johan_bolibompa

Johan Anderblad. Fotograf: Ulrica Zwenger/SVT

Läsning

Bolibompa-Johans uppdrag: Väcka elevernas läslust

Sveriges nya läsambassadör är ett känt ansikte – för både små och stora barn.
– Jag har svårt att motstå den här sortens utmaningar, säger barnboksförfattaren och tidigare Bolibompa-programledaren Johan Anderblad.
Under Läslovet inleder han arbetet att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att nå litteraturen.

Mer om Johan

Johan Anderblad har varit programledare på SVT:s barnprogram Bolibompa sedan 1990, där har ofta sågs tillsammans med sin ständige kompis ”pipkaninen” Pipen. Han är journalist och har jobbat med både radio- och teveproduktioner för alla åldrar.

På senare år har Johan Anderblad debuterat som författare och skrivit böckerna om Bojan, med boktitlar som ”Bojan och polisbilen”, ”Bojan och brandbilen” och ”Bojan och tåget”.

Läs mer om läsambassadörens uppgifter på Kulturrådets webb.

Johan Anderblad, 58, blev ”Bolibompa-Johan” med svenska folket efter att ha lett det populära barnprogrammet i SVT under 90- och 00-talet. För några år sedan bytte han plötsligt karriär, från att ha jobbat med tv hela sitt vuxna liv – till att börja skriva barnböcker.

Nu väntar fler nya utmaningar. I höst stod det nämligen klart att Johan Anderblad tar över stafettpinnen från läraren och författaren Anne-Marie Körling som Sveriges läsambassadör.

– Det kom ganska plötsligt när jag fick reda på det. Det är superkul naturligtvis, och ett väldigt viktigt uppdrag. Nu vill jag prestera de här två åren, och sätta ett avtryck. Jag kommer göra allt jag kan, säger Johan Anderblad.

Syftet med en nationell läsambassadör är att vara ansiktet utåt för litteraturen och läsfrämjandet. Läsambassadörens roll är att med sin egen profil vara en inspiratör som strävar efter att ge alla, oavsett bakgrund, lika möjligheter att nå litteraturen och bli läsare.

Men bara att bli nominerad till uppdraget kom som en stor chock för Johan Anderblad.

– Jag blev nominerad av en teatergrupp som kände till att jag hade skrivit barnböcker och åkte runt på bibliotek och pratat med barn och ungdomar om mina böcker. Men därifrån till att bli läsambassadör kändes som att det inte skulle hända, men nu är jag här och jag tror att jag fick det för att jag kommer från ett annat håll än de ambassadörer som har suttit på posten tidigare. Jag har svårt att motstå den här sortens utmaningar.

Vad kommer du att hitta på under Läslovet?

– Jag kommer att åka runt på en liten turné i Småland, varför det just blev där är för att jag fick många förfrågningar där. Jag kommer att besöka bibliotek runt om i Växjö, Värnamo, och Eksjö och flera andra platser där jag kommer träffa mängder med barn och familjer och diskutera böcker, det ska bli superkul, säger han.

– Läslovet är redan en enorm succé. Tittar man bara på alla aktiviteter som sker i skolor, fritidsgårdar och bibliotek så händer det så himla mycket och satsas hårt. Det blir ett sådant genomslag om alla gör något under en vecka, man inspirerar varandra, man tävlar nästan mot varandra. Det är toppenlyckat.

Vad är nyckeln för att väcka läslusten hos barn och unga?

– Jag har ju mina erfarenheter med mina barn, och bara nu under hösten har jag tagit del av jättemånga erfarenheter runt det här – allt från forskare, lärare och föräldrar. Och alltid landar man i: Hur får man barn att läsa? Alla kommer ju fram till samma svar – nämligen att det ska vara tillgängligt, det ska finnas rätt bok för rätt person. Det är hemligheten. Men det är supersvårt, och det är där bibliotekarier, lärare och inte minst skolbibliotek kommer in och har chansen att väcka detta hos unga. Det är klart att det är svårt att göra detta för varje elev, och hitta en bok för varje elev. Därför är det viktigt med en stor mångfald av böcker, säger han och tillägger:

– Jag minns när jag började läsa. Då hittade jag en bok som jag gillade, och det var Agaton Sax. Den läste jag varje sommar, och jag lånade alla böckerna från biblioteket. När bibliotekarien föreslog andra böcker för mig förstod jag ingenting av dem, och jag minns att jag tyckte att de var larviga. Det tycker jag är ett bra exempel på hur små nyanser det kan vara hos barn, ibland vet de bara inte varför de vill läsa en viss typ av bok. Det kunde inte jag förstå då, man måste bara jobba på och försöka hitta rätt.

Johan Anderblad är känd bland de flesta barn – stora som små – efter mer än 20 år på Bolibompa. Även om det var några år sedan nu som han var programledare för programmet så känner många fortfarande igen honom.

– Väldigt många barn, även de minsta i dag, har sett mig och har koll på mig och mina program. Många barn har någon form av koppling till mig, och det är väldigt tacksamt. För tack och lov hör jag väldigt sällan, faktiskt aldrig hittills, någon som har kommenterat: ”du har förstört min barndom”. Det är bara positiva och glada möten. Det är roligt att kunna använda detta för mitt jobb som läsambassadör när jag pratar böcker, säger han.

Digitaliseringen har förändrat våra liv i grunden. Och barnen är så klart inga undantag. Hur ska du få barn och ungdomar att gå från sina skärmar till att läsa?

– Det har diskuterats mycket om det här och när man ska använda morot eller piska. Man kan naturligtvis prova alla metoder, men jag tror på att det viktigaste är att väcka läslusten. Det räcker inte med att säga: ”kolla här är en bok, oj vad kul”. Utan det handlar även om att i skolan och hemmet ha böcker framme och prata om böcker dagligen. Som vuxen måste man visa och läsa böcker för barnets skull, man påverkar varandra hela tiden. Det är enkla små saker som gör att det kommer in i medvetandet – typ som att smyga in det på ett naturligt sätt i barnens liv, säger Johan Anderblad.

Har du fått nåra råd av din föregångare Anne-Marie Körling?

– Det har jag fått. Jag och Anne-Marie hade ett litet möte på Bokmässan där vi diskuterade utmaningar för det här jobbet. Men samtidigt kommer jag att jobba väldigt olikt henne. Anne-Marie är en stor och skicklig pedagog och har väldigt stor erfarenhet av att jobba med barn i skolmiljön. Jag kommer att koncentrera mig mycket mer på att nå ut direkt via de här skärmarna som barnen ofta sitter vid, Instagram, vloggar, Youtube och så vidare. Jag ska sätta igång ett boksnack på ställen där man normalt kanske inte pratar om böcker. Det är min strategi.

Läs en intervju med tidigare ambassadören Anne-Marie Körling här och se en webbtv-intervju här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm