Annons
Petrina, 12 år, har adhd och asperger och skriver ett öppet brev till lärare

12-åriga Petrinas öppna brev: Ge barn med diagnoser bättre hjälp

Publicerad 10 oktober 2018

Fakta

Läs mer om skolan och NPF

Skolpedagogiska skolmyndigheten har samlat information om Adhd och autism – förmågor och förutsättningar för lärande.

Skolverket om elever med funktionsnedsättningar och extra anpassningar och särskilt stöd i skolan.

Relaterat

Debatt Petrina, 12 år, har adhd, asperger – och ett stort motstånd mot att skriva. Men i ett arbete i svenska som handlade om insändare började hon plötsligt att skriva. Det här är hennes öppna brev till skola, lärare och allmänhet. 

Studerande och samtliga med funktionshinder kräver mer hjälp, oavsett vad för slags funktionsnedsättning. Det kan lika gärna vara ADHD, asperger, ADD, OCD eller autism, och de är bara några av alla som finns i vår värld, vår stad, vårt hem.

För det första kan barn med ADHD inte fokusera under långa perioder, och de har energi som räcker till att springa ett marathon. Hur tror du att de kan sitta och lyssna på en när de har svårt för att fokusera och har så mycket energi? Det finns ju ingen logik!

Du kan just nu tänka ”Ja men det är inte mitt fel att de är födda så”. Ja, det är ju sant. Men det är ditt fel som lärare att inte hjälpa de som behöver det. 20% av all befolkning föds med en funktionsnedsättning, 20% av 100% är ju mindre än majoriteten. Fast de är så få, får de inte hjälp eller stöd.

Ta det från mig, jag vet hur det känns att ha en funktionsnedsättning, jag har faktiskt två, ADHD och asperger. Det finns ju chans att jag kan ha OCD, eller ADD o.s.v.  Jag behöver mer stöd för att kunna fokusera mig, jag kan inte sitta still och lyssna.

Nu talar jag för många som har diagnoser, vi är inte som alla andra, våra hjärnor funkar olikt i jämförelse med andra. För oss är våra funktionsnedsättningar en del av livet, vi kan inte bara ta bort de eller strunta i de.

Många säger att diagnoser och funktionsnedsättningar är ursäkter till vardagliga problem, och att de inte ens finns. En liten del av personer med diagnoser och funktionsnedsättningar använder dem som ursäkter, men de flesta gör det inte.

Kampen inom barn med funktionsnedsättningar är svår att förstå.

Funktionsnedsättningar är inte barnfunktionsnedsättningar, det finns lika mycket chans att en vuxen kan ha det. Funktionsnedsättningar har inte mer påverkar beroende om man har ljus hudfärg eller ej.

Syndrom av ADHD har ökat dramatiskt under åren. American Psychiatric Associaton (APA) säger att fem procent av amerikanska barn har ADHD. Men Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sätter numret på mer än dubbelt så många. CDC säger att elva procent av amerikanska barn i åldrarna fyra till sjutton hade uppmärksamhetsstörning från år 2011. Det är en ökning med 42 procent mellan 2003 och 2011. Just nu så vet man inte hur mycket det har ökat mellan 2011 och 2018.

Kampen inom barn med funktionsnedsättningar är svår att förstå, ibland kan de själva inte heller förstå. Att fokusera, slutföra arbete och utföra sina förmågor är ofta svårt, de har inte brist på motivation snarare än relaterad till akademisk reduktion. Kronisk underprestanda i grundskolan kan ha negativa långsiktiga konsekvenser som kan påverka vuxenlivet.

Klassrummets miljö kan vara den mest utmanande miljön för ett barn med funktionsnedsättningar. Alla barn som går runt, alla olika ljud man måste fatta upp, det finns många uppgifter och hen kan ha svårt att sitta kvar, lyssna och koncentrera sig utan att bli distraherad. Men det är ju vad de måste göra under hela dagen. Det som är mest frustrerande av allt är att de flesta av dessa barn vill kunna lära sig som sina opåverkade kamrater. Funktionsnedsättning, inte ovillighet.

Så klart behöver dem mer hjälp, men det kommer att kosta skolan lite grann. Vissa skolor kan inte ha råd med att hjälpa dessa elever, därför får de inte kunskapen. När de blir större och behöver bli anställda så finns det chans att de inte får det tack vare att de inte fick hjälpen i skolan. Vet du vem som fortsätter låta detta ske? Riksdag och regeringen, men för det mesta är folket, som du och jag.

Funktionsnedsättningar är inte bara negativa, de ger också egenskaper som andra inte har naturligt. Vissa med OCD kan hitta detaljer som andra inte kan se, vissa med ADHD har flytt med att tänka, till exempel att räkna matte, och ha energi så dom kan springa dagen lång. Andra med asperger kan tänka på logiska sätt som andra inte kan om de inte tänker dubbelt. Alla har rätt till att få hjälp i Sverige, det står i vår lag och våra rättigheter, och ändå så följer vi inte den.

Vi är folket, vi kan ändra framtiden, vi gör förändringarna. Därför, öppna din mun och säg att Sverige ska ändras, att skolorna ska ändras, att samtliga med funktionsnedsättningar ska få lika mycket rätt att lära sig. Fast de är få, så är dom ändå en del av vårt samhälle, och i vårt samhälle behöver alla sin lärdom, och därför ska vi ge dom hjälpen dem kräver.

Petrina, ChaiaDragon, 6b, Bäckahagens skola

*  *  *

Hedvig Eklöf, lärare och mentor i klass 6b på Bäckahagens skola i Bandhagen utanför Stockholm, berättar om hur det gick till när Petrina plötsligt började skriva sin debattartikel, eller insändare som Petrina själv väljer att kalla det:

– Petrina har haft stort motstånd för att överhuvudtaget skriva, och om hon skrivit har hon gjort det på engelska. Vi startade upp terminen med att arbeta med insändare i svenska och helt plötsligt började hon skriva. Hon skrev och skrev för hon hittade ett ämne som berör henne, förklarar Hedvig Eklöf.

Så här förklarar Petrina själv varför hon skrev texten:

– För att föra fram min åsikt. Jag valde ämnet för att ta fram det jag tänker och jag vill att personer som behöver hjälpen ska få hjälp och stöd. Jag vill också att de som läser ska förstå hur det känns för till exempel mig. Jag har flera diagnoser, först fick jag diagnosen ADHD, och jag har haft den så länge jag minns. Diagnosen asperger fick jag under mellanstadiet. Jag läste en bok på bup om asperger och kände igen mig, vilket gjorde att jag fick genomföra en till utredning. 

– De senaste åren har jag sökt fakta om mina diagnoser och andra diagnoser för att förstå mig själv och mina behov och reaktioner bättre.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Annons
Annons

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera
Annons

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Annons
Annons

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Annons

Tydligare trend: Så läser fler till lärare

Lärarutbildning

Allt fler läser den kompletterande pedagogiska utbildningen för att bli lärare. I höst har antalet antagna stigit till nära 800, enligt UHR.

Idrottslärare hinner inte utveckla eleverna

Idrott och hälsa

Relationsbygget mellan lärare och elev är extra viktigt i ett så pass utlämnande ämne som idrott och hälsa. 
Men tidsbrist gör att lärarna i stället måste ägna sig åt bedömning – varje lektion.

Läsning

Ann Boglind: ”Vi måste prata om läsning med lust och magi”

Läsning

Under drygt tio år visade internationella undersökningar att svenska elevers läsförmåga försämrades. Men så kom lyftet.
– Det är viktigt att vi fortsätter fokusera på elever i alla åldersgrupper, säger Ann Boglind, tidigare universitetslektor i litteratur i Göteborg.

”Vi vuxna måste visa barnen att vi också läser”

Läsning

– Jag tror att det är viktigt att vi visar våra barn och elever mer att vi vuxna också läser, säger Sara Persson som arbetar med svenska som andraspråk både i årskurs fyra, fem och sex på två olika skolor i Västervik.

I Sofies bokcirkel hoppar ingen över läxan

Läsning

– Det allra viktigaste för mina elever är läsförståelsen, att de ska ha strategin för att verkligen förstå texten och ta sig igenom den, säger Sofie Palm, 1–7-lärare som arbetar med svenska för årskurs 6 på Aggarpskolan i Svedala.

Diskussioner är en nyckel för att skapa läslust

Läsning

– Målet måste vara att upprätthålla läsintresset hos eleverna även på fritiden. Det skiljer ju så mycket mellan de som läser mycket och de som inte gör det, säger Åsa Söderström, svensklärare i årskurs åtta och nio på Junedalsskolan i Jönköping.

”Tunga, lite svåra ämnen, kan vara bra”

Läsning

– När man väljer rätt bok, läser tillsammans och har boksamtal så blir oftast även den elev som tycker det är svårt intresserad, säger Martin Ahlstedt, lärare i svenska och engelska på Lindholmens tekniska gymnasium.

Efter Skolinspektionens granskning: ”Lärare mår dåligt”

Arbetsmiljö

Under hösten granskar Skolinspektionen betygssättningen på ett antal utvalda skolor. Nu reagerar facket kraftigt på genomförandet och ser granskningen som ett arbetsmiljöproblem för lärare.

 

Skol-OSA

De går mot strömmen för en bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Det finns kommuner som går mot strömmen, där lärarna tycker att arbetsbördan är rimlig och där god arbetsmiljö står i centrum. Vilhelmina är en av dem.

”Vi satsar på arbetsmiljö för att behålla våra lärare”

Arbetsmiljö

Christer Staaf, utbildningsförvaltningens chef i Vilhelmina, ser god arbetsmiljö som en konkurrensfördel i jakten på behöriga lärare. 

Rektorerna: Större effekt med ordningsregler

Arbetsmiljö

Ordningsregler har större betydelse för elevers trygghet och studiero i skolan än vad disciplinära åtgärder har. Det anser rektorerna i en ny kartläggning som Skolverket har gjort. 

Lärares oro för beröring överdriven

Forskning

En ny studie tyder på att elever ser positivt på lärares fysiska beröring i idrott och hälsa, om övningen motiverar det.
– Det handlar om kontexten, säger Annica Caldeborg, doktorand och idrottslärare.

Nobelprisvinnaren: ”Lärare regerar världen”

Evenemang

Demokrati, rasism och jämställdhet. Det var några av de centrala teman som diskuterades under årets Nobel Prize teacher summit där närmare 400 lärare deltog.
 

Elever med språkstörningar drabbas när kompetensen brister

Undersökning

Flera av landets kommuner uppger att det finns brister i kompetensen kring elever med språkstörningar. Det visar en ny undersökning från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
–  Att kunskapen inom området behöver öka har har flaggat för länge, säger logopeden Anna Eva Hallin.

Läraryrket tillbaka på listan över svenskarnas drömjobb

Lärare

Lärare är i topp tio på listan över svenskarnas drömjobb visar en ny undersökning.

Hyllad satsning på lärarlöner: ”En överlevnadsstrategi”

Lön

I Nybro storsatsar man på lönerna för att inte tappa behöriga lärare till andra närliggande kommuner.
– Det här kommer att höja lärarstatusen i kommunen, säger Stefan Lindmark, huvudskyddsombud för LR.

12-åriga Petrinas öppna brev: Ge barn med diagnoser bättre hjälp

Debatt

Petrina, 12 år, har adhd, asperger – och ett stort motstånd mot att skriva. Men i ett arbete i svenska som handlade om insändare började hon plötsligt att skriva. Det här är hennes öppna brev till skola, lärare och allmänhet. 

Kommentera

”Lärare förtvivlas av den där tomma stolen”

Frånvaro

Komplexitet kännetecknar frånvaroproblematiken. Men det finns metoder som kan vägleda eleverna tillbaka till klassrummet. Det säger Marie Gladh som har lång erfarenhet av arbete med hemmasittare. 

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Metod

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden ”Universal design for learning” som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen.
 

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Hejlskov Elvén: Tre viktiga metoder lärare bör ha i verktygslådan

På språng med

Psykologen Bo Hejlskov Elvén vet hur man framgångsrikt kombinerar verktyg från lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och neuropsykologin till en pedagogisk helhet.

Hon prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Pris

Läraren Tiyodora Abdulahad har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2018. På Världslärardagen blev hon prisad för sitt arbete inom modersmålsundervisningen.

Skolvärlden dubbelt nominerad till Tidskriftspriset

Media

Skolvärlden kan ta hem en dubbel i Tidskriftspriset. Både skolvärlden.se och magasinet är nominerade i varsin kategori.
– Att vara är nominerad i två kategorier i konkurrens med Sveriges alla tidskrifter känns fantastiskt roligt, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Ny satsning ska lyfta lärares kunskap om digitalisering

Digitalisering 

Sex av landets lärosäten ska samarbeta i ett nytt projekt som fokuserar på digitalisering i skolan.
Målet är att skapa ett nationellt nätverk som forskar på hur tekniken påverkar lärares arbete.

NPF-pedagogen: Begreppet ”inkludering” missbrukas

Webb-tv

NPF-pedagogen Kenth Hedevåg om en exkluderande läroplan och bristen på likvärdig bedömning för elever med funktionsnedsättningar.

På Skolvärlden hittar du skolprofilerna: ”Någon måste våga skriva som det är”

Blogg

På skolvärlden.se skriver flera av Sveriges vassaste skolprofiler om frågor som berör lärare och syvare.
Nu förstärker vi vår uppställning av bloggare med lärarna Mikael Bruér och Nicklas Mörk. 

Filosofen: Kraven på mätbarhet sänker skolan

Kritisk bok

Såväl Skolinspektionens kontroller som new public management är konsekvenser av att vi lever under ”pedanternas världsherravälde”. Det menar sommar i P1-bekanta filosofen Jonna Bornemark, som manar till motstånd mot mätbarhetsfixeringen.

”Dyslexi är mer än läs- och skrivsvårigheter”

Läsa och skriva

Dyslexi tar sig uttryck i olika former, inte bara genom läs-och skrivsvårigheter.
– Funktionsvariationen bottnar i en nedsatt fonologisk bearbetningsförmåga, säger forskaren och specialpedagogen Anna Fouganthine.

Bakom kulisserna på kunskapskollapsen inom SFI

Debatt

Kerstin Rauserk, pedagog, journalist och författare skriver om kunskapskollapsen inom SFI: ”Nu ska ni få följa med mig på en hisnande resa genom ett fullständigt kaosartat utbildningssystem som drabbar vuxna elever inom SFI och på lång sikt även nästa generations kunskapssökare.”

Kommentera

Lärare fick indraget lönelyft – utan motivering

Lön

14 lärare på Lugnetgymnasiet har blivit av med Lärarlönelyftet och påslaget på 3 500 kronor, utan någon motivering från skolledningen. 
– Det här var verkligen en käftsmäll, säger Ulla Milstam, lokalombud för LR på skolan.

”Det är en tillgång att vara särskilt begåvad”

Debatt

”Det finns rädslor, skam och önskningar om att vara ’normal’ när det borde vara en ynnest och tillgång att ha fötts med sådan gåva som särskild begåvning”, skriver författaren Reija Karjalainen.

Kommentera

Löfte om lärarstudenternas VFU-platser upprör: ”Besviken”

VFU

Lärarstudenter vid Södertörns högskola känner sig bestulna på sin VFU-period – trots att ledningen lovat förbättringar kring praktikplatserna.

Per Kornhall: ”Det finns triljoner sätt att undervisa”

Ny bok

Med sin nya bok ”Lärare ­– en handbok” vill skoldebattören och författaren både uppmuntra och utmana lärarkåren.

Elevenkäter resulterade i positiv förändring

Elevinflytande

Från föreskoleklass får skolans elever arbeta med elevråd, klassråd och värdegrund. Satsningen är en del av arbetet för att öka elevinflytandet. 
– Våra årliga enkäter uppdagade att det behövdes förändring, säger Anna Bennetter, lärare på skolan.

Experter oense om ”Momo”-varning på skolor

Elevhälsa

Skolor varnar för ”Momo challenge” – en utmaningslek bland unga som framställs som farlig och hotfull. 
Det råder delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt att gå ut och varna för fenomenet.

De har fungerande modell för steget till högstadiet

Överlämning

Viktig information om elevers behov riskerar att gå förlorad i samband med överlämningar. Det visar en ny granskning. I Mölndal har man däremot hittat välfungerande metoder för en smärtfri övergång. 

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons