geocaching

Använder skattjakt i undervisningen

Olof Fastén använder sig av geocaching i undervisningen.Han beskriver det som en världsomspännande och modern skattjakt – och att man kan använda sig av det i stort sett alla ämnen.

Geocaching går ut på att med hjälp av gps hitta lådor som finns gömda på platser runt om i världen. Vem som helst med en smartphone eller gps kan både söka upp lådor – eller själv placera ut dem.
Olof Fastén ser det som en skattjakt – och har engagerat sina fritidselever på Fiskebäcksskolan i Göteborg i aktiviteten.
Han berättade på Skolforum i Stockholm om hur han ser fantastiska saker hända i gruppen. Hur alla – till och med de som inte varit med ute och letat – engagerat sig i projektet.
Han ser också en annan fördel som kommit av att de letat mycket geocachar i området runt skolan.
– Våra elever har oerhört bra koll på närområdet och historia kopplat till olika platser.

Totalt finns det runt 1,9 miljoner gömda geocachar i världen. I Sverige är intresset stort. Olof berättar att det tog mindre än en timme innan någon hittat fritidselevernas egenhändigt utplacerade ut en egen cache så var det någon där samma timme som den publicerades på hemsidan.

Enligt Olof går det att implementera geocachingen i nästan vilket ämne som helst.
– Jag själv har spånat på en idé för matematiken i årskurs 9. För att kunna få tag i cachen så måste du kunna räkna med den årskursens matematik, säger han.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm