Utbyte

”Besökarna har blivit rätt fascinerade”

Svenska elever är duktiga på att lösa problem, samarbeta och på att leda projekt. När skolorna i Nacka tar emot gäster från Asien är detta kompetenser man vill visa upp.

ASEAN+3 Center for the Gifted in Science (ACGS)

Syftet med ACGS är att tillsammans skapa bra förebilder, ökad innovationskraft och större utbyte mellan länder. Samarbetet omfattar länderna Thailand, Vietnam, Kambodja, Brunei, Myanmar, Filippinerna, Singapore, Indonesien, Malaysia och Laos samt Korea, Kina och Japan. Läs mer här.

 

Sedan ett par år tillbaka samarbetar de kommunala skolorna i Nacka med ASEAN+3 som varje sommar ordnar ett läger för elever och deras lärare någonstans i Asien. Tanken är att deltagarna ska utbyta erfarenheter och lära av varandra. Skolorna i Nacka är de enda utomasiatiska deltagarna och nu arrangeras en konferens för första gången i Sverige.

Hur man ska kunna få varje elev att nå sin fulla potential är en av de övergripande frågeställningarna för konferensen, liksom hur man bäst rustar eleverna inför framtiden.  

– När det gäller kunskapsnivå ligger de asiatiska länderna över oss, det ska man inte sticka under stol med, men de säger att våra elever har andra kompetenser som de ser behövs, säger Einar Fransson, direktör för Nackas kommunala skolor och en av dem som deltar under veckan.

Han nämner kompetenser som problemlösningsförmåga och förmågan att hitta kreativa lösningar. Eleverna i den svenska skolan är duktiga på att hantera information, de tänker  kritiskt, de är duktiga på att leda projekt och duktiga på att göra presentationer.

– Våra besökare har blivit rätt fascinerade över vad våra elever kan. De tyckte till exempel att det var slående hur lätt det var att kommunicera med eleverna.

Vad kan den svenska skolan lära sig av den asiatiska?
– Det jag tycker är det stora problemet i svensk skola är att det är så stora skillnader inom skolan. Det är inte okej och där har vi mycket att lära av asiaterna för de har generellt sett höga och jämna resultat.

Einar Fransson menar att skolan i Asien har mer systematik i undervisningen och att man satsar mycket på uppföljning.

– Det betyder inte att alla undervisar på exakt samma sätt men man är tydligare med vad som ska ingå och vad som ska gås igenom med alla elever. Då blir inte undervisningen så personberoende som vi kanske låter den vara.

Under den paneldebatt som arrangeras diskuterades bland annat förhållandet mellan faktakunskaper å den ena och kreativitet å den andra.

– Jag tycker att man behöver både ock och att det inte är någon motsättning. Jag håller helt med Teo Härén (en av paneldeltagarna, reds. anm.) som sa att man för att kunna vara kreativ behöver en kunskapsgrund att arbeta utifrån. Det är först när du besitter en massa kunskaper som du kan använda dig av dem relativt otvunget och sätta ihop dem till ny kunskap. Så både faktakunskaper och kreativitet behövs.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm