bosse_1
LR kommenterar

”Bra med fokus på elevernas kunskapsutveckling”

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, om Borgsmoskolans sätt att låta lärarna ta fullt ansvar över tiden.

Borgsmoskolan är en av få skolor som jobbar på det här sättet. Hur ser du på det?

– Det som är positivt med hur de arbetar på Borgsmoskolan är att de koncentrerar sig på det som är lärarnas kärnuppdrag – elevernas kunskapsutveckling. Skolledningen har släppt det som annars tyvärr är vanligt förekommande, nämligen en misstänksamhet om att lärarna inte gör det borde göra eller inte gör det i tillräckligt hög grad. Det är något som förstör och förlamar arbetet på många skolor. 

Finns det några nackdelar?

– Deras modell bygger på att skolledning och lärare litar på varandra. Problemet är att det inte har gått att sätta modellen på pränt i någon form av kollektivavtal. Då finns alltid rädslan: vad händer med arbetssituationen den dag det kommer en ny skolledning?

Borde fler skolor följa Borgsmoskolans modell?

Ja, absolut. Skolor där skolledningen litar på att lärarna fullföljer sitt uppdrag och där lärarna slipper tjafset om tid, inte känner sig överbelastade och där man känner tryggheten i att kunna gå in till sin rektor och säga, ”det här hinner jag inte med” – det är naturligtvis den situation som alla lärare vill ha. Men jag skulle vilja se att det gick att teckna någon form av avtal så att det inte bara bygger på att det är ett gott förhållande mellan skolledning och lärare. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm