Arbetssituationen

Bred diskussion ska minska arbetsbördan i Nacka

Nacka-lärarna tyngs av stress och en tuff arbetsbörda. För att bryta den negativa utvecklingen gör nu kommunen och lärarfacken gemensam sak.
– Vi vet att det finns lärare som överväger att byta arbete, säger LR-ombudet Hélène Fischer Guste.

I ett försök att lösa situationen träffades Nacka kommun, representanter för Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och SKL (Sveriges Kommuner och landsting) nyligen under en heldag för att diskutera läget. Omkring 130 personer, varav ett 80-tal skolledare, deltog.

– För oss var det mycket viktigt att alla träffades. Vi har fått många indikationer på att arbetsbelastningen är alldeles för hög. Lärare är trötta och stressade. Enligt vår egen undersökning hoppar lärare över raster och ibland luncher. Lärare som är sjuka går till jobbet ändå. Dessutom innebär läraryrket en splittrad tillvaro och vi vet att det finns lärare som överväger att byta jobb, säger Hélène Fischer Guste, kommunombud för Lärarnas Riksförbund och lärare på Eklidens skola.

Efter en genomgång av arbetstidsavtalet med punkter som ”hur ser arbetsår och arbetsbelastning ut” sattes fokus på hur lärarnas arbete kan utvecklas och förenklas.
– Frågan var hur vi kan skapa en hållbar situation för lärarna, och framför allt få fler att vilja bli lärare. Det senare är den stora frågan att lösa, säger Einar Fransson, produktionsdirektör på Nacka kommun.

Hélène Fischer Guste:
– Till att börja med var vår förhoppning att få upp situationen på agendan. I nästa steg måste vi fundera över om vi gör rätt saker. Finns det något vi kan ta bort? Måste alla uppgifter utföras av lärarna, och av samtliga lärare? Nu måste vi tänka nytt och titta på målen. Vilka är målen? Från centralt håll är undervisningen och en hög måluppfyllelse prioriterat.

Träffen mynnade ut i att respektive skolledningsgrupp tillsammans med fackliga ombud ska ta fram en framåtsyftande handlingsplan, inklusive analys. Slutdatum är satt till 31 januari.

– Jag ser upprättandet av en handlingsplan på respektive skola som det första trappsteget av hundra. Vi har lagt grunden för ett gemensamt arbete och har nu ambitionen att gå från ord till handling i att se över lärarnas arbetssituation. Först ska respektive skolledning och fackliga representanter sätta mål, därefter ska de göra en handlingsplan för hur målen ska nås. Sedan är det viktigt att följa upp och utvärdera, säger Hélène Fischer Guste.

Bedömer du att en handlingsplan räcker, Einar Fransson?
– Diskussionerna vi hade ser jag som en manifestation för att bejaka problemen och blicka framåt. Ingen är betjänt av att lärarna springer snabbare. Handlingsplanen är ett första steg. Nu har vi i alla fall satt i gång något för att underlätta lärarnas arbete. Det måste vara fokus på själva undervisningen. Från min horisont tror jag inte på lösningar utifrån, vi ska jobba med det här själva för att skapa bra, lokala, förutsättningar, säger han.

Skolpengen i Nacka höjs med 4.5 procent nästa år.
– Det är viktigt, men vi har två problem. Det ena är lärarnas höga arbetsbelastning, det andra är yrkets status. Statusen måste höjas för att behålla alla duktiga lärare vi har och för att kunna rekrytera nya. Ambitionen i Nacka är att ha en skola i världsklass. Vi kan inte stå och stampa om vi ska hävda oss internationellt, säger Hélène Fischer Guste.

Einar Fransson säger att viljeriktningen från politiskt håll är klar.
– Vi har bra lärare och vill fortsätta att ha det. Lärarna ska också ha bra betalt.

Hélène Fischer Guste har själv många års erfarenhet av läraryrket. Hon menar att yrket drastiskt har förändrats över tid och efterlyser mindre pappersarbete.
– Det har blivit för mycket administration, allt ska dokumenteras. Vi har också ett helt annat samhälle i dag. Arbetet i dag består av många kringuppgifter och det är ju inte det man har skaffat sig en akademisk utbildning för, utan för att ägna sig åt kärnan i lärarjobbet – att undervisa. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm