Annons
Annie Lööf och Ragnar Sjölander möttes på Storkyrkoskolan i Stockholm.

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Publicerad 15 juni 2018

Relaterat

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under rasterna från lektionerna på skolan. Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet? 
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Varför ska man som lärare rösta på Centerpartiet om man är intresserad av skolpolitik?

– Först och främst har vi väldigt många engagerade centerpartister lokalt som arbetar med skolfrågorna, och det är ju mycket lokalt som det avgörs hur bra villkor lärarna ska få. Sedan har vi har vi en förståelse för att lärarna är det viktigaste verktyget för att elever ska få framgång i skolan.

– Vi har förslag om hur vi vill ge lärarna ett lönelyft och vi har ett förslag om hur vi vill stärka kompetensutvecklingen, som vi tycker ska vara lika för lärare och skolledare oavsett var man jobbar i landet. Vi har också förslag om fler karriärsystem/karriärtjänster, där vi vill bygga ut karriärtjänsterna upp till 22 000. Men sedan tror jag inte bara det är viktigt för lärare utan något som jag också tror, det kanske ni vet bättre, det är möjligheten att kunna kombinera sitt läraruppdrag på grund- och gymnasieskolan med forskning och samarbeten på universitetsnivå till exempel för att öka attraktiviteten.

Om vi pratar konkreta åtgärder. Vad kan man som rikspolitiker då gör? Kan du lova några åtgärder eller reformer som gör att lärare på klassrumsgolvet märker att nu blir det bättre?

– Vi har ju en lokalt styrd skola på det sättet. Men vi har ju skollagen och läroplanen som är nationellt antagna. Det som jag räknade upp innan är statliga insatser som vi behöver göra för att stärka likvärdigheten. Det handlar om ett statligt grepp kring kompetensutveckling, det handlar om ett statligt grepp kring karriärtjänster och lönelyft.

– Ska lärarna få ett lönelyft så krävs det att vi fyller på skattkistan så att man faktiskt kan höja lönerna.

Men pratar vi då om tydligare riktade statsbidrag som inte kan användas till någonting annat inom skolan?

– Ja, dels har ju Centerpartiet generella statsbidrag där vi lägger betydligt mer än regeringen för att enskilda kommuner ska kunna satsa på det de behöver. Men vi har också utpekade satsningar till just skolan som handlar om karriärtjänster. Som innebär högre lönelyft. Det handlar om kompetensutveckling, som ska vara lika oavsett var i landet man jobbar som lärare. Det är några delar som ska vara riktade satsningar till just skolan.

– Ibland är det svårt för mindre kommuner att klara detta. Jag tycker också att det är viktigt att möjliggöra för ett större samarbete mellan kommuner, att kunna tillhandahålla bra skolor. Det vet jag finns i dag kommunförbund där man bedriver gymnasieskolor till exempel.

Det har varit alldeles för stora förändringar på kort tid

Finns det behov av en större regional styrning av resurser till skolan och hur de fördelas? Och när man pratar regional pratar man också statlig nivå och att staten inrättar myndigheter.

 – Vi tror på att skolan ska vara kvar på kommunal nivå. Däremot ser vi med de här insatserna som Centerpartiet har föreslagit att staten måste ta ett större ansvar för att garantera jämlikhet, och för att se till att lärare, oavsett var man jobbar någonstans, ska få möjligheten att kompetensutvecklas, att kunna hänga med i ny forskning och ny pedagogik till exempel som är väldigt viktigt.

– Någonting som vi också har föreslagit, som också gäller lika överallt, det handlar om att minska administrationen. För den är lika för alla lärare och kan vi plocka bort dokumentation som inte tjänar elevernas kunskapsinlärning och kan vi införa lärarassistenter till exempel som underlättar administrationen, och kan vi anställa fler vuxna i form av elevhälsa, så skulle det också underlätta för lärarna att kunna jobba med sitt kärnuppdrag.

Som lärare upplever man ibland att skolpolitiken är ett väldigt omstritt ämne – då vill jag fråga dig: finns det någonting i regeringens politik som ni tycker är bra och har anslutit er till?

Det är klart att det finns, och det är också viktigt att lyfta fram. Jag tycker till exempel att regeringens arbete med att ge skolinspektionen uppdrag att jobba med kvalitetsuppföljningar, snarare än att jobba med regelefterlevnad, är någonting som är bra. Att man fokuserar just på hur alla skolor ska bli lika bra och att man jobbar med kvalitet och innehåll, det tycker jag är en bra del.

– Sedan tycker jag att det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid. Jag tycker det är viktigt att vi försöker få ner reformtempot. Att göra en del strukturella reformer om det behövs, men sedan att det också får sätta sig så att man också får arbetsro, och för eleverna då studiero. 

Skolkommissionens arbete injicerades av regeringen, men det var inte regeringsledamöter som satt där – finns det någonting i det som ni tycker är riktigt bra?

– Det finns en hel del i Skolkommissionens arbete som är bra. Framförallt för att det har varit företrädare, inte från politiken, utan för professionen som har suttit där. Så skulle jag vilja se inom fler olika politikområden att man lyssnar på professionen. Där finns det ju i Skolkommissionens förslag det här med vikten av att fokusera inte på driftsform alla gånger, utan på innehållet och på lärarna och på kunskapsinhämtningen. Så där finns det en hel del att göra, även om vi inte delar allt så klart.

Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär.

Ur Skolkommissionens arbete kom också professionsprogrammet med fyra steg för lärare som man skulle kunna komma upp till under sin lärarbana. Är det något som ni också skulle kunna vara med på?

– Vi tycker att det ska finnas en möjlighet att stärka läraryrkets status. Det är i mångt och mycket därför som lönerna har halkat efter. Vi ser att allt för få söker sig till läraryrket och att allt för få stannar kvar. En del handlar om lönen, och en annan handlar om att när man vidareutbildar sig eller när man får ett ökat ansvar så måste det också märkas i lönekuvertet. Det måste finnas en möjlighet för lärare att kunna göra karriär och utvecklas under hela arbetslivet.

– Dels behöver man ju då kanske knyta den närmare så att lärare också har möjlighet att forska. Det kan också vara så att man får möjligheten att genom ökat ansvar få en annan titel eller ett ökat lönepåslag. Så att man känner när man kommer ut som lärare när man är 26–27 år och ska ha 40 år framför sig – att man kan göra olika saker under de här 40 åren och ändå vara i det pedagogiska yrket.

Så man behöver inte bli skolledare för att göra karriär enligt er?

– Nej, jag tycker inte det. Man kan jobba kvar i undervisningen. Sådana tjänster har funnits tidigare, och finns i dag på några ställen, men jag tycker att det behöver bli mer systematiskt så att det inte bara handlar om att man är lärare eller skolledare – utan att man också kan bli förstelärare till exempel och jobba på andra sätt som lektor.

Kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Om du fick chansen att förändra någonting i grunden i svensk skola, och verkligen sätta avtryck – vilket område skulle du välja?

– Jag skulle faktiskt välja två. För att det ena handlar om att bygga vidare på det som regeringen har börjat med i kvalitetsuppföljningar. För jag tycker att alla skolor, oavsett huvudman eller vad de är, ska hålla hög kvalitet och vara bra. Då krävs det tillsyn och kvalitetsuppföljningar – det är en viktig långsiktig fråga.

Hårdare nypor alltså från statens sida?

– Ja, det handlar ju om att man sätter tydliga kvalitetskrav och att man också måste leva upp till dem. För det handlar ju både om eleverna och lärarnas arbetsmiljö det här, och att vi ska kunna klara oss i konkurrenskraft och att när man går ut skolan så ska man ha fullgoda kunskaper. Så att det där är en viktig del.

– Men den andra delen handlar om att verkligen värna lärarna och utveckla den yrkesgruppen. För det är nyckel till framgång i skolan för elever. Då handlar det om alla de delarna som vi har varit inne på: kompetensutveckling, det handlar om löner, och möjligheten att kunna jobba med olika karriärtjänster genom ett yrkesliv. Men det handlar också om att se till att avlasta lärare i sitt arbete. Det kan man göra genom att minska dokumentation men det kan också handla om fler vuxna i skolan som inte är pedagoger. De två delarna, kvalitetsuppföljning och stärka läraryrket, är två viktiga delar.

Har ni bra samordning i Alliansen kring skolpolitiken? Känner ni att ni har fått gehör?

– Jag tycker att Alliansen fungerar bra. I utbildningsutskottet till exempel där de har jobbat tillsammans under många år och utvecklat politiken. Klart att vi nu inför valet här och i reformagendan måste gå fram med en gemensam politik även på skolans område.

Intervjun med Annie Lööf gjordes på Estniska skolan och Storkyrkoskolan i Stockholm den 23 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Annons
Annons

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

Annons

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

Annons
Annons

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

Annons

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lärares arbetstid

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Arbetstid

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.

Läraren Tina: ”Vi hinner inte ens gå på toaletten”

Arbetstid

15 minuters lunch, ingen möjlighet att ta kisspauser och en stressig arbetsvardag som drabbar både elever och lärare.
– Vi hinner inte ta en nödvändig paus, inte ens för att gå på toaletten, säger Tina, lärare på en av Malmös grundskolor. 

Debatt: ”Så vill Fi få skolan på fötter igen”

Debatt

”Fi vill återförstatliga skolan, ta bort det fria skolvalet och rita om skolornas upptagningsområden, så att elevgrupperna blir mer blandade”, skriver Karin Odelblad, Fi:s ledamot i utbildningsnämnen i Norrköping.

Kommentera

Ny statistik: Akut brist på språklärare

Reportage + Grafik

Bristen på behöriga lärare i moderna språk blir allt mer akut. Läsåret 2017/2018 fanns det i 80 svenska kommuner ingen behörig undervisande högstadielärare i antingen tyska, spanska eller franska. Dessutom är många språklärare på väg att gå i pension.
– Vi närmar oss en språkkatastrof, säger Christina Rosén som är lektor i tyska på Linnéuniversitetet i Växjö.

Här saknas lärare i tyska, spanska och franska

Lärarbrist

I östgötska Boxholm finns det inga behöriga lärare i vare sig spanska, tyska eller franska.
– Eleverna är de stora förlorarna, säger Dominik Dolenec som är lärare på Stenbockskolan.

Här är statusen för moderna språk hög

Moderna språk

Språksamlingar från årskurs 3 har gjort moderna språk till ett populärt ämne på grundskolan British Junior. Skolan arbetar aktivt för att introducera ämnet för elever i de låga åldrarna.
– I dagsläget ges elever inte möjlighet att göra ett aktivt språkval, säger Zandra Aase, förstelärare på skolan.

Den fria läsningen kan bli en social hävstång

Debatt

”Den fria läsningen skulle leda till social mobilitet  och föräldrarnas utbildningsnivå eller bakgrund skulle inte längre ha samma betydelse”, menar läraren Jenny Edvardsson. 

Kommentera

Skolexperten: "Vårt skolsystem ökar segregationen"

Likvärdighet

Skolan ska utjämna skillnader mellan elever – men en ny rapport visar att det är precis tvärtom.  
– Vårt nuvarande skolsystem ökar segregationen, istället för att minska den, säger German Bender som är en av rapportförfattarna.

Jenny är ensam lärare på Sveriges minsta skola

Reportage

Där vägen slutar, och börjar, ligger en av Sveriges minsta skolor. 
Sju elever går i skolan i fjällbyn Ammarnäs. 
För läraren Jenny Sjöström gäller det att hela tiden ligga steget före.

Unik lärardom: Förälder fälls för hot mot tjänsteman

Arbetsmiljö

Föräldern skickade hotfulla sms och mejl till läraren. Nu fälls hon för hot mot tjänsteman i hovrätten. 
– Det är en extremt ovanlig dom, säger Kristina Rollbäck som är chefsjurist på Lärarnas Riksförbund. 

Lärare efter rektorns lön- och betygsmejl: ”Alarmerande”

Lön

Efter sitt medarbetarsamtal fick läraren Christian Jensen ett mejl från sin rektor som kopplade hans betygssättning till löneförhöjning.
– Jag blev förvånad och uppgiven att det kom från just rektorshåll, säger Christian Jensen.

Krav: Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare

Syv

Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare och sätt ett maxtak för antal elever per vägledare. Det föreslår Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevråd SVEA för att höja yrkets status.

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Roger Haddad (L): Permanenta Lärarlyftet för fler behöriga lärare

Debatt

”Den absolut viktigaste faktorn för att vända skolans resultat är lärarkompetensen, därför kommer vi nu agera i riksdagen för att hitta en lösning för att behålla Lärarlyftet”, skriver Roger Haddad, (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. 

Kommentera

Läspedagogen: Så ökade vi elevernas läsflyt

Läsning

På Ljuraskolan i Norrköping testar man regelbundet eleverna för att säkerställa läskunskaperna – och satsningen har gett resultat. 
– Samtliga elever har ökat sitt läsflyt, säger Jenny Borovszky Axelsson, läspedagog på skolan.

 

Skolverkets råd om bedömning

Lärare hyllar Skolverkets nya råd om betyg och betygssättning

Betyg

Skolverket har släppt nya allmänna råd om betyg och betygssättning. En viktig markering om den riktning man vill att skolan ska ta framöver, menar läraren Nicklas Mörk.
 

 

Jonas Vlachos kritisk mot nya råden: Verkningslöst

Likvärdighet 

Skolverket hoppas att de nya allmänna råden om betyg och betygssättning ska leda till att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Men Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, menar att det omöjligt kommer att leda till ökad likvärdighet i betygssättningen.

Kornhall: Ett stort fall framåt, Skolverket!

Bedömning

”Skolverkets nya allmänna råd visar på en tydlig kursändring hos Skolverket, som jag välkomnar”, skriver Per Kornhall.

Tack, Skolverket – en guldgruva för oss som lidit under matrisernas tyranni

Debatt

”Skolverkets text visar sig vara inte bara en hyllning till den professionelle läraren, utan också en guldgruva för oss som lidit svårt under matrisernas tyranni”, skriver läraren Gunnar Hyltegren.

Kommentera

Skolor brister i undervisningen om källkritik

Granskning

Undervisning i källkritik är otillräcklig på flera skolor i landet. Det framgår i en ny granskning av Skolinspektionen. 
– Flera resultat var överraskande, säger Roger Thuring, projektledare för granskningen.

Läraren: Så lär jag eleverna programmering utan datorer

Programmering

Med hjälp av problemlösningssamtal och enkla koder kan elever lära sig programmering – utan några datorer. Det menar lärare Monika Helgesson som i stället undervisar i programmering utifrån fiktiva ramberättelser.

De är vinnare av Helgepriset

Helgepriset

Fyra gymnasielärare från Uppsala är några av pristagarna som tilldelats Sveriges största lärarpris, Helgepriset 2018. Lärarna belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom kemiundervisningen.
– Det känns jätteroligt, säger kemiläraren Robin Löfgren.

Så skapar du ett aktivt matematikklassrum

Matematik

Läraren och läromedelsförfattaren Åsa Brorsson tipsar under Skolforum om hur du bedriver en matematikundervisning som engagerar alla – även de osäkra.

Speciallärare tog hem årets Guldäpple

Prisad lärargärning

Maria Glawe är speciallärare med inriktning på språk-, läs-, och skrivutveckling. Nu belönas hon med lärarpriset Guldäpplet, bland annat för sina innovativa samarbetsprojekt.
– IT ger fantastiska möjligheter att jobba kreativt och inkluderande, säger hon.

Lärare och författare

Björn Ranelid om undervisning och att skriva böcker: Det finns en likhet

Böcker

Ligger det nära till hands att just lärare drömmer om att bli författare? Björn Ranelid började sin bana som lärare och ser flera likheter mellan att undervisa och skriva böcker:
– Det krävs att man har bildning och beläsenhet – och en noggrannhet med det du säger och skriver, säger han.

Bengt om sin bok: ”Mina kollegor känner säkert igen saker som hänt”

Böcker

För grundskolläraren Bengt Nyman var det självklart att låta sin bok ”Beethoven suger!” utspela sig i skolans värld. 
– Det är en värld jag kan och det kändes kul att få skildra den.

Mattias är lärare och författare: ”Jag har ett drömläge”

Böcker

Mattias Edvardsson älskar att undervisa och vill inte ge upp sitt lärarjobb trots flera utgivna böcker.
– Kombinationen av att både skriva och undervisa är ett drömläge. 

Lotta: ”Många lärare drömmer om att skriva”

Böcker

När läraren Lotta Fagerholm skrev sin bok kunde hon äntligen gå på djupet i sina undervisningsämnen. 
Och hon ser flera likheter mellan läraryrket och rollen som författare.

Lärarnas arbetsmiljö förbättrades med klassmentorer

Arbetsmiljö

Satsningen på klassmentorer har stärkt lärarnas arbetssituation på Norrängsskolan. Nu vittnar personalen om bättre arbetsmiljö, mer tid till återhämtning och mindre stress.

Arbetsmiljö

Skyddsstopp på skola efter knivhot mot lärare

Arbetsmiljö

Två elever har vid upprepade tillfällen misshandlat och hotat lärarna på Grindskolan i Norrtälje. Nu har huvudskyddsombudet på skolan lagt ett skyddsstopp efter att en av lärarna knivhotats.

 

Oenigt mellan fack och kommun efter skyddsstopp på skola

Arbetsmiljö

Efter att en elev knivhotat en lärare på en skola i Norrtälje valde huvudskyddsombudet att lägga ett skyddsstopp – och eleven stängdes av under en vecka. Nu råder det oenighet mellan fack och förvaltning om huruvida fallet har hanterats korrekt eller inte.

Lärarna i kläm när Täby sparar på skolan

Arbetsmiljö

Täby kommun gör miljonbesparingar på skolan och nu varnar facket för att lärarnas arbetssituation inte är hållbar.
– Många har slutat som en konsekvens av det här. Politikerna måste höja skolpengen, säger Lasse Gottfriedz på Lärarnas riksförbund.

Steinberg: Förstå budskapet bakom metoden

Debatt

”Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend”. John Steinberg skriver om vad pedagoger bör beakta när trender och nya metoder kommer.

Kommentera

Gustav Fridolin lämnar politiken – återvänder till att undervisa

Politik

Efter åtta år som språkrör för Miljöpartiet och fyra år som utbildningsminister meddelar Gustav Fridolin att han fått nog.
– Jag ska undervisa igen, säger han till Skolvärlden.

”Arbetsbelastningen är inte acceptabel i läraryrket”

Arbetsmiljö

Lars Santelius, huvudskyddsombud på LR Stockholm, firar skyddsombudens dag genom att arbeta och lyfta arbetsmiljö-frågor för lärare och syv.

Efter SKL-avtalet: Lärarna får slita när kommunen skär i skolan

Arbetsmiljö

I kommunernas nya avtal med lärarfacken utlovas krafttag i arbetsmiljöarbetet. Men i Norrköping tvingas lärarna nu täcka upp för 150 bortskurna tjänster.

OECD: Inga skolsystem är likvärdiga

Forskning

Ditt postnummer avgör kvaliteten på din utbildning, enligt en ny OECD-rapport. Och Sverige ligger bitvis under genomsnittet.
– Det är ett stort nederlag, säger Svante Tideman på LR.

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket om förändringsarbetet: ”Lärarnas synpunkter väger tungt”

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket har inlett förarbetet inför kommande revideringar av kurs- och ämnesplanerna. Nu uppmanas lärare att lämna synpunkter på hur kurs- och ämnesplanerna fungerar – och intresset har varit stort.

 

Lärare oroas inför revideringsarbetet: Skolverket måste lyssna på oss

Kurs- och ämnesplaner

Läraren Filippa Mannerheim vill se en förändring inom svenskämnet och har därför lämnat synpunkter på kurs- och ämnesplanerna till Skolverket. Samtidigt oroas hon över att lärarnas anmärkningar inte tas på allvar.

Kommunen gav 120 lärare utbildning i syv

Syv

Med syftet att öka elevernas studiemotivation har Smedjebackens alla lärare utbildats i studie- och yrkesvägledning.
– Att alla lärare skulle utbildas var skönt att höra, säger studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer.

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons