Bristande hantering hos 19 av 20 skolor

Skolinspektionen har granskat skolor som avvek mer än andra i omrättningen av nationella prov.

Skolinspektionen har specialgranskat 20 skolor, vars bedömningar av de nationella proven skilde sig mest från myndighetens egen bedömning vid omrättningen. I studien ingår både kommunala och fristående grundskolor och gymnasieskolor.

Resultatet är att 19 av de 20 skolorna brister i hanteringen av nationella prov. Skolinspektionens kritiserar bland annat skolorna för rättningen sköts av undervisande lärare. Rektorerna gör sällan uppföljningar och analyser på skolnivå av resultaten från de nationella proven och jämförelser av dem och betygsstatistiken. Granskningen visar också brister i återkopplingen till elever och föräldrar om hur det går i skolan.

Skolinspektionen drar ett antal slutsatser:

  • Rektor måste ta ett tydligare ansvar för området bedömning och betygssättning. Här ingår bland annat ett förbättrat stöd till lärare men även uppföljning av skolornas resultat
  • Rektor måste ta ett tydligt ansvar för att Skolverkets bedömningsstöd används av lärarna i arbetet med bedömning och betygssättning.
  • Skolorna bör utveckla samarbete som bland annat innebär att lärare inte rättar sina egna elevers nationella prov.
  • Informationen till elever och föräldrarna om hur eleverna ligger till i förhållande till kunskapskraven behöver förbättras.
  • Skolverkets anvisningar för rättningen av de nationella proven måste bli tydligare.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm