eurscolaelin

”Att resa förbättrar förståelsen”

Resor och internationella kontakter fördjupar förståelsen för andra länder och språk. Två klasser från Fridegårdsgymnasiet gav sig av till Paris och Strasbourg för att lära sig mer om Europa och EU. 

Etik, miljö och ett internationellt perspektiv ingår numera i grundskolans och gymnasieskolans läroplaner. Skolan ska stärka förmågan att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar. Förmodligen är det allra bästa sättet att nå dit att packa resväskan och ge sig iväg ut i världen.

Det gjorde två lärare och 24 elever från Fridegårdsgymnasiet i Bålsta, norr om Stockholm. Efter några dagar i Paris åkte de vidare till Strasbourg för att lära sig mer om EU tillsammans med över 400 gymnasister från 20 europeiska länder. Varje år får totalt 10 000 elever möjligheten att delta i Euroscola med ekonomiskt stöd från EU.

– Det är oerhört viktigt för EU att nå unga och engagera dem och det här är ett sätt. De här ungdomarna är ju födda med EU så de funderar inte över om vi ska vara med eller inte. För att EU ska bli intressant för dem behöver man tala om ämnen som berör dem, som snus, mopeder och skolmat, säger Elin Quas, lärare i samhällskunskap.

På skolan går hon under namnet ”EU-Elin” sedan hon blev skolambassadör för EU. När hon gick Internationella programkontorets ambassadörskurs fick hon höra om Euroscola och till slut fick hon ihop alla papper till ansökan.

– Jag såg det som en chans för eleverna att få resa och se EU på riktigt. Jag upplevde själv att det var först när jag såg EU-parlamentet på plats som jag förstod vad EU handlar om, hur alla länder samarbetar för att få till ett beslut som sedan blir en del av vår vardag, säger Elin Quas.

Eleverna trodde aldrig resan skulle bli av, men nu är de iväg tillsammans med Elin Quas och samhällskunskapsläraren Helena Rastas.

– Jag blev varnad för all byråkrati innan. Det var faktiskt ännu värre, men det var värt det. Vi fick pengar från Euroscola och från en fond på skolan, så eleverna har bara behövt betala för mat. Om någon inte hade kunnat åka med för det hade vi löst det, men ingen protesterade. Då är det värre när vi ber om lunchpengar för utflykter hemma, säger Elin Quas.

Fridegårdsgymnasiet arbetar för att få till fler internationella samarbeten och resor. Flera elever har deltagit i ett utbyte med en spansk skola och ett par elever planerar att göra sitt examensarbete i Ghana. Skolan samarbetar även med skolor i Finland och Danmark och nästa höst blir det en skolresa till Bryssel. Kanske kommer mötet med andra lärare under Euro-scola leda till nya samarbeten.

– Det är jätteviktigt och spännande att få igång mer internationaliseringsarbete. När eleverna får uppleva saker så här fastnar kunskapen bättre. Eftersom eleverna kommer att prata om resan finns det även en marknadsföringsaspekt i det, men den är sekundär. Vi lever ju i en verklighet där Stockholms skolor lockar till sig våra elever, säger Helena Rastas.

Planen är att eleverna ska besöka kommunens grundskolor för att berätta om EU utifrån sina upplevelser. Det är ett sätt för eleverna att bearbeta kunskaperna och träna på framföranden, men också att marknadsföra skolan.

– Det här har varit ett rent samhällsvetenskapligt projekt, men med facit i hand hade det kunnat vara ämnesöverskridande, framför allt med engelskan men också med svenskan. Det hade gett resan ytterligare en dimension, men vi hade ont om tid, säger Helena Rastas och fortsätter:

– All ”kredd” till Elin. I grund och botten handlar det om att ha ett stort engagemang så att man orkar driva projektet i mål. Då gäller det att välja något man själv brinner för.

Elins och Helenas råd till ressugna lärare

• Det finns en massa pengar att söka, till exempel kan ni fråga EU-parlamentariker om ekonomiskt stöd för de kan bidra med pengar till en Bryssel-resa. Det finns även kurser för att lära sig att hitta i ansökningsdjungeln.

• I samtal med rektor kan man tala om fördelarna för elevernas kunskapsinhämtning, men nämn också att det står i styrdokumenten att skolan ska arbeta med internationalisering.

• Välj ett reseprojekt ni själva brinner för eftersom det kräver mycket arbete för att komma iväg.

• Träffa föräldrar och elever för att diskutera vad de kan acceptera och vad du kan acceptera under resan. Kom överens om gemensamma regler.

• Se till att lösa ekonomin så att alla kan åka med, även elever som inte har råd.

• Förbered resan ordentligt i undervisningen. Arbeta så ämnesöverskridande som möjligt, gärna med språklärarna.

• Passa på att knyta kontakter med andra skolor och lärare när ni är iväg. Det kan bli grunden för nya samarbeten.

• Låt eleverna berätta för andra elever om sina upplevelser när ni kommit hem.

 

Tips för att internationalisera undervisningen

  • Internationella programkontoret möjliggör internationellt samarbete, kompetensutveckling och utbyten för skolor, lärare och elever. De kan även hjälpa till med ekonomiskt stöd. På programkontoret.se kan du läsa mer.
  • För europeiskt samarbete, utbyte och kompetensutveckling finns Programmet för livslångt lärande, med bland annat Comenius och Leonardo da Vinci. För samarbeten och utbyten inom Norden finns Nordplus. I programmen Athena och Atlas kan skolor samverka globalt.
  • Etwinning.net är en digital plattform för samarbete mellan lärare, skolledare, bibliotekarier och annan skolpersonal i Europa. Genom Etwinning kan du hitta samarbetspartners, planera projekt och dela idéer med andra lärare.
  • På europarl.europa.eu/euroscola kan du läsa mer Euroscola och ansöka om att få delta i endagarsprogrammet i Strasbourg. Eleverna får träffa EU-parlamentariker och elever från andra länder, lära sig mer om EU och delta i ett rollspel i EU-parlamentet.
  • Lärarhandledningen ”Lär om EU” innehåller metoder och verktyg för EU-undervisningen. På eukunskap.se finns mer information.
  • Programkontorets fyraåriga projekt för EU-skolambassadörer vilar på ett samarbete mellan Sverige och EU. Det avslutas i år och än finns inget beslut om vad som kommer härnäst.

Källa: Internationella programkontoret. EU får en ny sjuårig budget 2014 och då kommer de europeiska programmen förändras något. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm