Forskning om gymnasiearbetet

Bedömningskriterier hämmar elever

I gymnasieskolans projektarbete bedöms både process och produkt. Men när saker som elevernas förmåga till självständighet ska bedömas hämmas deras kreativitet. Det menar Anders Eklöf som i en avhandling undersökt hur eleverna genomför sina projektarbeten. 

Under sista året på gymnasiet genomför alla elever ett projektarbete. Enligt riktlinjerna för kursen är arbetsprocessen och innehållet lika viktigt, både process och produkt ska bedömas av läraren.

Detta skapar ett dilemma för eleverna, menar Anders Eklöf, som på fredag disputerar med en avhandling i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han har studerat hur gymnasieelever diskuterar när de genomför sina projektarbeten. Och han menar att elevernas medvetenhet om att till exempel deras självständighet ska bedömas av läraren skapar en nästan omöjlig situation för eleverna. 

– Den självständighet de är beordrade att visa blir starkt begränsad och hela tiden styrd av deras uppfattning av vad det är som ger goda poäng i bedömningsspelet. En konsekvens är att eleverna helst undviker att diskutera olika typer av problem med sina lärare eftersom det kan påverka bilden av hur självständiga de är, säger Anders Eklöf i ett pressmeddelande.

Att minimera risker blir därför ofta mer centralt än att visa kreativitet och prestera något nytt och spännande, menar han. När projektet bedöms ska process och produkt tillmätas lika stort värde. 

– Eleverna betonar än det ena och än det andra. Det är en god beskrivning av att vara elev i dagens allt mer individualiserade skola. Att bara fokusera på det innehållsliga framstår inte som en tillräcklig strategi. Elever tvingas ofta aktivt välja mellan till synes oförenliga instruktioner, säger Anders Eklöf i pressmeddelandet.

Anders Eklöf lägger fram sin avhandling ”Project work, independence and critical thinking” vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet fredagen den 13 juni. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm