kunskapsskolan_stor

Bidrar med ett arbetstagarperspektiv

Bra samarbete mellan arbetsgivare och fack ger bättre skolor. Åtminstone enligt Cecilia Carnefeldt som är ordförande för Kunskapsskolan i Sverige. "Med personalrepresentanter i styrelsen får vi dessutom extra information om verksamheten ute på fältet".

Skolvärlden träffade i slutet av september Cecilia Carnefeldt och Malene Steensgaard i Kunskapsgymnasiets lokaler i Globenområdet i Stockholm för ett samtal om bland annat fackligt inflytande i friskolebranschen. Malene Steensgaard arbetar som lärare i svenska och historia på skolan och sitter sedan ett par år tillbaka i styrelsen för Kunskapsskolan Sverige AB.
– Vi startade Kunskapsskolan 1999. I dag driver vi i Sverige 33 skolor med tillsammans cirka 800 medarbetare. Det har suttit personalrepresentanter i vår styrelse sedan 2004, vilket jag tycker har fungerat mycket bra, säger Cecilia Carnefeldt.
– Vi bestämde oss tidigt för att ha en bra dialog med facket och personalen. Det spelar egentligen ingen roll vad vi har för system eller program. Det är lärarna som gör jobbet. Ska vi ha Sveriges bästa lärare anställda, vilket är vår ambition, måste vi ha ett bra samarbete med medarbetarna och med facket. Dessutom har vi ett gemensamt mål – att ge barnen en så bra utbildning som möjligt.

Malene: Jag har suttit i styrelsen i två år och tycker att det fungerar mycket bra. Klimatet är bra och det känns som om vi utbyte av varandra. Och vi har utbildats dels i företagsekonomi dels i styrelserollen.
Cecilia: Mycket av samverkan mellan facken och företaget sker i den dagliga, löpande, verksamheten. Med personalrepresentanter i styrelsen får vi i styrelsen en viktig input från verksamheten som kompletterar vad vd rapporterar.

Blir det en kontroll av vd:s arbetsuppgifter?
– Nej, absolut ingen kontroll. Däremot kan det vara ett sätt att ta tempen på hur verksamheten går, få fram annorlunda vinklingar och ett verkligt verksamhetsperspektiv på olika saker, säger Cecilia. 
Malene: Ofta är vi som personalrepresentanter rätt överens med vd om vad som är nödvändigt att göra.
Cecilia: Det tror jag är ett resultat av den löpande samverkan mellan fack och arbetsgivare, vilket kanske är ännu viktigare än styrelserepresentationen. Malene: Men också av att vi verkligen försöker nå överenskommelser och att vi i grunden vill samma sak – att ha en bra skola där alla trivs, både lärare och elever.

Finns något problem med att ha med facket?
Cecilia: Jag tycker inte att det finns några. Malene: Det kan bli problem om jag som facklig representant glömmer bort vilken roll jag har. När jag sitter i företagsstyrelsen är jag fullkomligt solidarisk med det uppdraget. Där är min roll att se till bolagets bästa, vilket inte behöver vara samma sak som arbetstagarnas bästa. När jag därtill sitter i en samverkansgrupp mellan företaget och facket har jag en annan roll. Då representerar jag de anställda.

Vad är poängen med att som personalrepresentant sitta i bolagsstyrelsen om du inte ska företräda de anställda?
– Insyn och att jag har ett arbetstagarperspektiv. Det går att se till bolagets bästa även ur ett arbetstagarperspektiv.

Är det inte risk för att du blandar ihop rollerna?
– Det skulle kunna hända, men det är inget som jag känner nu.
Cecilia: Jag tycker att ni är väldigt duktiga på att skilja på rollerna. Förhandlingarna med facket sköts dessutom av ledningen, inte av styrelsen. Det är en tydlig åtskillnad.

Varför saknas det personalrepresentanter i många friskolors styrelser?
Cecilia:
Fråga dem. Jag tycker att det är viktigt och att det fungerar bra. Det är också något som jag brukar säga när jag är utomlands. Där är det ofta en helt annan relation mellan fack och arbetsgivare. Jag tycker att vi har kommit väldigt långt i Sverige.

Blir det bättre skolor och undervisning med facket i styrelsen?
Malene:
Jag tror att det påverkar besluten. Vi har ibland andra infallsvinklar och argument.

Men ni har väl också olika uppfattningar om till exempel hur mycket lärarnas löner bör höjas?
Malene:
Det är inte så att jag sitter i bolagsstyrelsen och propagerar för högre lärarlöner. Det är fel forum. Det gör jag i central samverkan. Annars skulle inte samarbetet fungera.
– För att det ska vara meningsfullt med personalrepresentanter i styrelsen måste det finnas ett centralt samverkanssystem. Det är där vi driver våra fackliga frågor. Bolagsstyrelsen är viktigt för insyn.

Varför råder det på en del friskolor en antifacklig stämning?
Cecilia:
Det har jag egentligen ingen kommentar till annat än att du borde fråga dem som har den inställning.
Malene: Jag vet att det är så på en del skolor. Det var dessutom en av anledningarna till att jag slutade på mitt förra jobb och började på Kunskapsskolan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm