asa_klassrum
Skolkommissionen 

Åsa Fahlén: Lägg bort det politiska käbblet

En miniminivå för hur mycket kommunerna ska satsa på skolan och en resursfördelning utifrån elevernas bakgrund. Det är två av de förslag som Skolkommissionen presenterar.
–  Nu önskar jag verkligen att man lägger bort det partipolitiska käbblet och fokuserar på vad svenska skola behöver, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Skolkommissionens förslag i korthet

Nationella målsättningar. Skolkommissionen har satt upp förbättringsmål för skolresultaten, undervisningens kvalitet och likvärdigheten. 

Stöd till skolhuvudmän. Alla huvudmän måste ha förmåga att följa hela sin verksamhet, upptäcka och analysera brister och utvecklingsbehov och sätta in förbättringsåtgärder, menar Skolkommissionen. Många huvudmän behöver ett aktivt stöd för att nå denna kapacitet. Skolkommissionen föreslår därför att ska staten bygga upp en stödjande och stärkande verksamhet genom en skolmyndighet på regional nivå.

Behovsstyrd resursfördelning. Kommissionen föreslår en statlig delfinansiering till undervisning och elevhälsa. De statliga medlen ska fördelas med hänsyn till elevernas socioekonomiska bakgrund.

Kompetensförsörjning. Tillgången på lärare ska förbättras genom fler behörighetsgivande och behörighetskompletterande utbildningar vid sidan av de reguljära lärarutbildningarna. Dessutom ska lärarprogrammens kvalitet förbättras.

Professionsprogram för lärar- och skolledaryrkena. Kommissionen föreslår ett professionsprogram med syftet att främja lärares och skolledares professionella utveckling. Ett antal kvalifikationsnivåer och utvecklingsspår föreslås med tydlig koppling till kompetensutveckling.

Trygghet och studiero. Kommissionen föreslår tydligare läroplaner när det gäller trygghet och studiero, respektfullt uppträdande och elevens eget ansvar för skolarbetet, i syfte att ge tydliga signaler till elever, vårdnadshavare och alla som arbetar i skolan.

Likvärdighet, skolval och minskad skolsegregation.
Huvudmännen ska sträva efter socialt allsidigt sammansatta skolor. Dessutom föreslås ett system med aktivt skolval till förskoleklass och grundskola, där vårdnadshavare och elever får stöd inför valet genom saklig och rättvisande information. Kommissionen vill också ha förändrade regler för hur urval ska gå till när antalet sökande överstiger antalet platser.

LÄS MER
Här kan du ta del av förslagen i sin helhet.

Våren 2015 tillsatte regeringen Skolkommissionen med uppdrag att ta fram förslag för att höja kunskapsresultaten, förbättra kvaliteten på undervisningen och öka likvärdigheten i skolan. Nu, två år senare, har det blivit dags att presentera förslagen.

– Den allra viktigaste biten handlar om finansieringen och att staten ska ta ett tydligt ansvar när det gäller detta, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Skolkommissionen föreslår till exempel att staten fastställer en miniminivå för hur mycket kommunen ska satsa per skola, baserat på det faktiska elevunderlaget och elevernas bakgrund. Jan-Eric Gustafsson, Skolkommissionens ordförande, skriver på DN Debatt att många huvudmän kommer få avsevärt förstärkta resurser och få stöd i att utnyttja dem på ett evidensbaserat sätt, till exempel att fördela lärar- och skolledarresurser, minska klasstorlekar, öka lärartätheten eller stärka kompetensutvecklingen.

– Resursfördelningen kommer bli mer likvärdig. Idag är det slumpmässigt, två skolor med lika förutsättningar, kan få väldigt olika mycket pengar, beroende på vilken kommun det handlar om. Det kommer bli en bättre fördelning, man riktar pengarna dit de bäst behövs, säger Åsa Fahlén.

Den senaste Pisa-mätningen visade att likvärdigheten i den svenska skolan försämrats och att ta fram förslag för att öka likvärdigheten har varit en viktig del i Skolkommissionens arbete. Att rikta resurser till elever med sämst förutsättningar är en del i detta. Skolkommissionen vill också att huvudmännen ska sträva efter socialt allsidigt sammansatta skolor och man föreslår ett system med aktivt och obligatoriskt skolval till förskoleklass och grundskola.

– Skolkommissionen föreslår en gemensam antagning – för både offentliga och fristående skolor – vid samma tidpunkt och att alla får en likvärdig och bra information inför valet. Alla elever ska välja och förutsättningarna ska vara så lika som möjligt, säger Åsa Fahlén.

Tydligare läroplaner när det gäller trygghet och studiero, förbättrad kvalitet på lärarutbildningen samt att tillgången på lärare ska förbättras genom fler behörighetsgivande och behörighetskompletterande utbildningar vid sidan av de reguljära lärarutbildningarna, är andra förslag.

Kommissionen föreslår också ett professionsprogram med syfte att främja lärares och skolledares professionella utveckling. Bland förslagen finns flera exempel på ökad statlig närvaro i skolan, något Åsa Fahlén lyfter fram som viktigt.

– Till exempel föreslås en tydlig resultatuppföljning från statens sida med en skolchef hos varje huvudman som faktiskt ska ha koll på det statliga uppdraget och följa upp resultatet så att det man gör ute på skolorna leder till bättre resultat.

–Ett problem idag är att man ofta får höra att kommunens budget går före skollagens krav. Enligt förslaget ska det finnas någon hos huvudmannen vars främsta uppgift är att se på saken ur ett statligt perspektiv. Det är viktigt. Som fackförbund skulle vi vilja ha än större statlig styrning men detta är ett steg i rätt riktning.

Ända sen Skolkommissionen tillsattes våren 2015 har utbildningsminister Gustav Fridolin och hans kollegor på utbildningsdepartementet hänvisat till Skolkommissionen som svar på en rad skolpolitiska utmaningar. Nu är det skarpt läge. 

–  Jag önskar verkligen att man klarar av att lägga bort det värsta partipolitiska käbblet nu och istället fokuserar på vad svensk skola behöver för att vända sina resultat. Det är något jag verkligen, verkligen hoppas på, säger Åsa Fahlén.

Känner du dig nöjd med det Skolkommissionen presenterar idag?

– I det stora hela tycker jag att det är ett bra förslag även om vi som fackförbund skulle vilja gå längre. Man kan välja att säga att ”får vi inte som vi vill så tänker vi inte vara med alls” men så vill vi inte agera. Så även om vi vill gå längre än så här väljer vi att stå bakom Skolkommissionens förslag fullt ut för att markera att alla måste bjuda till och att är det vi gör nu. Det är en superviktig signal.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm