annaekstrom

Dålig koll på undervisningstiden i grundskolan

Varje elev har rätt till knappt 6700 undervisningstimmar i grundskolan, men nästan två tredjedelar av landets skolhuvudmän saknar rutiner för uppföljning av undervisningstiden, enligt en ny rapport från Skolverket. 

Antalet undervisningstimmar skiljer sig avsevärt mellan flera skolor. En elev i årskurs 8 kan få allt från 71 till 125 timmars undervisning i matematik, enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund.

I en färsk rapport från Skolverket visar det sig nu att uppföljningen av timantalet brister. Två av tre grundskolor har inte något fungerande arbetssätt för att följa upp undervisningstiden hos varje elev. Skolverket larmar särskilt för att det här slår hårt mot de elever som byter skola.

– Till exempel byter många elever skola mellan femman och sexan. Då ska de få med sig ett intyg att man fått tillräckligt undervisningstimmar, men ofta finns inte det antal timmar som erbjudits angivet på ett riktigt sätt. Och i slutändan kan det leda till att man erbjuds för få undervisningstimmar, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Lärarna och rektorerna som finns med i studien har saknat riktlinjer för hur man ska följa upp undervisningstimmarna, och vissa lärare upplevde att timplan och kursplan inte gick ihop.

– Dels saknas rutiner i skolorna för uppföljning av undervisningstimmarna, vilket hänger ihop med att skolhuvudmännen saknar riktlinjer för uppföljning av den garanterade undervisningstiden. Dels gör skolvardagens brokighet att det blir svårt att följa upp undervisningstiden, säger Ann Frisell Ellburg, undervisningsråd vid Skolverket.

Sjuka lärare, inställda lektioner, schemabrytande aktiviteter och vikarier som inte kan utföra den undervisning som krävs går exempelvis ut över undervisningstimmarna

Regeringen har reagerat på att det saknas riktlinjer för att kontrollera hur timmarna ska disponeras i grundskoleåren. Skolverket har nyligen fått i uppdrag att föreslå hur många undervisningstimmar eleven ska få i varje ämne i grundskolans olika stadium.

Ann Frisell Ellburg vill inte själv kommentera detta.

– Det är inte intressant att veta vad jag tycker om det, utan det viktiga är att lyssna på vad lärarna tycker. Vissa lärare vill hålla fast vid den flexibilitet som finns med undervisningstiden nu, och andra tycker tvärtom att det vore bra att stadieindela undervisningstiden. Det finns båda åsikterna i studien.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm