Lärare om utredningen

”Borde leda till centralisering”

Skolvärlden har fångat upp några kommentarer från lärare på dagens stora händelse – Leif Lewins utredning av kommunaliseringen. Frågan löd vad tycker du om utredningen och debatten som den satt igång?

– Inget nytt för oss i skolan. Frågan är vad politiker, fack och SKL vill göra med utredningen. Att både sämre likvärdighet och resultat är en del av kommunaliseringen borde i sig leda till någon form av centralisering. Dessutom att villkoren för lärare och rektorer också försämrats borde ge ännu mer kraft till centralisering. Återigen inget nytt för mig men nu har vi det på papper, vad gör vi åt det? Det bästa är att ingen kan skylla på någon, alla har del i problemet! Vågar någon ta ansvaret? Vågar man samarbeta för en bättre och likvärdig skola där lärare och rektorer får de rätta förutsättningarna att ge eleverna likvärdighet och bättre resultat. Jag ser ljuset i tunneln frågan är bara hur lång tunneln är…
Johan Häggman

– Det känns fantastiskt att höra Lewin redogöra för utredningen! Inget nytt för min del. Bara ett konstaterande av vad vi lärare redan vet. Dock har han fel när han menar att fortbildningen har förbättrats med statliga insatser de senaste åren. När staten erbjuder lärarlyft så är det obehöriga som har fått gå. Reguljär fortbildning för behöriga lärare existerar inte eftersom kommunen inte vill betala för resa, eventuellt boende eller vikarier. All kommunal fortbildning som erbjuds måste vara gratis och efter lektionernas slut …. Åtminstone i ”min” kommun. För övrigt vet vi redan nu att de partier som har många heltidspolitiker i lokala skolstyrelser, samt välbetalda heltidsuppdrag i SKL inte kommer att förorda återförstatligande. Oavsett vilka bevis som läggs fram. Centrala företrädare för S och M (samt i vissa kommuner C) kommer att få det mycket svårt om de tar ifrån kommuner och SKL den viktiga mjölkkon Skolan. Kommunernas centrala byråkrati skulle tvingas minska till det, relativt sett, lilla omfång som rådde innan kommunaliseringen. Det vill de inte!! Oavsett kunskapstapp eller inte. Man kan skylla på lärarna istället – precis som man gjort de senaste 20 åren!
AnnKristin Allvin

En tillsynsmyndighet med tänder och befogenhet att se till att kommunerna ”levererar” i väntan på degradering av densamma. På sikt: statligt huvudmannaskap. 25 år av kommunal kapitalförstöring av humankapital är 25 år för mycket! Pengar går att återskapa, men inte människor. Och då menar jag elever, lärare och alla andra drabbade!
Inger Elgeskog

Synd att utredaren INTE tilläts skissa på ett nytt förslag till huvudmannaskap.
Lennart Bo Johansson

Ja, det blev väl minst lika illa som jag trodde när vi stod där och demonstrerade utanför Rosenbad och riksdagshuset under lärarstrejken, i november 1989. Gå in och skriv under på vår kampanj för en nationell kunskapsskola på: www.skolvalet2014.se – längst ner på sidan!
Ragnar Sjölander, Lärarnas Riksförbund

Majoriteten av befolkningen vill ändra skolans huvudmannaskap, en överväldigande (79-21) majoritet av lärarna vill det, så kanske borde fler partier följa folkviljan. Att Per-Arne Andersson med undersåtar försöker behålla skolan med näbbar och klor är inte konstigt. Han representerar en stor grupp människor, ofta med avsaknad av akademisk utbildning och kunskap om skolan, som livnär sig på skolans resurser. Betänk alla konstiga tjänster och avtal som skulle upphöra och vilken stor del av ”maktkakan” P-A och SKL skulle få ge upp. Så frågan är om vi ska värna om P-A med fleras löner eller om elevers och lärares arbetssituation.
SKL borde rimligtvis ställa sig frågan varför svensk skola är dyrare än den tyska skolan, men den tyska läraren tjänar (nästan) det dubbla mot den svenska och har helt andra arbetsförutsättningar? Lustigt nog har de uppnått klart bättre resultat (generellt) ur ett demografiskt (sätt till % spridning inom populationen) perspektiv än den svenska skolan.
Jag hoppas att jag får uppleva en omvänd situation mot den Ragnar Sjölander fick uppleva och få vara med när en nationell kunskapsskola råder och att jag får verka inom ramen för den de kommande 35-40 åren.
John Nilsson

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm