Annons

Bedömd men inte berömd

Publicerad 5 december 2012

Kan det vara så att försämrade elevresultat beror, inte på för lite ”systematiskt kvalitetsarbete och utvärdering på övergripande nivå”, utan på för mycket? undrar läraren Magnus Nydén, vars skola nyligen haft besök av Skolinspektionen.

Så har då skolan där jag arbetar som vikarierande lärare åter blivit bedömd av Skolinspektionen. Bedömd, men inte berömd.”Vi tar inte upp alla de bra saker som sker ute på skolorna i våra tillsynsbeslut, utan pekar bara på det som brister”, förklarar Skolinspektionens chef Ann-Marie Begler.

Förmodligen får Sveriges skolor ta det förhållandet som en komplimang. Om allt det som görs bra ute på skolorna också skulle dokumenteras skulle arbetsbördan för Skolinspektionens anställda säkert bli alltför tung. Så även om det sker motvilligt får man väl som lärare acceptera de Begler-regler som gäller.

Det sker motvilligt, därför att skolan i media nästan uteslutande beskrivs i termer av problem och misslyckande i dag.

Det sker motvilligt, därför att Skolinspektionens pedagogik inte får bli någon förebild ute på skolorna när lärarna ska bedöma sina elever. Att bara peka på elevernas tillkortakommanden vore en säker färdriktning mot en sämre skola – och det är nog ett förhållande som gäller på de flesta områden i livet.

Hur ser då skolans misslyckanden ut i Skolinspektionens rapporter? Jo, bland annat så här:

• Nästan två tredjedelar av de granskade grundskolorna brister när det gäller att se till att eleverna når tillräckliga kunskapsresultat. En anledning är, tycks man mena, att förväntningarna på eleven är för lågt ställda: Var fjärde lärare som besvarade Skolinspektionens enkät tror inte att deras elever kan nå målen i alla ämnen.

• Mer än var tredje elev anger att de inte tycker skolarbetet är roligt, och var fjärde att det är ointressant.

• Mer än hälften av de grundskolor som granskats hade brister i arbetet med uppföljning och analys av kunskapsresultaten.

• Många skolor gör enbart uppföljning och utvärdering på elevnivå och inte på övergripande nivå.

Kanske har Skolinspektionen rätt i sina analyser. Jag vet inte, men jag tvivlar. Om man vill söka svaret på frågan om varför så många elever inte når tillräckliga kunskapsresultat, tror jag att man måste vända på fler stenar. Även på stenar märkta med ”Rör ej!”

• Kan det vara så, till exempel, att försämrade elevresultat beror, inte på för lite ”systematiskt kvalitetsarbete och utvärdering på övergripande nivå”, utan på för mycket?

• Kan det kanske vara så att den enskilde eleven blir förloraren när läraren tvingas använda allt mer tid och kraft åt ”utvecklande av systematiskt kvalitetsarbete”?

• Skulle det kunna vara så, att skolan idag inte behöver fler lärare som ägnar mer tid åt dokumentförfattande och planskrivande, utan fler lärare som får ägna mer tid åt arbetet med människor i klassrum, korridorer och uppehållsrum?

Finns det en liten möjlighet att det kan vara så? Har Skolinspektionen, vid något enstaka tillfälle, tänkt tanken?

Magnus Nydén
Lärare i svenska, engelska och kommunikation

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Språk

"Självklart ett stort problem"

Kommentar

Språklärarnas riksförbund har rätt. Bristen på språklärare är mycket allvarlig. Det menar ministern för högre utbildning, Helene Hellmark Knutsson (S). Några konkreta besked om vad regeringen ska göra för att möta problemet har hon däremot inte i dagsläget. 

Annons
Annons
Annons

Färre får ett introduktionsår

Nya lärare

Introduktionsåret för nya lärare är inte längre kopplat till legitimationen. Nu minskar andelen lärare som får ett introduktionsår. Det visar en ny undersökning.

Eslövs teknikelever nära arbetslivet

Studie- och yrkesvägledning

Att mäta buller och bygga partikelacceleratorer. På Bergagymnasiet i Eslöv kan eleverna möta vitt skilda uppgifter på de företag där de tillbringar en väsentlig del av sin utbildning.

Annons
Annons

”Bemöt intoleranta elever med tolerans”

Att bemöta främlingsfientliga åsikter med aggression och fördömanden fungerar inte, varken i skolan eller i rikspolitiken. Det menar Toleransprojektets grundare Christer Mattsson. När skolan försöker motverka intolerans genom att fördöma elevernas åsikter är risken stor eleverna istället stärks i sin övertygelse.

Annons
Lärarlöner

Ingen lönesatsning trots stora lärarbehov

HÖK 12

I mitten av december fattade Lärarnas Riksförbunds förbundsråd beslut om att inte säga upp det kommunala avtalet HÖK 12 i förtid. Många kommuner har gjort en uppvärdering av lärarnas löner – i genomsnitt har lärarnas löner ökat med 10,7 procent under 2012–2014 – och en uppsägning anses inte bidra till en mer positiv löneutveckling. Men ett femtiotal kommuner har fortfarande inte förstått allvaret.

Strategisamtal inför löneöversyn 2015

LR-konferens

För andra året i rad har Lärarnas Riksförbund i Stockholm arrangerat en heldagskonferens som upptakt inför årets lönerevision. Förutom samtal deltagarna emellan, bidrog LO, IFAU och sju kommunpolitiker med olika perspektiv på lönefrågan. 

Lämplighetstest

Lämplighetsprov ska sålla bort olämpliga

Lärarutbildningen

Linneuniversitetet prövar lämplighetsprov för de som vill studera till lärare eller förskollärare. Testerna ska pröva kommunikativ förmåga, personlig hållning/lyhördhet samt synen på sig själv och lärarrollen.

Nolltolerans mot oartiga elever

Frankrike efter terrordåden

Respektlöshet och oartighet mot lärare i den franska skolan ska inte längre tolereras. ”Hädanefter ska alla verbala attacker mot en lärare anmälas och följas av en åtgärd från skolan”, sa president François Hollande vid ett tal igår.

"Dags för krafttag för elevhälsan"

DEBATT

Det är dags att ta krafttag för att stärka elevhälsan på våra skolor. För att nå dit krävs insatser och resurser för anställning av fler inom elevhälsan. Ett maxtak för antal elever per psykolog och kurator behöver också införas, skriver Matilda Hellström, förbundsordförande för Sveriges elevråd – Svea.

Säpo informerar lärare om IS

Lärarrollen

Lärare i Umeå har fått information från Säpo om terrororganisationen Islamsiska Staten (IS) och om hur man kan upptäcka att ungdomar söker sig till extrema islamistiska grupper, rapporterar SR. Men det handlar om utbildning och inte om att göra lärarna till informatörer, enligt Säpo.

Nytändning i lärarförening

Samhällskunskap 

Föreningen Lärare i Samhällskunskap satsar digitalt, samarbetar brett och lockar alltfler medlemmar.

Ny sajt – så kan du stötta eleverna

Elevstöd

En ny sajt samlar en mängd konkreta tips och idéer från verksamma pedagoger om hur man kan jobba med elever som behöver stöd. Bakom Tipsbanken står bland annat psykologen och föreläsaren Gunilla Carlsson Kendall.

Personliga tal tar Årstas sexor till London

BETT

Fem elever i årskurs 6 på Årstaskolan packar nu väskorna för att åka till i London för att föreläsa. Sjätteklassarnas arbete med personliga tal är en av programpunkterna på IT-mässan BETT.

De visualiserar kemin

Praktisk undervisning

Kemilärarna på Stenhammarskolan i Flen låter eleverna bära idrottsvästar i olika färger och sen får de iscensätta kemiska reaktioner med kroppen. 
– Eleverna uppskattar det här sättet att jobba och de tycker att det hjälper dem att förstå, berättar läraren Hannah Weiszhaupt.

Innebandyträning som väcker läslust

Läsning

Högläsning efter innebandyträningen. Det blev resultatet när svenskläraren Lena Ytterström bad innebandyklubben Sundsvalls city om hjälp för att öka pojkarnas läsförmåga.

Lärarens delaktighet avgörande för spel i undervisningen

Forskning

Lärare som vill använda spel i pedagogiskt syfte bör vara delaktiga och följa upp resultatet. Det ska finnas tid för diskussion om vad som har hänt i spelet och vilka beslut som har tagits. Lärarens stöd och stöttning är viktig. Det visar en avhandling från Högskolan i Skövde. 

Per Måhl kritisk till betyg i fyran

Betygsdebatt

Det är olämpligt att göra ytterligare stora förändringar i skolan innan de som gjorts har hunnit sätta sig. Därför är frågan om betyg i årskurs 4 för tidigt väckt. Det menar bedömningsexperten Per Måhl.

Mer än kunskap styr betygssättningen

Forskning

Lärare tar hänsyn till annat än kunskapskraven i betygssättningen. Elevens förmodade potential och egna förväntningar på betyget är faktorer som spelar in. Det är slutsatsen i en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Rundabordssamtal om ungas framtid

Fackligt

Lärarnas Riksförbund och Mentor Sverige arrangerar rundabordssamtal med politiker, ungdomar och näringslivsföreträdare för att diskutera hur man kan skapa möten mellan ungdomar och vuxna. Lärarnas Riksförbunds Helena Linge var med vid det första samtalet i Eskilstuna.

Skolverket: ”Skolledare måste prioritera SYV”

Studie- och yrkesvägledning

Avhopp och programbyten på gymnasiet kostar miljarder varje år. Ett mer medvetet arbete med studie- och yrkesvägledning på landets skolor är Skolverkets ordination.

Begler: Hot om vite fungerar

Skolinspektionen

Ännu har inga skolhuvudmän behövt betala något vite för att de vägrat rätta till allvarliga brister i sin verksamhet. Men Skolinspektionens generaldirektör, Anna-Marie Begler, tycker att inspektionens vitesmöjligheter fungerar väl som påtryckningsmedel eftersom det får de kritiserade skolorna att börja jobba med de problem som pekats ut.

Färre söker yrkesprogram på gymnasiet

Statistik

Sedan 2008 har antalet som går ett yrkesprogram på gymnasiet minskat, enligt siffror från Skolverket. Detta trots att många arbetsgivare står beredda att anställa efter studenten. Anledningen till minskningen av elever kan bero på att yrkesprogram inte längre är högskoleförberedande.

Ny kunskap om barn som läser bra – utan att förstå

Forskning

Barn som läser flytande – men utan att förstå, upptäcks sällan förrän i fjärde klass. Åsa Elwérs avhandling ska förhoppningsvis ändra på det. "Det är viktigt att lärare skaffar sig ett rikt bedömningsunderlag när de ska kan bedöma elevernas läsförståelse. Man måste också jobba med språket och undervisa i ordförråd från tidig ålder", säger hon.

Fler sökande och antagna till lärarutbildningar

Statistik

Antagningen till lärar- och förskollärarutbildningar ökar, visar en sammanställning från Universitets- och högskolerådet. Av de nästan 9 000 som sökte blev 3 577 personer antagna till någon av landets lärarutbildningar. 

"Föräldrar – sluta inte engagera er"

Undersökning

Fyra av tio föräldrar engagerar sig inte i sina barns skolgång. Samtidigt upplever en stor majoritet av lärarna att de ofta engagerar sig i elevernas problem, men att tiden inte räcker till för att göra det på ett bra sätt. Det visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund. 

Få kvinnor i historieböckerna

Läromedel

Kvinnor saknas i svenska läroböcker i historia. Bara tretton procent av alla personer som nämns i de granskade böckerna är kvinnor. Detta trots att de är anpassade efter den nya läroplanen. "Jag häpnar över hur sned könsfördelningen är i läromedel som följer nuvarande läroplan", säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

NoK stryker i läromedel efter anmälan

Läromedel

En lärobok för årskurs sex uppmanade elever att pröva onlinespelet World of warcraft. Förlaget Natur och Kultur friades av Reklamombudsmannen men väljer ändå att ta bort formuleringen när nya exemplar av boken Wings 6 trycks i vår.

”Alla lärare behöver jobba med språket”

Didaktik

Lektor Birgitta Norberg Brorsson betonar vikten av språkutvecklande undervisning i alla ämnen – för alla elever.
– Eleverna måste behärska ämnets specifika språk för att förstå det givna ämnet, säger hon.

Inkludering

"Det ska bli bättre för eleverna"

Täby kommun

Orsaken till omfördelningen av resurser i Täby kommunen är att man vill skapa förutsättningar och incitament för skolorna att arbeta inkluderande. Det säger Eva Wittbom (FP), vice kommunstyrelseordförande.

"Allt är fan inte som det ska"

Krönika

När niondeklassarna skulle skriva en krönika valde Nicolina Andersson att skriva om sin pappas cancer. Det blev starka ord om hur det känns att leva med rädslan för att en nära anhörig ska dö. 

Tioårig grundskola

Förskoleklassen blir obligatorisk

Politik

Regeringen föreslår i dag att förskoleklassen blir obligatorisk – antingen som en egen skolform eller som en del av grundskolan. Det skriver Lärarnas Tidning. 

Utnyttja mobilen för förberedelse och repetition

Ny forskning

Får du en stund över kan mobilen vara ett utmärkt verktyg för att lära sig saker. Björn Hedin visar i sin avhandling hur mobilen kan användas vid inlärning. Särskilt gynnsamt är det att utnyttja de korta stunderna till förberedelser och repetition.

"Vi måste erövra mänskliga rättigheter varje dag"

Seminarieserie

Frågor som rör mänskliga rättigheter aktualiseras ständigt. I onsdags skedde ett terrordåd i Paris, under julledigheten har ett antal moskéer brunnit i Sverige. För att ge lärare metoder och redskap för att arbeta med MR-frågor i klassrummet arrangeras seminarieserien ”Mänskliga rättigheter i skolan”. Först ut var Brinellskolan i Fagersta.