App hjälper elever nå bättre resultat

Närmare 15 procent av alla gymnasieelever har svårt att passa tider och planera sitt skolarbete. Nu visar en studie från Hjälpmedelsinstitutet att mobiltelefoner och surfplattor kan hjälpa dessa elever och dessutom förbättra deras studieresultat.

Hjälpmedelsinstitutet har gjort en studie på gymnasieskolor och Komvux i fem kommuner i södra Sverige. 400 elever med kognitiva svårigheter deltog och samtliga fick hjälp av arbetsterapeuter och tekniker att prova ut tekniska hjälpmedel, appar, för mobiltelefonen eller surfplattan.

Eleverna har svårt att komma i tid till lektioner, de glömmer att ta med sig gympakläder och missar därför ofta gymnastiken och de har svårt att strukturera en skoluppgift.

Studien visar att 73 procent av eleverna förbättrade sina studieresultat tack vare teknikstödet. Dessutom minskade deras frånvaro.

Ofta har eleverna redan tillgång till en mobiltelefon eller surfplatta i skolan, men kunskapen om hur den kan användas för att hjälpa elever med kognitiva problem saknas enligt Hjälpmedelsinstitutet. Kostnaden för att ge eleverna rätt teknikstöd beräknas uppgå till cirka 21 000 kronor per elev.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm