margareta-normell-02
Experten svarar

”Be eleven berätta om arbetet”

Fråga: Jag har en gymnasieelev som lämnat in en uppsats i engelska som har skrivits hemma, som är ”för” bra. Både språket och innehållet får mig att misstänka att elevens föräldrar har hjälpt till, eller att hen har fuskat på annat sätt. Men jag har ju inget bevis för det och undrar hur jag ska hantera det?

Svar: Det här är en fråga, väl värd att diskutera. När all slags information finns tillgänglig praktiskt taget överallt, vilka gränser finns det då för hur den används? Vad är det för fel att till exempel låta en spökskrivare (sådana finns det gott om idag) mot betalning skriva en uppsats man inte har lust eller förmåga att skriva själv? Som jag ser det finns två problem med detta:

* Eleven ger sig ut för att ha gjort något, som man inte har gjort, vilket är ett bedrägligt förfarande. Det är alltså ett moraliskt problem.

* Eleven lär sig inte det som var tänkt att man skulle lära sig. Det är ett kunskapsmässigt problem.

Så länge som det har funnits skolor har det funnits elever som fuskat. Men informationstekniken har gjort det så mycket enklare idag. I ett så prestationsinriktat och konkurrensutsatt arbetsliv som vårt uppfattar en del elever att bra skolbetyg är nyckeln till ett bra liv och då tar man risken. Jag är emellertid övertygad om att både elever och lärare anser att fusk är fel av flera skäl. Ett är att betygsättningen blir orättvis, ett annat att elever kan luras tro att man inte behöver anstränga sig för att uppnå viss kunskap och det hindrar den egna utvecklingen både kunskapsmässigt och moraliskt. Vad kan då frågeställaren göra? Jag föreslår:

* Be eleven berätta om arbetet med uppsatsen – om tillvägagångssättet, om vad som varit mest intressant, svårast osv

* Fråga om ord och uttryck som du anser ligger över elevens kunskapsnivå.

* Fråga om vad eller vilka eleven har tagit hjälp av i arbetet. Om eleven då säger att en förälder hjälpt till, undersök vad föräldern bidragit med. Understryk samtidigt att det inte är fel att ta hjälp, men att arbetet måste ha en viss grad av självständighet.

* Planera en temadag med eleverna, där just denna fråga diskuteras. Politiker har ofta talskrivare till sina anföranden och debattartiklar. Hur ser man på det? Vad är problemen med dopning inom idrotten? Vilka blir konsekvenserna av fusk i skolan på individnivå? På gruppnivå? På samhällsnivå? Jag är säker på att detta kommer att bli en av läsårets mest intressanta och lärorika skoldagar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm