Annons
Annie Lööf och Ragnar Sjölander möttes på Storkyrkoskolan i Stockholm.

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Publicerad 15 juni 2018

Relaterat

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under rasterna från lektionerna på skolan. Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet? 
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Varför ska man som lärare rösta på Centerpartiet om man är intresserad av skolpolitik?

– Först och främst har vi väldigt många engagerade centerpartister lokalt som arbetar med skolfrågorna, och det är ju mycket lokalt som det avgörs hur bra villkor lärarna ska få. Sedan har vi har vi en förståelse för att lärarna är det viktigaste verktyget för att elever ska få framgång i skolan.

– Vi har förslag om hur vi vill ge lärarna ett lönelyft och vi har ett förslag om hur vi vill stärka kompetensutvecklingen, som vi tycker ska vara lika för lärare och skolledare oavsett var man jobbar i landet. Vi har också förslag om fler karriärsystem/karriärtjänster, där vi vill bygga ut karriärtjänsterna upp till 22 000. Men sedan tror jag inte bara det är viktigt för lärare utan något som jag också tror, det kanske ni vet bättre, det är möjligheten att kunna kombinera sitt läraruppdrag på grund- och gymnasieskolan med forskning och samarbeten på universitetsnivå till exempel för att öka attraktiviteten.

Om vi pratar konkreta åtgärder. Vad kan man som rikspolitiker då gör? Kan du lova några åtgärder eller reformer som gör att lärare på klassrumsgolvet märker att nu blir det bättre?

– Vi har ju en lokalt styrd skola på det sättet. Men vi har ju skollagen och läroplanen som är nationellt antagna. Det som jag räknade upp innan är statliga insatser som vi behöver göra för att stärka likvärdigheten. Det handlar om ett statligt grepp kring kompetensutveckling, det handlar om ett statligt grepp kring karriärtjänster och lönelyft.

– Ska lärarna få ett lönelyft så krävs det att vi fyller på skattkistan så att man faktiskt kan höja lönerna.

Men pratar vi då om tydligare riktade statsbidrag som inte kan användas till någonting annat inom skolan?

– Ja, dels har ju Centerpartiet generella statsbidrag där vi lägger betydligt mer än regeringen för att enskilda kommuner ska kunna satsa på det de behöver. Men vi har också utpekade satsningar till just skolan som handlar om karriärtjänster. Som innebär högre lönelyft. Det handlar om kompetensutveckling, som ska vara lika oavsett var i landet man jobbar som lärare. Det är några delar som ska vara riktade satsningar till just skolan.

– Ibland är det svårt för mindre kommuner att klara detta. Jag tycker också att det är viktigt att möjliggöra för ett större samarbete mellan kommuner, att kunna tillhandahålla bra skolor. Det vet jag finns i dag kommunförbund där man bedriver gymnasieskolor till exempel.

Det har varit alldeles för stora förändringar på kort tid

Finns det behov av en större regional styrning av resurser till skolan och hur de fördelas? Och när man pratar regional pratar man också statlig nivå och att staten inrättar myndigheter.

 – Vi tror på att skolan ska vara kvar på kommunal nivå. Däremot ser vi med de här insatserna som Centerpartiet har föreslagit att staten måste ta ett större ansvar för att garantera jämlikhet, och för att se till att lärare, oavsett var man jobbar någonstans, ska få möjligheten att kompetensutvecklas, att kunna hänga med i ny forskning och ny pedagogik till exempel som är väldigt viktigt.

– Någonting som vi också har föreslagit, som också gäller lika överallt, det handlar om att minska administrationen. För den är lika för alla lärare och kan vi plocka bort dokumentation som inte tjänar elevernas kunskapsinlärning och kan vi införa lärarassistenter till exempel som underlättar administrationen, och kan vi anställa fler vuxna i form av elevhälsa, så skulle det också underlätta för lärarna att kunna jobba med sitt kärnuppdrag.

Som lärare upplever man ibland att skolpolitiken är ett väldigt omstritt ämne – då vill jag fråga dig: finns det någonting i regeringens politik som ni tycker är bra och har anslutit er till?

Det är klart att det finns, och det är också viktigt att lyfta fram. Jag tycker till exempel att regeringens arbete med att ge skolinspektionen uppdrag att jobba med kvalitetsuppföljningar, snarare än att jobba med regelefterlevnad, är någonting som är bra. Att man fokuserar just på hur alla skolor ska bli lika bra och att man jobbar med kvalitet och innehåll, det tycker jag är en bra del.

– Sedan tycker jag att det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid. Jag tycker det är viktigt att vi försöker få ner reformtempot. Att göra en del strukturella reformer om det behövs, men sedan att det också får sätta sig så att man också får arbetsro, och för eleverna då studiero. 

Skolkommissionens arbete injicerades av regeringen, men det var inte regeringsledamöter som satt där – finns det någonting i det som ni tycker är riktigt bra?

– Det finns en hel del i Skolkommissionens arbete som är bra. Framförallt för att det har varit företrädare, inte från politiken, utan för professionen som har suttit där. Så skulle jag vilja se inom fler olika politikområden att man lyssnar på professionen. Där finns det ju i Skolkommissionens förslag det här med vikten av att fokusera inte på driftsform alla gånger, utan på innehållet och på lärarna och på kunskapsinhämtningen. Så där finns det en hel del att göra, även om vi inte delar allt så klart.

Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär.

Ur Skolkommissionens arbete kom också professionsprogrammet med fyra steg för lärare som man skulle kunna komma upp till under sin lärarbana. Är det något som ni också skulle kunna vara med på?

– Vi tycker att det ska finnas en möjlighet att stärka läraryrkets status. Det är i mångt och mycket därför som lönerna har halkat efter. Vi ser att allt för få söker sig till läraryrket och att allt för få stannar kvar. En del handlar om lönen, och en annan handlar om att när man vidareutbildar sig eller när man får ett ökat ansvar så måste det också märkas i lönekuvertet. Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär och utvecklas under hela arbetslivet.

– Dels behöver man ju då kanske knyta den närmare så att lärare också har möjlighet att forska. Det kan också vara så att man får möjligheten att genom ökat ansvar få en annan titel eller ett ökat lönepåslag. Så att man känner när man kommer ut som lärare när man är 26–27 år och ska ha 40 år framför sig – att man kan göra olika saker under de här 40 åren och ändå vara i det pedagogiska yrket.

Så man behöver inte bli skolledare för att göra karriär enligt er?

– Nej, jag tycker inte det. Man kan jobba kvar i undervisningen. Sådana tjänster har funnits tidigare, och finns i dag på några ställen, men jag tycker att det behöver bli mer systematiskt så att det inte bara handlar om att man är lärare eller skolledare – utan att man också kan bli förstelärare till exempel och jobba på andra sätt som lektor.

Kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Om du fick chansen att förändra någonting i grunden i svensk skola, och verkligen sätta avtryck – vilket område skulle du välja?

– Jag skulle faktiskt välja två. För att det ena handlar om att bygga vidare på det som regeringen har börjat med i kvalitetsuppföljningar. För jag tycker att alla skolor, oavsett huvudman eller vad de är, ska hålla hög kvalitet och vara bra. Då krävs det tillsyn och kvalitetsuppföljningar – det är en viktig långsiktig fråga.

Hårdare nypor alltså från statens sida?

– Ja, det handlar ju om att man sätter tydliga kvalitetskrav och att man också måste leva upp till dem. För det handlar ju både om eleverna och lärarnas arbetsmiljö det här, och att vi ska kunna klara oss i konkurrenskraft och att när man går ut skolan så ska man ha fullgoda kunskaper. Så att det där är en viktig del.

– Men den andra delen handlar om att verkligen värna lärarna och utveckla den yrkesgruppen. För det är nyckel till framgång i skolan för elever. Då handlar det om alla de delarna som vi har varit inne på: kompetensutveckling, det handlar om löner, och möjligheten att kunna jobba med olika karriärtjänster genom ett yrkesliv. Men det handlar också om att se till att avlasta lärare i sitt arbete. Det kan man göra genom att minska dokumentation men det kan också handla om fler vuxna i skolan som inte är pedagoger. De två delarna, kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Har ni bra samordning i Alliansen kring skolpolitiken? Känner ni att ni har fått gehör?

– Jag tycker att Alliansen fungerar bra. I utbildningsutskottet till exempel där de har jobbat tillsammans under många år och utvecklat politiken. Klart att vi nu inför valet här och i reformagendan måste gå fram med en gemensam politik även på skolans område.

Intervjun med Annie Lööf gjordes på Estniska skolan och Storkyrkoskolan i Stockholm den 23 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons