Bristande ledarskap hos svenska rektorer

Skolinspektionen har specialgranskat ledarskapet på 30 grundskolor.
Slutsats: Många rektorer sköter inte sitt uppdrag som det är tänkt.

Vad rektorerna behöver göra

Skolinspektionen listar ett antal saker som kan göras för att förbättra elevernas resultat:
    * Se till att skolans utvecklingsarbete är långsiktigt och omfattar alla som arbetar på skolan.
    * Led det systematiska kvalitetsarbetet i syfte att se vad som behöver förbättras i skolan så att alla elever får den utbildning de har rätt till.
    * Följ upp, utvärdera och ge återkoppling till lärarna på skolan när det gäller deras undervisning. Analysera tillsammans med lärarna vilken undervisning som främjar elevernas kunskapsutveckling allra bäst.
    * Se till att lärarna får den kompetensutveckling som de behöver.
    * Se till att skolan har kontakter med övriga samhället och att eleverna får en förståelse för kulturell mångfald, som en del av skolans demokratiska uppdrag.
Källa: Skolinspektionen

– Rektorerna besöker sällan undervisningen och har därför inte tillräckligt underlag för att ha en dialog med lärarna om undervisningens kvalitet. Därför saknar rektor viktiga utgångspunkter när det gäller att leda förbättringsarbetet och för att skapa strukturer och klimat för det gemensamma arbetet att utveckla undervisningen i skolan. Därmed saknas också förutsättningarna för att fungera som pedagogisk ledare i skolans verksamhet, säger Christina Lindh, utredare på Skolinspektionen, i en kommentar.
Skolinspektionen har i arbetet med granskningen ”Rektors ledarskap” intervjuat 450 lärare och 55 rektorer och biträdande rektorer. Myndigheten har besökt 30 skolor, kommunala och fristående, i Lerum, Linköping, Ljungby, Lomma, Karlstad, Kumla, Uppsala, Sundsvall, Haninge, Stockholm och Täby.
Syftet har varit att specialstudera hur rektorer sköter sitt uppdrag för att skolan ska nå sina mål.
Skolinspektionen konstaterar i sin rapport: ”Rektorerna i de granskade skolorna har alltför sällan en samlad bild av undervisningens kvalitet och hur kunskapsresultaten ser ut i den egna skolan.”
Huvudmännen och rektorerna har efter myndighetens besök fått krav på åtgärder eller rekommendationer om vad som behöver förbättras på den aktuella skolan.
Skolinspektionen har också stött på goda exempel. De rektorer som lyckas bra har höga, positiva förväntningar på både lärare och elever, ett nära samarbete med sina medarbetarna kring de nationella styrdokumentet och tydliga visioner.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm