tomt-klassrum-810

Lärarbristen löser sig inte genom att lärarna kavlar upp ärmarna, menar LR:s Åsa Fahlén.

Lärarbristen

Åsa Fahlén: Politiker pratar mycket, men det händer för lite

I går publicerade regeringen en artikel om hur den akuta bristen i skolan ska lösas, bland annat genom lärarlönelyft och minskad administration.
Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, recenserar förslagen.

Läs regeringens artikel här

Ministrarnas inlägg läser du här.

 

Det är inga direkta nyheter som presenteras, när Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, och Ylva Johansson, arbetsmarknads- och etableringsminister skriver i Aftonbladet om hur regeringen vill styra om skolan för att få fler lärare.

Receptet innehåller bland annat lärarlönelyft, fler platser på lärarutbildningen, minskad administration och lärarassistenter. Ministrarna föreslår också att personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden ska få en chans i skolan.

– Man pratar väldigt mycket från statligt håll, men ute i kommunerna, ute på skolorna, händer det alldeles för lite. Socialdemokrater har makten i många kommuner och borde kunna styra hur man lägger pengarna, säger Åsa Fahlén.

Ministrarnas artikel avslutas med en uppmaning om att politiker, lärare, skolledare, föräldrar och elever får gå samman och hjälpas åt för att skapa en jämlik skola.

– Det är svårt att inte bli lite lätt förbannad, det handlar inte om att kavla upp ärmarna – det gör våra medlemmar varje dag, mer än som är rimligt. Det här handlar om att politiker ska ge resurser för att lärare ska orka ett helt yrkesliv med kvalitet i det man gör, säger Åsa Fahlén.

Artikeln lyfter fram lärarlönelyftet för att locka och behålla lärare.

– Detta är en nödvändig satsning som vi tycker är bra att man gör, men den borde vara större. Flera arbetsgivare väljer att göra lönelyftet till ett tillfälligt tillägg, och då missar de signalen om att vi vill satsa på det här långsiktigt. Det är också en ansenlig del lärare som inte blivit förstelärare och inte får del av de här tre miljarderna, och hur motiverar men dem att fortsätta? Vi skulle vilja att satsningen nådde fler personer och fler grupper. Nu är det vissa lärare som inte omfattas, vuxenlärare till exempel.

| MISSING http://skolvarlden.se/sites/default/files/styles/large/public/asafahlenjan2011webb-48.jpg?itok=GWMqnLZg |Idag minskar sökandet till lärarhögskolan, men regeringen vill utöka antalet utbildningsplatser. Hur ser du på det?
– De angriper inte grundproblemet, problemet är att för få vill bli lärare. Attraktiviteten är för låg – då hjälper det inte att ha fler platser. Jag tror att man måste fortsätta att öka kvaliteten på lärarutbildningen. Vi behöver stärka ämnesinnehållet och skapa bredd och djup på samma lärosäte.

Regeringen vill minska administrationen, skriver Helene Hellmark Knutsson och Ylva Johansson, vad tänker du om det?

– Det är en typisk sådan sak som låter bra, men vad händer då? Jag tror att det skulle kunna vara en bra idé med lärarassistenter. Men man har skurit ner på studie- och yrkesvägledare och kuratorer, och speciallärare och skolhälsovård. Samtidigt vill man ha fler vuxna i skolan. Antingen får kommunerna skjuta till mer resurser eller omfördela dem som finns, resurser som verkligen går ner till själva skolan, till rektor och lärare.

Hur ser du på att engagera personer som hamnat utanför arbetsmarknaden?
– Jag tror att det är jättesvårt i praktiken.  Det är inte bara att sätta in någon. Om det ska ge det man vill, så måste de som anställs kunna skapa relationer, inte bara sitta på en skolgård. Det krävs att man ska kunna se samspel och uppfatta signaler om mobbning. Det är inget som bara sker. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm