scania
Foto: Niklas Björling

Allt fler företag driver egna skolor

De blir fler och fler, företagen som tar saken i egna händer och redan driver eller är på väg att starta egna gymnasieskolor. En ny undersökning visar tydligt att företagen inte är nöjda med den vanliga skolan. Anställda lärare märker tydligt skillnaden i resurser.
Fordonstillverkaren Scania som håller på att starta ett tekniskt gymnasium i Södertälje tillsammans med AstraZeneca och Telge, är ett exempel.
– Vi vill framför allt se till att våra företag även i framtiden kan anställa bra personal, säger projektledaren Jörgen Mässgård.

Sedan 70 år tillbaka driver Scania en egen industriskola i Södertälje, Scania Industrigymnasium. Eleverna på det industritekniska programmet – skolans enda – är anställda av företaget, som helt svarar för finansieringen.
– I höst tar vi in den sista kullen. Totalt handlar det om 48 elever fördelade på två klasser. De tas in på grundval av sina betyg från årskurs nio och resultaten från tester och intervjuer, säger Jörgen Mässgård som är civilingenjör och gruppchef på Scanias kompetensutvecklingsavdelning.
– I framtiden ska industriskolan vara en del av den nya gymnasieskola som vi håller på att starta.

Teknikprogram

Sedan i våras arbetar Jörgen Mässgård heltid som projektledare för den nya skolan som från och med höstterminen 2012 ska erbjuda såväl yrkesutbildningar som högskoleförberedande teknikprogram.
– På det industritekniska programmet kommer vi att uppmuntra eleverna att läsa mer än de nödvändiga 2 500 poängen. Genom stimulans vill vi förmå så många som möjligt att bli behöriga för att studera vidare på tekniskt universitet eller högskola. Det industritekniska programmet ska inte innebära några låsningar eller begränsningar för individen, tvärtom. Vi vill dessutom som företag ha teoretiska praktiker med en god helhetssyn.
– För dem som studerar på de högskoleförberedande teknikprogrammen kommer vi å andra sidan erbjuda extra praktik. Programmen närmar sig varandra från olika håll. Förhoppningen är att på den nya skolan ska finnas motsvarande fyraårig teknisk linje, alltså den tidigare gymnasieingenjörsutbildningen, men tre år.

Skolpeng

När skolan är i full verksamhet väntas den omfatta cirka 500 elever. Ägare är fordonstillverkaren Scania, läkemedelsföretaget AstraZeneca och Telge, ett holdingbolag för de kommunala bolagen i Södertälje. Enligt Jörgen Mässgård ska verksamheten finansieras av skolpengen.
Varför gör ni detta?
– Tyvärr verkar det som om intresset för teknik minskar i samhället. Vi vill vända den utvecklingen och öka ungdomars intresse för teknik och de tekniska yrkena, men också säkra våra företags och regionens rekryteringsbas och framtida kompetensförsörjning.
Det är väl känt att många skolor har svårt att erbjuda sina elever undervisning på dyr och högspecialiserad utrustning, till exempel moderna robotar.
– Vi har så klart helt andra finansiella muskler än skolor i allmänhet kanske har. Det finns heller inga vinstkrav på oss. Våra mål är rent kvalitativa och långsiktiga.

Gillar satsningen

Johan Olsson vid organisationen Svenskt Näringsliv tycker att satsningar som den i Södertälje är bra.
– Skolan måste förstå yrkeslivets och omvärldens förändringar och krav vilket så klart är lättare att göra ju närmare verkligheten man befinner sig.
– Jag tror att företagens engagemang i skolsatsningar framför allt utgår i från växande behov av kompetenta medarbetare och konkurrenskraftig arbetskraft. Det här ett sätt att försöka lösa ökande problem med att klara kompetensförsörjningen.
Scania och AstraZeneca är långt ifrån de enda svenska storföretag med egna gymnasieskolor. Redan för några år sedan bestämde sig Skanska för att starta eget gymnasium i Växjö med ett treårigt teknikprogram för utbildning av framför allt arbetsledare till byggindustrin. Byggkollegan Peab driver sedan flera år tillbaka gymnasieskolor med yrkesförberedande bygg- och anläggningsprogram.

”Svårt att dra gränsen”

Enligt Sven Sundin vid Skolverket håller många av de företagsanknutna skolorna mycket hög kvalitet.
– Det märks till exempel på att en relativt hög andel av eleverna går vidare till tekniska universitet eller högskolor. Det är samtidigt svårt att dra gränsen för vad som företagsskolor och vad som inte är det. På många orter har de kommunala gymnasieskolorna utbildningar som är skräddarsydda för de dominerande företagen på orten. Företagen har därför inte behövt starta egna skolor.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm