nacka

Workshop – De deltagande lärarna spelar ett spel om skolan.

| Foto: Sofia Pettersson, Alma Ströbaek och Oscar Eek. Elever vid YBC Gymnasium, Sickla
Pisa-besökare

Asiatiska lärare letar inspiration i Nacka

Relationen mellan lärare och elev. Och de livliga diskussionerna i klassrummet. Det var två saker som lärarna från Kina, Singapore och Korea – tre av de toppresterande i Pisa-mätningen – tyckte stack ut i den svenska skolan. De besökte under en vecka kommunala skolor i Nacka för att ta del av den svenska skolans styrkor och tillsammans med sina svenska kollegor diskutera hur eleverna bäst förbereds för framtiden. 

Under en vecka besökte elever, lärare, skolledare och forskare från en rad asiatiska länder Nacka och den svenska skolan. Syftet var att låta deltagarna från de olika länderna lära av varandra och diskutera vilka kunskaper som är viktigast för framtidens studenter. 

Skolvärlden passade på att fråga några av de deltagande lärarna om skillnader mellan skolorna och vad de kan lära av varandra. 

Yugrina Mohd Yassin, lärare i Brunei 

Vad har du mött när du besökt den svenska skolan?
– Svenska elever är väldigt självständiga. Jag tror att det möjliggörs av att klasserna är ganska små jämfört med vad jag är van vid. Det finns mer tid för kontakt mellan lärare och elever. Jag tror också att eleverna är vana sedan tidigt att arbeta i grupp. Eleverna är duktiga på att dela idéer med varandra. 

Vilka skillnader ser mellan de olika skolsystemen?
– Från vad jag hört är det ganska flexibelt här. Eleverna kan välja mer själva vad de vill arbeta med utifrån vad de är intresserade av och det var nytt för mig. I Brunei är det tydligt angivet i kursplanerna vilka områden som vi måste täcka under ett visst läsår. 

– Det sker förändringar hos oss just nu. Vi har många examinationer och vi försöker komma bort från att eleverna bara lär sig för att det ska gå bra på proven. Jag vill att de ska lära sig för att de är intresserade av att lära sig mer och inte bara fokusera på examen. Det är en av de saker som vi har diskuterat här under konferensen. 

Hur är en bra lärare, tycker du?
– Man måste ha ett tydligt mål för vad man vill att eleverna ska lyckas med och uppnå. Men även om man vill att eleverna ska nå höga resultat får man inte glömma bort vägen dit. Det är inte bra om eleverna bara är ute efter höga betyg, jag vill också väcka ett intresse, det måste finnas en balans. 

Chan Huang, lärare i Singapore 

Vilka skillnader ser du mellan skolan i Sverige och skolan i Singapore? 
– Det är inte så lätt att jämföra eftersom vi befinner oss i så olika kontext. Men en sak är att det inte är så formellt här mellan lärare och elever. Det gäller inte bara Sverige utan hela Europa. Man tilltalar till exempel läraren med förnamn, i Asien säger vi Sir eller Mister.

– Det är mycket interaktion i klassrummet här och relationen mellan elever och lärare känns naturlig. Men under konferensen har vi mest tittat på systemnivå, inte så mycket på pedagogik. Det borde vi göra framöver. 

Under panelsamtalet pratade du om vem som är en bra lärare.
– Ja, jag tycker att det är viktigt att inte bara titta på formella kvalifikationer, vi lägger för stor vikt vid det ibland. Jag är inte säker på att den bästa läraren är den med högst akademiska meriter till exempel. Jag har mött många talangfulla lärare och som ny lärare kan man lära sig oerhört mycket av de som är mer erfarna. Framförallt när det gäller hur man agerar i klassrummet. Formella meriter säger inte allt.

Anna Stiby och Patrik Lundqvist, lärare vid Eklidens skola, Nacka 

Vad ville ni visa upp när ni tog emot besökarna på Eklidens skola? 
Anna: Vi ville visa olika typer av NO-lektioner. Vi hade till exempel en fysisklaboration om optik där vi ville visa hur eleverna samarbetar i grupper. De fick ganska öppna problem att lösa för att visa hur de tar sig an den här typen av uppgifter. 

Vad reagerade de besökande lärarna på?
Anna: Dels att eleverna i ett svenskt klassrum diskuterar mycket med varandra, de frågar lärarna när de undrar någonting och är inte rädda för att fråga om hjälp. Många av lärarna från Asien är vana vid att det sitter 50 elever i klassrummet och då blir det inte alls samma interaktion.

Patrik: De säger att vi har en bra relation till eleverna, att det finns en ömsesidig respekt mellan lärare och elev.

Vad kan vi lära av länder som Kina, Korea och Singapore?
Patrik: Vi försöker ju hitta de elever som har svårt i skolan på olika sätt. I de asiatiska länderna letar man också efter de elever som behöver extra utmaningar för att utveckla sig ytterligare. Jag tror att vi ibland missar de riktigt starka eleverna i Sverige vilket kan leda till att de blir uttråkade och inte når sin fulla potential.

Anna: Mycket av våra diskussioner har handlat om hur vi får eleverna engagerade, motiverade och kreativa. Hur får man eleverna att fortsätta vara nyfikna och vilja lära sig mer? 

Patrik: Ja, vi vill veta hur de utvecklar sina duktiga elever, där tror jag att vi har mycket att lära oss. I Sverige uppmärksammar man ofta bara problemen med de elever som inte klarar godkänt. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm