porrdebatt_slutreplik

Foto: Shutterstock

Slutreplik

”Att med undervisning ta avstånd från övergrepp är inte att döma unga”

Slutreplik ”Att med skolans undervisning ta avstånd från dessa övergrepp är inte att döma unga, det är att ta ansvar och försöka skydda barn mot något majoriteten av alla vuxna anser att barn inte ska se på”, skriver läraren Marcus Svensson i sin slutreplik.

RFSU beskyller mig för att gå till personangrepp och vara sarkastisk. Det är att ett retoriskt grepp de använder för att göra mig skyldig genom guilt by association. Vad min artikel däremot gjorde var att den avslöjade att RFSU:s lektionsförslag om pornografi inte lever upp till kraven på undervisningen i den svenska skolan. Och visst är det jobbigt när alla kan se att kejsaren är naken!

I skolan ska lärare undervisa och barn förvärva kunskaper och värden. Det betyder att skolans undervisning om pornografi ska ta upp att det som sker i porrfilmer är på riktigt. Följande citat är taget ur Folkhälsomyndighetens rapport ”Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i Sverige 2017”:

”Den vetenskapliga litteraturen har visat att de som deltar i pornografiproduktion drabbas av olika typer av ohälsa och är mycket utsatta, både ekonomiskt och socialt. Deltagare drabbas bland annat av psykisk ohälsa, drogberoende, tvång att utföra riskfyllda sexuella aktiviteter, sexuellt överförda infektioner och utsatthet för våld och tvång som ger både psykiska och fysiska trauman i samband med filminspelning.”

Men enligt RFSU är det alltså ”inte på riktigt”. Hur kan man förstå en sådan blindhet inför fakta? I boken Alternativa Fakta – Kunskapen och dess fiender” av Åsa Wikfors kan man läsa om hur politiskt tänkande kan förblinda människor. ”Ideologiska ställningstaganden hindrar människor från att ta till sig vetenskapliga resultat som går emot deras ideologi.” Alla som känner till RFSU:s moderna historia vet att organisationen omfamnat pornografin som något frivilligt och frigörande.

Sköterskor, kuratorer, psykologer som arbetar på tjej- och kvinnojourer, elevhälsa och ungdomsmottagningar berättar någonting helt annat än det RFSU påstår. De berättar om unga tjejer som kommer till dem med både fysiska som psykiska skador av att ”ställa upp på” pojkvänners porrinspirerade idéer om sexualitet. De berättar om killar som inte kan bli kåta utan att se på porrens våldsamma övergrepp. Men RFSU hävdar alltså att ”det är inte på riktigt” och de unga förstår det!

Marcus Svensson.
Marcus Svensson.

I en essä i Expressen beskrev Katarina Wennstam vad hon fann när hon gjorde research för sin senaste roman ”Vargen”:

”Att betrakta hur en man kissar ner i en kvinnas strupe eller hur en grupp män står och skrattar åt en gråtande kvinna för att hon har fått så mycket sperma i ögonen att hon inte kan se – det gör något med betraktaren. Något går sönder. /…/ Det jag har funnit kan bäst sammanfattas med att många av porrfilmerna innehåller så grovt våld mot kvinnan att jag inte alltid har varit säker på att hon kommer att överleva tills filmen är slut.”

Att med skolans undervisning ta avstånd från dessa övergrepp är inte att döma unga, det är att ta ansvar och försöka skydda barn mot något majoriteten av alla vuxna anser att barn inte ska se på. Att införa filter på skolans datorer löser inte allt, men det är ett ställningstagande. Vi har lagstiftning mot att barn ska röka cigaretter men lagstiftningen löser inte allt. Därför har vi även undervisning som förklarar för barn varför de inte tillåts röka och varför samhället strävar efter att ingen någonsin ska göra det. Ingen har någonsin föreslagit att vi i denna undervisning ska prata om plus och minus med rökning, och ingen har någonsin blivit anklagad för att vara dömande mot de som röker när de undervisar mot tobaksindustrin. 

Men RFSU:s svar på hur porrkonsumtion förskjuter gränser, hur kvinnor slutar att ses på som människor, hur porren radikaliserar våra unga är alltså att de i skolans undervisning ska sätta plus och minus på sina egna upplevelser av pornografi. Byt ut de utsatta kvinnorna till någon annan grupp i samhället – menar RFSU att vi i skolan ska sätta plus och minus på övergrepp på svarta, judar, HBTQ-personer eller går RFSU:s gräns där? Är det bara övergrepp på kvinnor som kan vara ett plus? 

Marcus Svensson, utbildad lärare och anställd på Reality Check

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm