Byskolor i pedagogisk samverkan

Nyckelordet är samverkan när tretton byskolor från norr till söder sluter sig samman för att utveckla pedagogik och moderna IT-lösningar. 

– Vi ser det här som en chans att bli mer synliga och att visa för omvärlden att en liten glesbygdsskola kan kombinera goda resultat i måluppfyllelse

med höga värden för hur eleverna trivs, säger Britta Åström, lärare i årskurs ett vid Svensbyskolan utanför Piteå.

Gemensamt för de tretton skolorna, från Hörby i söder till Jokkmokk i norr, är att de på olika sätt ligger i framkant med pedagogiska lösningar.

Skolutvecklingsprojektet drivs av riksorganisationen ”Hela Sverige ska leva” med ekonomiskt stöd från EU. Under tre år ska skolorna samverka och sprida sina erfarenheter till fler byskolor inom sin region.

– Syftet är egentligen inte att rädda skolor, men självfallet är det så att kvalitet i undervisningen bidrar till att skolor kan överleva, säger journalisten Lotta Gröning, som är en av projektledarna.

– De centrala bitarna i skolutvecklingsprojektet är att stödja små skolors möjligheter att utveckla nya pedagogiska metoder som är kopplade till IT samt ännu tydligare göra skolorna till ett nav för sin bygds utveckling.

Ett startseminarium hölls i slutet av april och även Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, har visat intresse.

– Projektet ligger väldigt bra i tiden med tanke på att SKL ser över sin utbildningspolitik och att frågan om lärarkompetens vid små skolor är väldigt aktuell, säger Lotta Gröning.

Svensbyskolan, som har cirka 100 elever från förskoleklass till årskurs tre, har varit nedläggningshotad i omgångar, men det senaste beskedet från skolförvaltningen i Piteå kommun är att skolan ska finnas kvar.

– Det är påfrestande att jobba när verksamheten ofta ifrågasätts, ändå har det funnits kraft för att hela tiden utveckla vår pedagogik och försöka bidra till att bygden utvecklas, säger Britta Åström.

På Gotland har satsningen skapat ringar på vattnet sedan de deltagande
skolorna, Fårösundsskolan och Stånga skola, involverat fler byskolor på ön.

– Vi har en arbetsgrupp som försöker hitta kreativa lösningar och det finns gott om idéer på området, som webbaserat lärande och att försöka få igång ambulerande lärarteam. Det blir spännande att se vad som går att genomföra, säger Jerker Eneqvist, rektor vid Stånga skola. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm