Vuxelever vill påverka sin utbildning mer

Nio av tio lärare inom vuxenutbildningen tycker att det känns meningsfullt att gå till jobbet. Merparten av eleverna är också nöjda med såväl utbildning som sina lärare. Däremot upplevs individanpassningen som mindre bra. Det visar en färsk attitydundersökning från Skolverket.

Skolverket har för första gången genomfört en attitydundersökning bland elever och lärare på vuxenutbildningen.
Mycket i undersökningen är positivt och såväl lärare som elever trivs i stort bra. Det som däremot upplevs som mindre bra är anpassningen av utbildningen till den enskilda eleven – trots att just individanpassningen är något som ska prägla vuxenutbildningen.

Det är bara hälften av eleverna på grundläggande nivå som tycker att de kan studera i den takt de vill. Motsvarande siffra för eleverna på gymnasial nivå är drygt 60 procent. Många lärare anser också att de inte ges förutsättningar för att stödja elever som har behov av stöd i sin undervisning.

– Det är en utmaning att anpassa vuxenutbildningen för enskilda elever. Samtidigt är det avgörande för att utbildningen ska bli effektiv, säger Ola Höckert, undervisningsråd på Skolverket i ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen är elverna också nöjda med sina lärare. Allra bäst trivs sfi-eleverna, där sju av tio trivs mycket bra med sina lärare och ytterligare två av tio trivs bra. Eleverna upplever att lärarna gör ett bra jobb, är bra på att undervisa och ger ett bra stöd vid behov.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm