anders_borg_wide
Sågar pedagogiken

Borg backar inte om mattekritiken

Anders Borg skapade upprörda känslor genom sina uttalanden om svensk matematikundervisning i tidningen Affärsvärlden på onsdagen. Han väljer att stå fast vid sina uttalanden.
– Lärarna måste ta in att ska vi förbättra resultaten måste det undervisas mer, det måste ställas tydligare krav och barnen måste göra mer läxor. Svårare än så är det inte, säger han vid en pressträff på torsdagen.

På torsdagen fick finansminister Anders Borg frågan om han står fast vid uttalandet att Sverige ”förmodligen har en osedvanligt dålig pedagogik”.

Han hänvisar till att OECD-rapporten visar att Sverige lägger ner mer resurser än andra länder, men får sämre resultat.

– Då kan man inte dra slutsatsen att vi har en pedagogik som är bättre än andra, säger han.

Enligt Anders Borg är det mer läxor och fler räknade tal som är medicinen. I Affärsvärlden säger han att ”Det finns helt enkelt bara en teknik och det är att man räknar och sedan repeterar man det tills det sitter. Det är så man lär sig att räkna.”

Han säger också i Affärsvärlden att den svenska skolan ägnar sig för mycket åt ”grupporienterad flumpedagogik”. På torsdagen säger han att det var ”en bredare beskrivning”.

– Min pedagogik är att ska man lära sig matte så måste man räkna mycket, i skolan och hemma.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm