Annons
Therese Larsson och Nathalie Johannesson-Pol driver podden ”Lärarliv med Nathalie & Therese”. Foto: Magnus Fond

De vill få fler att leva lärarlivet

Publicerad 28 maj 2018

Fakta

Det här är ”Lärarliv...”

  • Nathalie, 26 år gammal har arbetat som lärare i fyra år. Hon undervisar i svenska i årskurs 4 på Lugnets skola i Hammarby Sjöstad i Stockholm. 
  • Therese är 27 år gammal och gymnasielärare på Väsby Nya Gymnasium. Hon har jobbat i två år och undervisar i svenska och religion. 

Tre avsnitt ur ”Lärarliv med Nathalie och Therese”:

Om de gamla rävarna

  • Den nyexaminerade läraren gör rätt i att luta sig mot det äldre gardets djupgående erfarenheter, anser radarparet. ”Bedömning till exempel, som man inte får lära sig så mycket om på utbildningen”, säger Therese som ger sina starkaste stalltips: ”Var lyhörd, lyssna och fråga mycket. Det finns mycket att dra nytta av”. Men kom också ihåg vad en ny lärare kan tillföra, påminner Nathalie: ”Den nya gnistan och energin är jätteviktig. Den behövs för att förändra saker och sätta nytt ljus på det gamla. Och glöm inte att du har gått den senaste utbildningen. Du vet ofta saker som många äldre inte har lärt sig”.

Om fördomarna

  • Det finns många fördomar om läraryrket menar Nathalie och Therese, fördomar som de mer än gärna slår hål på. Att det är enkelt att komma in på lärarprogrammet till exempel. Eller att folk blir lärare för att få ha sommarlov eller att lärare tjänar dåligt. ”Debatten om lärarlöner kan ge en bild av att man tjänar dåligt. Så är det inte. Det är bara det att man tjänar dåligt i förhållande till det man gör”, säger Nathalie. 
  • Men somliga fördomar har också infriats: ”Att det är fritt. Jag har verkligen mitt eget skrivbord med fina pappershögar och friheten att köra min egen grej, precis som jag såg framför mig”, säger Therese. 

Om lärarlooken 

  • Kan en lärare se ut på vilket sätt som helst? Nathalie och Therese brottades båda med oron om att de inte levde upp till bilden av en lärare: Runda glasögon och propra kläder. 
  • ”Jag är blond, sminkad och intresserar mig för mode. Kan jag bli lärare?” frågade sig Nathalie under studietiden. ”Men vad som gör en till en lämplig lärare har egentligen mycket lite att göra med hur man ser ut”, fortsätter Therese. ”Det som avgör är hur du leder och hur du är med eleverna”. En bred representation av utseende (och därmed personlighet) är snarare positivt enligt Nathalie: ”Människor når andra på väldigt många olika sätt. Med andra ord behövs olika typer av lärare”. 

Hur är det att vara nyexaminerad lärare? Skolvärlden möter de poddande lärarna Therese och Nathalie som har avverkat sina första yrkesår. 
De berättar om sina gamla farhågor och förväntningar – vilka som infriades och vilka som inte gjorde det.

”Är du släkt med Stefan Löfven?” En elev har dröjt kvar efter lektionen i svenska som andraspråk och ser fundersamt på sin lärare Therese Larsson. Therese lyfter förvånat på blicken och mumlar ”Ehm, nää… varför undrar du?”. ”Jo, för ni är väldigt lika”, svarar han allvarlig och gnuggar hakan. Therese släpper ut ett kort, häpet skratt och börjar fundera över sitt utseende medan eleven – något skeptisk – låter sig nöjas med svaret och samlar ihop sina böcker. 

Gymnasieläraren Therese och hennes vän, mellanstadieläraren Nathalie Johannesson-Pol, skrattar åt minnet över en kaffe på ett fik i södra Stockholm. De har båda varit lärare i två respektive fyra år och konstaterar samstämmigt att yrket är något helt annat än de hade förväntat sig. 

– Jag visste inte att eleverna skulle vara så roliga. Man skrattar hela tiden. Det händer alltid så sjukt mycket oväntat, säger Nathalie innan Therese tar vid. 

– Ja, eleverna är det absolut bästa. De är så gränslösa, på gott och ont, haha. Man kan ha en riktig skitdag och känna sig helt asocial, men efter bara tio minuter med eleverna så släpper det. De kan verkligen vända hela ens humör. 

Vi ville få folk att förstå vad det faktiskt går ut på att vara lärare.

Nathalie Johannesson-Pol.

Duon möttes för första gången för sju år sedan på Uppsala universitets lärarutbildning. Då var bilden av läraryrket en annan. De tycktes ha valt en karriär med inget annat än dålig lön och övermäktiga högar av administration. De positiva exemplen från lärarlivet var så sällan förekommande i media att de nästan började fundera över vad de hade gett sig in i. 

– Det är fullt förståeligt att de som har jobbat länge är trötta på att inte få igenom förändringar. Och det handlar om viktiga frågor. Men när de som studerar för att bli lärare, eller som funderar på att blir det, bara får höra om det negativa… det är inte bra, säger Therese. 

Men så snart de själva hade gått över tröskeln och in på jobbmarknaden insåg de nästan omgående att dagarna var händelserika, glädjefyllda och präglade av värme. De var givetvis också tuffa – men inte bara. En kväll kom Nathalie med ett förslag, att de borde berätta om de positiva bitarna. Kanske i en podd? Ett par år senare gjorde de slag i saken och i februari i år kom första delen av ”Lärarliv med Nathalie och Therese”.

– Vi ville få folk att förstå vad det faktiskt går ut på att vara lärare. Friheten som det innebär till exempel, att man får använda sina egna idéer och forma sin egen pedagogik, säger Nathalie. 

De vill inte ge en polerad bild. Snarare en nyanserad sådan, ur en nyexaminerad lärares perspektiv. För även om allt inte bara är mörker, så är det heller inte bara gräs och gröna skogar. 

Så hur är det att vara ny lärare, egentligen?

– Jag har insett att det är ett jobb där du får göra så mycket olika saker: du går, sitter, står, dokumenterar, planerar, pratar och lyssnar. Du gör allt. Men det bästa är den sociala biten, och eleverna. Inte minst när man faktiskt lär dem något. När jag gick på föräldraledighet fick jag ett mejl från en elev som skrev att hon uppskattade mina lektioner så himla mycket. ”Tack för att du trott på mig” skrev hon. ”Wow”, känner man då, säger Therese.  

– Det är inte alltid man vet att man gör rätt, fortsätter Nathalie. Det gäller ju att pröva sig fram. Men när man har gått igenom ett moment, avslutat det och sett att alla går i mål, det ger en oslagbar känsla. Man får svart på vitt att eleverna lyckats – och att man själv har tagit dem dit.

Hjärnan blev ibland slapp som spagetti.

Therese Larsson.

I början blev de helt utmattade av jobbet. Inte minst för att det innebar så många nya intryck för en nykomling som är angelägen att vara uppmärksam på precis allt. 

– Hjärnan blev ibland slapp som spagetti. Men det går över. Med tiden lär man sig sortera och att disponera vad som är viktigt i stunden. Dessutom får man ju koll på saker allteftersom, och då blir det inte lika ansträngande. Man kom över det där ganska snabbt, säger Nathalie medan Therese nickar medhållande. 

Den första tiden präglas dessutom av att hela tiden ompröva sina föreställningar om yrket, menar Therese. 

– Jag är en sådan som planerar extremt noggrant. En kollega till mig såg min läsårsplanering, skrattade och sa att ”ja, så där gör man i början, men inte sedan”. Jag fnyste för mig själv och tänkte att det där är mitt sätt, att jag kommer att göra så för resten av min karriär. Men hon fortsatte: ”Och vet du – ibland kan det bästa vara att inte planera alls”. Som om! Det var otänkbart för mig. Men senare hamnade jag av en händelse i en situation där lektionen var ganska oplanerad. Och det var en av mina bättre lektioner. Jag blev dessutom tryggare i min yrkesroll på kuppen. 

Det gäller att lita på att man är experten och bossen.

Mycket blir sällan som man trott, konstaterar de båda. Nathalie minns att hon gärna hade haft en bok med allt på pränt, som talade om hur hon skulle göra. 

– Men det finns ingen sådan. Det är så himla mycket som sker oförutsett och det är nästan omöjligt att förbereda sig på. Många gånger känner man sig dålig. Då är det viktigt att påminna sig om att alla går igenom samma sak och att det kommer bli bättre. För det blir det. 

En av Nathalies största farhågor inför att bli lärare, var ”alla ögon”. 

– En klass på 30 barn med minst dubbelt så många föräldrar. Att stå ensam på ett föräldramöte och berätta om planen för deras barn, det är en väldigt utsatt situation. Jag var väldigt nervös. Men det var inte så farligt som jag trodde, dels är föräldrarna oftast mer förstående än jag trodde, dels går det att hantera genom att tro på sig själv. 

– Här gäller det att tro på sin roll och luta sig mot det man har lärt sig i utbildningen. Det gäller att lita på att man är experten och bossen, säger hon. 

Therese har något mindre föräldrakontakt eftersom många elever är myndiga. Hennes motsvarande utmaning är därför lite av ett annat slag. 

– Jag var 24 år gammal när jag började. Det är såklart en betydande åldersskillnad, men den är trots allt inte så stor. Jag tvivlade på mig själv mycket i början, för varför skulle de lyssna på mig som är så ung? Men – och jag är lite förvånad över det – jag har inte haft sådana problem. 

– Det är samma sak här, att man måste lita på sig själv. Ibland kan man känna sig osäker, men då gäller det att inte visa det för eleverna, för de känner av det, och då tappar du respekt. Man måste liksom spela lite teater ibland, så kan man gå tillbaka och fundera på vad som gick snett efteråt. 

Var det som ni hade tänkt er att bli lärare?

– Nej, det var mycket bättre, säger Nathalie varpå Therese utbrister:

– Jag tänkte precis säga samma sak! Nu har jag varit mammaledig i två månader och vill självklart inte vara någon annanstans än hos mitt barn, men samtidigt kan jag inte låta bli att längta efter jobbet igen, och alla elever. 

Nathalie går ännu lite längre:

– Det känner jag varje helg! 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Lärares oro för beröring överdriven

Forskning

En ny studie tyder på att elever ser positivt på lärares fysiska beröring i idrott och hälsa, om övningen motiverar det.
– Det handlar om kontexten, säger Annica Caldeborg, doktorand och idrottslärare.

Annons
Annons

Nobelprisvinnaren: ”Lärare regerar världen”

Evenemang

Demokrati, rasism och jämställdhet. Det var några av de centrala teman som diskuterades under årets Nobel Prize teacher summit där närmare 400 lärare deltog.
– Som lärare är man dessvärre inte bortskämd med den här typen av evenemang, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén. 

Annons

Elever med språkstörningar drabbas när kompetensen brister

Undersökning

Flera av landets kommuner uppger att det finns brister i kompetensen kring elever med språkstörningar. Det visar en ny undersökning från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
–  Att kunskapen inom området behöver öka har har flaggat för länge, säger logopeden Anna Eva Hallin.

Läraryrket tillbaka på listan över svenskarnas drömjobb

Lärare

Lärare är i topp tio på listan över svenskarnas drömjobb visar en ny undersökning.

Annons
Annons

Hyllad satsning på lärarlöner: ”En överlevnadsstrategi”

Lön

I Nybro storsatsar man på lönerna för att inte tappa behöriga lärare till andra närliggande kommuner.
– Det här kommer att höja lärarstatusen i kommunen, säger Stefan Lindmark, huvudskyddsombud för LR.

Annons

12-åriga Petrinas öppna brev: Ge barn med diagnoser bättre hjälp

Debatt

Petrina, 12 år, har adhd, asperger – och ett stort motstånd mot att skriva. Men i ett arbete i svenska som handlade om insändare började hon plötsligt att skriva. Det här är hennes öppna brev till skola, lärare och allmänhet. 

Kommentera

”Lärare förtvivlas av den där tomma stolen”

Frånvaro

Komplexitet kännetecknar frånvaroproblematiken. Men det finns metoder som kan vägleda eleverna tillbaka till klassrummet. Det säger Marie Gladh som har lång erfarenhet av arbete med hemmasittare. 

Metoden förbättrade skolans tillgänglighetsarbete

Metod

Bättre studiero, högre elevresultat och mer tillgängliga lärmiljöer på skolan. Det är några av fördelarna med metoden ”Universal design for learning” som läraren Aida Kotorcic använder i undervisningen.
 

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Hejlskov Elvén: Tre viktiga metoder lärare bör ha i verktygslådan

På språng med

Psykologen Bo Hejlskov Elvén vet hur man framgångsrikt kombinerar verktyg från lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och neuropsykologin till en pedagogisk helhet.

Hon prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Pris

Läraren Tiyodora Abdulahad har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2018. På Världslärardagen blev hon prisad för sitt arbete inom modersmålsundervisningen.

Skolvärlden dubbelt nominerad till Tidskriftspriset

Media

Skolvärlden kan ta hem en dubbel i Tidskriftspriset. Både skolvärlden.se och magasinet är nominerade i varsin kategori.
– Att vara är nominerad i två kategorier i konkurrens med Sveriges alla tidskrifter känns fantastiskt roligt, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Ny satsning ska lyfta lärares kunskap om digitalisering

Digitalisering 

Sex av landets lärosäten ska samarbeta i ett nytt projekt som fokuserar på digitalisering i skolan.
Målet är att skapa ett nationellt nätverk som forskar på hur tekniken påverkar lärares arbete.

NPF-pedagogen: Begreppet ”inkludering” missbrukas

Webb-tv

NPF-pedagogen Kenth Hedevåg om en exkluderande läroplan och bristen på likvärdig bedömning för elever med funktionsnedsättningar.

På Skolvärlden hittar du skolprofilerna: ”Någon måste våga skriva som det är”

Blogg

På skolvärlden.se skriver flera av Sveriges vassaste skolprofiler om frågor som berör lärare och syvare.
Nu förstärker vi vår uppställning av bloggare med lärarna Mikael Bruér och Nicklas Mörk. 

Filosofen: Kraven på mätbarhet sänker skolan

Kritisk bok

Såväl Skolinspektionens kontroller som new public management är konsekvenser av att vi lever under ”pedanternas världsherravälde”. Det menar sommar i P1-bekanta filosofen Jonna Bornemark, som manar till motstånd mot mätbarhetsfixeringen.

”Dyslexi är mer än läs- och skrivsvårigheter”

Läsa och skriva

Dyslexi tar sig uttryck i olika former, inte bara genom läs-och skrivsvårigheter.
– Funktionsvariationen bottnar i en nedsatt fonologisk bearbetningsförmåga, säger forskaren och specialpedagogen Anna Fouganthine.

Bakom kulisserna på kunskapskollapsen inom SFI

Debatt

Kerstin Rauserk, pedagog, journalist och författare skriver om kunskapskollapsen inom SFI: ”Nu ska ni få följa med mig på en hisnande resa genom ett fullständigt kaosartat utbildningssystem som drabbar vuxna elever inom SFI och på lång sikt även nästa generations kunskapssökare.”

Kommentera

Lärare fick indraget lönelyft – utan motivering

Lön

14 lärare på Lugnetgymnasiet har blivit av med Lärarlönelyftet och påslaget på 3 500 kronor, utan någon motivering från skolledningen. 
– Det här var verkligen en käftsmäll, säger Ulla Milstam, lokalombud för LR på skolan.

”Det är en tillgång att vara särskilt begåvad”

Debatt

”Det finns rädslor, skam och önskningar om att vara ’normal’ när det borde vara en ynnest och tillgång att ha fötts med sådan gåva som särskild begåvning”, skriver författaren Reija Karjalainen.

Kommentera

Löfte om lärarstudenternas VFU-platser upprör: ”Besviken”

VFU

Lärarstudenter vid Södertörns högskola känner sig bestulna på sin VFU-period – trots att ledningen lovat förbättringar kring praktikplatserna.

Per Kornhall: ”Det finns triljoner sätt att undervisa”

Ny bok

Med sin nya bok ”Lärare ­– en handbok” vill skoldebattören och författaren både uppmuntra och utmana lärarkåren.

Elevenkäter resulterade i positiv förändring

Elevinflytande

Från föreskoleklass får skolans elever arbeta med elevråd, klassråd och värdegrund. Satsningen är en del av arbetet för att öka elevinflytandet. 
– Våra årliga enkäter uppdagade att det behövdes förändring, säger Anna Bennetter, lärare på skolan.

Experter oense om ”Momo”-varning på skolor

Elevhälsa

Skolor varnar för ”Momo challenge” – en utmaningslek bland unga som framställs som farlig och hotfull. 
Det råder delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt att gå ut och varna för fenomenet.

De har fungerande modell för steget till högstadiet

Överlämning

Viktig information om elevers behov riskerar att gå förlorad i samband med överlämningar. Det visar en ny granskning. I Mölndal har man däremot hittat välfungerande metoder för en smärtfri övergång. 

Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons