Annons
”Det blir inte så mycket löneprat på skolan”, tycker Lisa Hurtado Axiö och Johanna Mörk. Lisas dotter Frida är med och hälsar på. Foto: Jeanette Hägglund

Annorlunda utmaningar som vuxlärare

Publicerad 15 maj 2017

Fakta

De är vuxlärare

Lisa Hurtado Axiö

  • Gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk. Arbetat sedan 2002, legitimerad sedan 2015. Arbetar på ABF i Stockholm, just nu mammaledig.

Johanna Mörk

  • Gymnasielärare i religion, historia och svenska som andraspråk. Färdigutbildad sedan ett år. Arbetar på ABF i Stockholm.

Nationella prov var tionde vecka och elever som förlorar hela sin inkomst när de får ett F i betyg. På vuxengymnasiet är utmaningarna annorlunda än på ungdomsgymnasiet. 
– Men mer motiverade elever kan man inte ha, de vill så mycket, säger läraren Lisa Hurtado Axiö.

Korridoren är tom. Det är lunchdags och lärarna samlas i personalrummet.

Lisa Hurtado Axiö är mammaledig och hälsar på kollegorna med Frida, fem veckor, i bärsjal på bröstet. Hon och Johanna Mörk träffas för första gången. Johanna är nyutbildad, Lisa har arbetat i 15 år. De är gymnasielärare och undervisar vuxna elever.

Lärarnas Riksförbund har precis släppt rapporten ”Låt kvalitet gå före pris på vuxenutbildningen” som visar att 70 procent av vuxenlärarna funderar på att sluta – på grund av arbetsbelastningen.

Lisa: Det var en slump att jag började på vuxenutbildningen, nu har jag svårt att se något annat. Vuxna elever har så mycket med sig, de är färdiga med sådant som tar tid i andra delar av livet. Mina elever är mellan 19 och 65, hjärnkirurger från Syrien och logopeder från Polen. Det är en sådan blandning, det tycker jag mycket om.

Johanna: Jag trivs väldigt bra, men har haft mitt första bakslag. Jag fick berätta för några elever att de inte får gå vidare utan måste läsa om kursen. Jag hade inte tänkt på att det ingår i mitt yrke, och det var fruktansvärt. De var ledsna och arga, och ifrågasatte och sa att man förstör deras liv. 

Det skulle behöva pratas mer om likvärdig bedömning.

Lisa: Jag tycker att det är en utmaning att kunskaperna varierar. De kan vara nivågrupperade helt galet när de kommer, jättestarka muntligt men sakna skrivfärdigheter. De flesta som faller, faller på skrivandet.

Johanna: Kunskapskraven är väldigt svartvita, det är tufft på vuxengymnasiet.

Hur hög är er arbetsbelastning?

Lisa: Vi har nationella prov att rätta var tionde vecka, det tar enormt mycket tid och energi. Mycket av kurserna blir påverkade. Det är en veckas prov och sen en veckas bedömning. Bedömningen är en annan utmaning, det saknas mötespunkter. Vi samarbetar på skolan där jag jobbar, men det borde finnas ytterligare en nivå som samarbetar för likvärdighetens skull.

Johanna: Det skulle kanske behövas pratas mer om likvärdig bedömning. Här har vi schemalagd tid varje vecka. Vi hjälper varandra ganska mycket. Betygskraven är luddiga och vi diskuterar dem. Här har man nytta av sin utbildning.

Hälften av alla lärare som anställdes inom komvux förra året saknade utbildning. Vilken roll spelar er utbildning för bedömningen?

Johanna: Vi kan ha olika syn på bedömning, ibland kan outbildade lärare ha svårare att motivera varför de har satt ett betyg.

Lisa: Man måste kunna förklara varför det är ett A, inte säga att ”det känns så". Och man måste kunna förklara för elever som är missnöjda med ett betyg och som tar hit sin man eller fru. Det ger mig en styrka att ha en samsyn med mina kollegor.

Johanna: Det är skönt för eleverna, en trygghet för dem. Det blir mindre tjafs när de vet att flera har tittat på proven. I den här världen är alla väldigt hjälpsamma. Man tar sig tid. Ju mer jag hjälper en person, desto mindre behöver jag hjälpa nästa. För då är vi ju två som kan.

Att vara ung tjej är inte bra i vissa sammanhang.

Hur väl rustade utbildningen er för att hantera de kulturella skillnaderna?

Johanna: Det var ganska lite. Man lär sig på praktiken under utbildningen. Det var den största chocken, man vet ingenting. Men när man väl börjar undervisa då har man ändå lärarrollen i ryggen.

Lisa: Det jag saknade var smådetaljer. Jag inser att man inte kan plugga i 20 år men en kurs i bedömning vore bra. Eller praktiken: Hur gör jag kunskapskraven till lektioner? Och alla lärare skulle behöva en veckas kurs i innehållet i de nationella proven. Det är en veckas heltidsutbildning.

Johanna: I stället läser man 20 poäng utbildningens historia och när vi övergick till folkskola … Den har man inte så mycket nytta av i ett klassrum.

Lisa: Jag är frispråkig på gott och ont. Och jag väljer skönlitteratur efter det. Och i en diskussion blev det kalabalik. Någon hade sagt något om kurder och sen var det någon som inte höll med, och en elev skriker och blir arg på mig. Det dyker upp regelbundet, att vara ung tjej är inte bra i vissa sammanhang. Jag har en professionell roll som de ska acceptera och respektera, och så är det inte alltid. Speciellt när det är motigt. De kommer och säger att ”min läxhjälp säger ju att jag är jättebra”.

Ni slipper föräldrakontakten?

Johanna: Ja det är halleluja. 

Lisa: Men vi har en del makar och barn i stället. Men jag tycker att det är roligt när det händer greje, annars utvecklas man inte. Det största problemet är när det drabbar andra elever i klassen.

Hur mycket pratar ni lön?

Johanna: Vi pratar inte mycket om löner. På praktiken har det varit tråkigt att komma som ny och höra ”gå medan du kan”. Att mötas av det från andra lärare. Jag har ju en viss hunger.

Lisa: Den dör ju ganska fort om man möts av det där. Jag är mer chockad över hur mycket det pratas om elever. Men jag har ju gjort det själv. Man behöver ventilera. Det finns elever som är skitjobbiga. Och det är kontakt med kvinnojourer och polis och sådana grejer. Jag blev lite chockad av det sociala i början.

Johanna: Den stora skillnaden (mot ungdomsgymnasiet) är att ett F kan innebära att hela deras inkomst och liv raseras.

Och man fastnar lätt i att prata om olika kulturer.

Hur mycket administration och kringuppgifter har ni?

Johanna: Jag störs inte av administration, det ingår administration i lärar-yrket. 

Lisa: Jag tycker att administration är roligt, om jag har tid till det. Men nationella proven, den administrationen är kräktråkig.

Johanna: Det är svårare att få en balans när det gäller att lära känna eleverna, det kanske inte får ta för stor del. Jag måste ju bedöma dem professionellt och det kan bli svårt. Men de kanske inte har så många svenska kontakter och jag vill gärna. Men det kan bli för mycket. Och man fastnar lätt i att prata om olika kulturer, man kommer av sig. Det är en skatt.

Lisa: Det roliga är att få in det i läroplanen. När de ska argumentera för något brukar jag låta dem argumentera för att besöka en viss plats, och de väljer nästan alltid en plats i sina hemländer. De gånger det blir strul i klassrummet är så få, jämfört med vad de ger är det så oerhört givande. Mer motiverade elever kan man inte ha, de är här frivilligt och de vill så mycket.

Johanna: Det bästa med att vara lärare är när jag sagt något och de fångar upp det och använder sig av det, mina genier!

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Tävling

Vinn Mona Liljedals bok!

Tävling

Vi lottar ut fem exemplar av Mona Liljedahls bok ”Särskilt begåvade elever”. Svara på frågan och vinn.

Annons
Annons

Pojkar dominerar i klassrummet

Forskning

Pojkar talar mest i klassrummet. Men inte om samma saker som flickor. Nina Eliasson har forskat på högstadieelevers talutrymme i klassrummet och uppmanar lärare att ställa frågor som kräver eftertanke. 

Annons

Läraren: 5 faktorer som höjer elevernas mattekunskaper

Debatt

"Om du fortsätter öva och öva på det här sättet kommer det komma den dagen där du kan lösa matematiska uppgifter utan problem".

Undersökning: Så tycker partiernas väljare om skolfrågorna

Undersökning

Nästan 7 av 10 väljare vill att staten bör ha huvudansvaret för de skolor som i dag är kommunala. Det visar en ny undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Det är fullt rimligt att folk tycker som de gör, säger Svante Tideman, vice ordförande för LR.

Annons
Annons

Forskare tveksamma till lämplighetstest

Lärare

Kan man redan genom ett lämplighetstest avgöra vem som kommer bli en skicklig lärare?
Risken finns att man sållar bort även dem som faktiskt kunnat bli duktiga under utbildningens gång, anser Per Lindqvist och Ulla Karin Nordänger, professorer i pedagogik.

Annons
Almedalen 2017

8 av 10 M-väljare: ”Skrota vinstsystemet för friskolor”

Almedalen

79 procent av Moderaternas väljare vill skrota vinstsystemet för friskolor som det ser ut i dag. Det visar en färsk undersökning.
– Väldigt förvånande och intressant, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Fridolin lovar satsa nya miljarder på skolan

Almedalen

Gustav Fridolin avslutade sitt tal i Almedalen med att prata om skola och utbildning.
– Får jag som jag vill så går vi hela vägen och genomför Skolkommissionens förslag. Tillför sex miljarder till skolan och staten tar åter ansvar för jämlikhet i skolsystemet, sa utbildningsministern.

De tre största fällorna med digitaliseringen av skolan

Digitalt

När nödvändig teknik, kompetensutveckling och läromedel finns på plats, kvarstår ändå utmaningar med digitaliseringen, visar ny forskning.
 – Man måste kliva över en tröskel, men när man väl gjort det har man vunnit mycket, säger högstadieläraren Sofie Nilsson.

”Åkesson kidnappade folkhemmet i sitt tal”

Almedalen

Jimmie Åkessons tal i Almedalen handlade mycket om vårdpolitiken och folkhemmet.
– Jag tror att det är väldigt många socialdemokrater som sitter och är rätt upprörda över att folkhemmet användes på det här viset, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Oenighet kring KPU:er och lärarutbildning

Paneldebatt

Övernitisk byråkrati, politisk ovilja och lärosäten som är oense om hur lärarutbildningen ska se ut. Det är några hinder för att motverka lärarbristen som kom upp under en paneldebatt i Almedalen.

Ny forskning: ”Mjuka kvoter” gör skolvalet rättssäkert

Fria skolvalet

Obligatoriskt skolval vore bra, men först måste det otydliga regelverket styras upp. Det menar skolvalsforskaren Dany Kessel, som presenterar ny forskning om ”mjuka kvoter” som del av lösningen.

Läsambassadören: ”Låt eleverna läsa vad de vill”

Läslust

Sveriges läsambassadör Anne-Marie Körling vill inspirera lärare till innovativa metoder i undervisningen som skapar läslust. 
– Skapar vi möjligheter och variation i undervisningen kan alla elever vara med, säger hon.

S och M i handslag om skolpolitiken

Blocköverskridande gest

Här tar Camilla Waltersson Grönvall (M) och Anna Ekström (S) i hand på att jobba konstruktivt med skolkommissionens förslag.
– Förslagen ger grund och förutsättningar för att vi ska kunna komma väldigt långt vad gäller breda överenskommelser, säger Camilla Waltersson Grönvall.

En av tre klarar inte gymnasiet

Undersökning

Var tredje elev tar inte examen från gymnasiet. Det visar ny statistik som Lärarnas Riksförbund tagit fram.

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Skolpolitisk debatt

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Experten om Björklunds överraskande tal

Almedalen

Jan Björklund (L) gick hårt åt klyftor och integration i sitt tal i Almedalen. Men framför allt visade han upp en ovanligt personlig sida.

Finansministerns almedalslöfte: 20 miljarder till välfärden

Almedalstalet

Magdalena Andersson (S) lovade 20 miljarder till omsorg och välfärd i sitt Almedalstal. Hur stor del av löftet som tillfaller skolan gick hon däremot inte alls in på.

Experten: ”KD-talet var längst ifrån skolan”

Almedalen

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor talade mest om satsningar på äldre i sitt Almedalstal. Skolan däremot nämndes knappt i KD-ledarens anförande.
– Det här talet var absolut längst ifrån skolan hittills, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Känslomässig Annie Lööf om rasism, nazism och islamistisk terror

Partiledartalet

Centerpartiets Annie Lööf spände över många ämnen – men inte skolan – i ett långt partiledartal i Almedalen som bjöd på mycket känslor.

Ingen skola i V-ledarens Almedalental

Almedalen

Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet var först ut i Almedalsveckan 2017. Statsvetaren Jenny Madestam är inte förvånad över den uteblivna skolpolitiken i V-ledarens tal.

Nationella prov

”Nationella proven tar orimligt mycket tid i anspråk”

Digitala prov

Sänkt arbetsbelastning för lärare är huvudskälet att LR välkomnar digitala nationella prov. Men ordförande Åsa Fahlén vill samtidigt att provens omfattning minskas.

Forskaren: Fokus på provresultat urholkar läroplanen

Forskning

Växande fokus på mätbara resultat sätter läroplansuppdrag som medborgarkunskap och personlig utveckling på undantag. Vi behöver ett bredare samtal om vad kvalitet i skolan innebär, menar Ulf Lundström, lektor vid Umeå universitet.

Regeringen: Nationella proven ska digitaliseras

Nytt förslag

Alla nationella prov ska bli digitala, och proven ska väga tyngre vid betygsättning, om regeringen får som den vill. Skälen som anges är att motverka fusk, underlätta rättning och höja rättssäkerheten.

”Nationella prov kan öka lärarens status”

Debatt

Gymnasieläraren Marcus Erhagen efter debatten om nationella prov och betygssättning: 
”Med ett bra konstruerat nationellt prov som bekräftar lärarens bild av klassens nivå så kommer hennes status öka. Då kommer bilden av svensk skola att ljusna”.

Kommentera

Hon ger skolfokus på talen i Almedalen

Almedalen

Statsvetaren Jenny Madestam kommer exklusivt för Skolvärlden att kommentera skolpolitiken i varje partiledartal under årets Almedalsvecka.
– Skolan kommer vara en av de hetaste frågorna i partiledartalen, säger hon. 

Så mycket har lärarnas snittlöner ökat

Lön

Genomsnittet för lärarlönerna har ökat, enligt statistik från Statistiska centralbyrån.
Men trots att kurvan pekar uppåt så är lönerna fortfarande för låga och lönesystemet otydligt, menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Läraren: Elevcoachning motiverar eleverna

Elevstöd

På Sjöstadsskolan används elevcoachning som en stödåtgärd för elever som tappat motivationen eller riskerar att bli hemmasittare.
– Elever är så kloka, det vet ofta precis vad det är som saknas, säger läraren och coachen Johanna Svahn.

Så vill Anna Ekström kopiera framgångslandet

Utbildning

Sverige har mycket att lära av Japan när det kommer till skola. Det menar gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström som imponeras över likvärdigheten i landets skolor.

Föräldrarna: Skolan brister i stöd till barn med NPF

Elevhälsa

8 av 10 föräldrar till barn med NPF svarar i en ny undersökning att barnen inte får det stöd de behöver i skolan.
– Våra medlemmar larmar om att det går åt fel håll, säger Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention.

Ministern om nya OECD-rapporten: ”Positivt”

Rapport

En ny OECD-rapport visar att regeringens åtgärder i skolan har börjat ge resultat. Men mycket finns kvar att uträtta för lärarna, menar minister Helene Hellmark Knutsson.

Två timmar mentorskap i veckan för nya lärare

Ny i yrket

Alla nya lärare i Mjölby kommun erbjuds ett gediget introduktionsprogram med två timmars avsatt tid för mentorskap varje vecka.

”Elever måste ta ansvar för studieron”

Ordning & reda

Skriv in i läroplanerna att elever ska visa respekt för sina lärare. Det förslår Skolkommissionen.
– Elever har ett ansvar att uppträda respektfullt mot lärare och för att anstränga sig för att skapa en god skolmiljö, säger Skolkommissionens yngsta ledamot Erik Blom.

Stora skillnader i lärarbrist mellan länen

Ojämlikt

Lärarbristen är fortsatt hög. Men de regionala skillnaderna är stora.
– Huvudmännen gör väldigt olika insatser, säger Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.

Kommuner kritiseras: För dåliga på att locka lärare

Rapport

Kommunerna behöver bli bättre på att locka till sig behöriga och erfarna lärare på skolor med stora behov. Det visar en ny rapport av Skolinspektionen.

Miljardsatsning ska göra skolan mer jämlik

Utsatta skolor

Regeringen vill satsa ytterligare 1,5 miljarder för att göra skolan mer jämlik. Pengarna är tänkta att främst gå till utsatta skolor.
– Detta är någonting vi verkligen behöver, säger Eva Norman Persson, grundskolelärare i Malmö.

Så stöttar du särskilt begåvade elever

Webb-tv

Särskilt begåvade elever har hög inlärningsförmåga och mår bra av utmaningar men det är inte ovanligt att de har svårt att klara skolan, för att de vill passa in eller för att de tappat lusten att lära.
– Sverige är ett u-land när det gäller att stötta de här eleverna, säger läraren och specialpedagogen Mona Liljedahl.

”Valfriheten ger lärarna makt”

Debatt

”Valfrihetsreformen rör inte bara elever och föräldrar. Också lärare har fått en kraftigt ökad valfrihet – och makt”, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.

Kommentera

Kritik mot programmering på matten

Digitalisering

Programmeringens intåg på matematiklektionerna kommer göra att eleverna lär sig mindre matte, befarar Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö.
– Eleverna behöver mer mattetid, inte mindre, menar hon.

Formativ bedömning bra för elever men svårt för lärare

Forskning

Ny forskning visar att formativ bedömning påverkar elevernas lärande positivt. Men arbetssättet är desto mer komplicerat för lärarna.
– Det är väldigt komplext att genomföra formativ bedömning, säger Charlotta Vingsle som ligger bakom studien

Nationella prov

”Nationella proven håller inte internationell standard”

Debatt

De exempeltexter till nationella proven som lärare använder sig av för att bedöma elevernas skriftliga förmåga i engelska håller inte den nivå som Skolverket säger att den ska göra. Det menar lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz som på olika sätt har granskat nivåerna. 

Kommentera

Efter granskningen av proven: ”Oroväckande”

Nationella prov

När lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz granskade de nationella proven i engelska märkte de att de inte höll internationell standard.
– Det är minst sagt oroväckande, säger Patricia Diaz.
Nu försvarar den provansvarige vid Göteborgs universitet arbetsrutinerna kring proven.

”Detta grundar sig i ett systemfel”

Nationella prov

Debatten om att de nationella proven inte håller internationell standard har fått stort medhåll bland många av landets lärare.
Svante Tideman, vice ordförande för LR, kräver en förändring.
– Uppenbarligen är det inte är tillräckligt bra. Det här håller inte, säger han.

Mer än var tionde skola bryter mot NP-reglerna

Fusk

De allra flesta skolor hanterar de nationella proven på rätt sätt, visar Skolinspektionens oanmälda granskning.
Men på 15 procent av skolorna förekommer brister i hanteringen.

Kravet: Satsa en miljard på NPF-lyft

Satsa på en nationell utbildning för lärare och annan skolpersonal om elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden kräver, tillsammans med en rad andra organisationer, att regeringen avsätter en NPF-miljard i höstens budget.

Regeringen föreslår obligatorisk prao

SYV

Regeringen vill återinföra obligatorisk prao i årskurs 8 och 9.
– Det kan bli bra men det gäller att se till att det blir en kvalitativ prao, säger vägledaren Lena Hartvigsson.

Tre av fyra elever i farozonen saknade särskilt stöd

Särskilt stöd

Underkända betyg i sexan följer ofta med till nian, visar en analys som Skolverket gjort. Men trots det är det långt ifrån alla elever som fått särskilt stöd.
– Förvånansvärt, då följer man inte skollagen, säger Wern Palmius, rådgivare på SPSM. 

”Omöjligt att smörja lärare”

Mutor

Diskussionen om mutor går i skolavslutningstider medan elever delar ut glasskålar och delikatesskorgar till sina lärare.
– Det behöver inte vara olagligt för att vara olämpligt, säger Natali Phalén, generalsekreterare på Institutet mot mutor.

Hur kan vi vända på utvecklingen för lärarprofessionen?

Blogg

Menar man allvar med professionerna i skolan måste man våga släppa taget och ge dem reellt inflytande över kvaliteten i sin yrkesutövning, över vad som krävs för att bli lärare, lärarutbildningarna och fortbildningsstrukturer. Det skriver Per Kornhall i sin blogg.

M-förslaget: Filialer till populära skolor

Politik

Satsa på filialer till eftertraktade skolor i socioekonomiskt missgynnade förorter, för att locka elever från hela staden. Det föreslår Moderaterna i Stockholm.

­

Utredaren: Inför legitimation för yrkeslärare

Behörighet

Lärare i yrkesämnen ska omfattas av legitimationskravet. Det föreslår regeringens utredare Björn Åstrand.
Modersmålslärare ska däremot även fortsättningsvis vara undantagna kravet.

Avslutning i kyrkan ämne för forskning

Forskning

Varje år dyker den upp som en objuden gäst: debatten om skolavslutningar i kyrkan.
Nu vill forskaren Viktor Aldrin ersätta åsikterna i ämnet med fakta – om åsikterna.

Utredaren: Skolan måste bli mer flexibel

Nyanlända

Mer lovskola, nationellt bedömningsstöd och inga fler F. Det är några av förslagen i utredningen om elever som kommer till Sverige under grundskolans senare årskurser.
– Positivt överlag men det finns risker, säger Josefin Nilsson vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Bra resultat när elever får lära elever

Metod

Läraren Amra Dzindo jobbar aktivt med lärosättet ”Barn lär barn”.
En metod som utgår från att elever i år 6 lär elever i lägre årskurser, och det har visat sig ge goda resultat.
– När eleverna förklarar för varandra förstår de själva bättre, säger hon.

”Ha ett riktigt skönt sommarlov, alla geniala och galna lärare”

Debatt

”Nu träder Sveriges lärare snart in i en välförtjänt viloperiod för att återhämta sig och jag vill önska alla kollegor runt om i landet en lång och glad sommar. Kom tillbaka starka och rustade inför höstterminen till världens viktigaste yrke så vi kan fortsätta att forma framtiden”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

Två av tre syvare saknar stöd från sin rektor

Syv

Två av tre studie- och yrkesvägledare saknar stöd från sin rektor.
En undersökning som Lärarnas Riksförbund har gjort visar att yrkesgruppens uppdrag är spretigt och att det prioriteras lågt av arbetsgivarna.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons