Annons

Del 5: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 2 januari 2018

Relaterat

Del 5 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till en universitetslektor, den nya läsambassadören och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Larsson, lärare och arbetar på tankesmedjan Balans

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det är svårt att inte lyfta fram Skolkommissionens slutrapport som den enskilt viktigaste händelsen under 2017. Tyvärr innebar Skolkommissionen en besvikelse för oss som tror att bra arbetsmiljö för lärare är grunden till goda elevresultat. Skolkommissionen duckar den frågan nästan helt vilket gör det fortsatt svårt att få upp lärares arbetsbelastning på den politiska agendan. Något mycket oroande är även det som hänt i Uppsala där kommunen gjort mer undervisningstid till lönekriterium. Den testballongen måste lärarfacken göra allt för att spräcka.    

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Till våren ska SKL och lärarfacken komma överens om ett nytt läraravtal. Min önskan är att fokus flyttas från individen och lön till kollektivet och arbetsmiljö. Kommunerna har mycket begränsade resurser och de senaste åren har därför lärare fått betala för sina löneökningar med ökad arbetsbelastning. Det slår extra snett när ökningarna främst hamnar hos de som byter jobb. Så löser man inte lärarbristen. Vi behöver ett avtal som skyddar rättigheten för alla lärare att orka med sitt jobb, inte möjlighet för vissa lärare att få väldigt hög lön. Här måste lärarfacken gå före och sätta press på SKL. 

 

Johan Anderblad, läsambassadör 

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– För mig som läsambassadör har läslovet varit en fantastisk upplevelse. Många läsfrämjare utanför skolans värld var oroliga att barn och ungdomar skulle uppleva detta lov som ytterligare en pålaga från skolan; "Jaha, nu får man inte vara ledig heller fast det är lov, nu måste man läsa!" Men skolan gjorde det rätta och drog sig tillbaka från läslovet och släppte fram oanade krafter hos bland annat folkbiblioteken. Barn och familjer har strömmat till bibliotek och kulturhus som skapar fantastiskt fantasifulla bokaktiviteter för barnen. Själv besökte jag tio evenemang denna höst och överallt intygade bibliotekarierna att de sett nya grupper komma till biblioteken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– För 2018 önskar jag mig samma sak av skolan. Låt läslovet fortsätta att blomma med hjälp av alla inspiratörer som jobbar med böcker och läsning utanför skolans värld. Och njut av frukterna när barnen kommer tillbaka. Och fortsätt ert fantastiska arbete med att jobba med läsförståelse och läslust för alla i skolan. Det är ni som lägger grunden för barnens läsning. Hurra för er!

 

Robert Elg, lärare i historia och samhällskunskap och biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund i Malmö

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det var att Malmö Stad i oktober valde att slopa sina planer på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger. Efter LR:s protester och en följande debatt bestämde sig politikerna för att lägga förslaget åt sidan.
Förslaget som grundskoleförvaltningen hade tagit fram var tänkt att runda de nationella legitimationskraven och behörigheten genom att man skulle försöka övertala utbildningsdepartementet om att få göra ett lokalt undantag.
Hade förlaget gått igenom hade inte bara legitimationen och behörigheten urholkats. Med stor sannolikhet hade också likvärdigheten på Malmös grundskolor minskat ytterligare, då vissa skolor hade fått en ännu större andel av obehöriga lärare. Ingen hänsyn togs heller till de behöriga lärarnas arbetsbelastning när det gäller handledning och betygssättning vilket säger en del om förslagets syn på kvalitet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– I december 2017 har grundskoleförvaltningen åter lanserat exakt samma förslag på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger så frågan kommer leva under 2018. Vi får innerligt hoppas att politikerna ännu en gång spolar förslaget, annars är Malmö Stad tillbaka till 1990-talets märkliga syn på hur svensk skola ska bedrivas.
Ett annat önskemål är att lärarna i Sverige själva får bestämma över sina egna fortbildningsinsatser och att inte dessa bestäms av förvaltningstjänstemän i kommunerna eller av upphandlade företag som anser sig kunna spå i framtiden.
För övrigt i önskelistan under 2018 ligger att stora delar av Skolkommissionens förslag blir verklighet och att staten tar övergripande ansvar över svensk skola, samt att fler läser boken ”Kunskapssynen och pedagogiken”.

 

Vesna Prekopic, ledarskribent på Dagens Arena, gör podden "Jakten på den jämlika skolan"

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fokus i skoldebatten och inom politiken lagts på bristen på och behovet av en jämlik skola. Ingen kan längre med huvudet i sanden påstå att vi har en likvärdig skola. Tvärtom är det uppenbart även för dem som var med om att införa 90-talets skolreformer att det inte blev så bra. Det är utmärkt att regeringen har lyssnat på Skolkommissionen och visat att ojämlikheten är ett prioriterat område att åtgärda. Och även om det kan avfärdas som ett orealistiskt symbolförslag, är det en viktig markering att säga att man vill införa ny lagstiftning för att få bort segregationen.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag vill att alla elever oavsett familjebakgrund, boendeort och personliga förutsättningar ska få den skola de har rätt till. Skolsegregationen måste minska och jämlikheten öka. För det krävs modiga politiska beslut. Politikerna måste en gång för alla ta itu med den galna idén att skolan ska fungera som vilken annan marknad som helst. Det är barn och ungdomars framtida liv som står på spel. Jag önskar också att skolan ska sluta vara ett politiskt slagfält och att våra politiker dels slutar låtsas vara oense om frågor som de egentligen tycker lika om och dels att de tar sig i kragen och kommer överens om resten. Och inför varje beslut som ska tas ska de utgå från frågan: Är det här bra för eleverna  

 

Patricia Diaz, författare och lärare i engelska och spanska på Mikael Elias Gymnasium i Stockholm

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Trots att det av en del anses vara mest fina ord och svårt att få till i praktiken så vill jag ändå lyfta den reviderade läroplanen och den nationella IT-strategin. Jag tror att dessa dokument på sikt kommer att bidra till att fler lärare kommer att bli bättre på att kunna avgöra hur digitala verktyg kan användas för att främja elevernas kunskapsutveckling - den viktigaste meningen i den reviderade läroplanen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Mot bakgrund av föregående fråga så önskar jag att alla lärare och elever får tillgång till de digitala verktyg som krävs för att just de ska få utveckla sina kunskaper på bästa sätt. Det behövs en rejäl behovsinventering för att kunna avgöra detta och jag önskar att skolledning, IKT-pedagoger, IT-enhet och lärare får möjlighet att göra en sådan behovsinventering i nära samråd med varandra för att öka förståelsen för vad som krävs för att kunna bedriva god undervisning idag.

 

Isak Skogstad, lärare och tidigare ordförande för LR Stud

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Tyvärr har året 2017 inte präglats av några särskilt stora händelser. Det talas ofta om stora och viktiga reformer, men i praktiken händer dessvärre väldigt lite. Jag är besviken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att politikerna vågar ta tag i skolans systemfel. Med det menar jag pseudomarknaden, de ständiga effektiviseringskraven som många lärarna tvingas hantera, den flummiga läroplanen och sist men inte minst den bristfälliga lärarutbildningen.

 

 

Mikael Bruér, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hänt är att regeringen aktivt börjat genomföra åtgärder för att minska betygsinflation och utarmningen av skolans resultat. Det beslut som togs under hösten som innebär att de nationella provens resultat ska knytas hårdare mot betygen innebär ett stort och viktigt steg i den riktningen. Min förhoppning är att det blir fler reformer i den riktningen i framtiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– För 2018 önskar jag mig ett läraravtal som inte bara fokuserar på löner utan och också utjämning av lönestrukturerna som minskar den snedfördelning som uppstått genom olika statliga satsningar och splittrat lärarkåren. Jag önskar också ett avtal som inte bara fokuserar på lön utan faktiskt också ställer rejäla krav på åtgärder för att förbättra lärares arbetsmiljö. 

 

Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det händer så mycket hela tiden! Men en reflektion är att samtalet om skolan i politiken och i media allt oftare handlar om undervisningen och om hur undervisningen kan utvecklas och förbättras. Det tycker jag är bra. Då ligger fokus på rätt saker. När samtalet domineras av frågor som handlar om till exempel förstatligande så riskerar det att ta bort fokus på det som egentligen spelar roll – hur verksamheten organiseras på enskilda skolor och vad som händer i klassrummet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att frågan om skola och utbildning på vetenskaplig grund tas på allvar. Att det skapas förutsättningar för mer forskning med direkt betydelse för utvecklingen i skolan och förskolan. Att det blir verklighet av Skolkommissionens förslag om ett nationellt professionsprogram för lärares- och skolledares kompetensutveckling. Och att vi som samhälle visar förtroende och respekt för alla som arbetar i skolan och för deras professionella kompetens. Det är bara de som kan driva kunskapsutvecklingen framåt! 

 

Helena Kvarnsell, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Under året 2017 togs äntligen beslut om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.  Den innehåller de viktigaste delarna jag kan tänka mig när det gäller skolans digitalisering: likvärdigheten, arbetsmiljön och forskning. Dessutom kom skolkommissionen med sitt slutbetänkande och det jag gillar bäst i det är att de tar upp behovet av kontinuerlig utbildning av lärare under hela den yrkesverksamma tiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Egentligen önskar jag mig enbart att vi följer och lever upp till den nationella digitaliseringsstrategin genom att alla elever, det vill säga inte bara elever i rika kommuner och med eldsjälar till lärare får tillgång till bra tillgång till bra digitala verktyg som gör att deras kunskaper fördjupas. Jag hoppas också att alla lärare får möjlighet att förkovra sig i hur digitala verktyg kan hjälpa eleverna nå högre och att allt detta sker utan nerdragningar i arbetsmiljön. Jag önskar också att den digitala arbetsmiljön prioriteras och blir bättre.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 3del 4 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Jurist ska utreda diskriminering vid NP

Diskriminering

Elever med funktionsnedsättning förbjuds att använda hjälpmedel vid nationella prov. Nu vill en jurist pröva i domstol om det är förenligt med lagen.

Skolverket välkomnar rättslig prövning

Nationella prov

Jurister vill pröva i domstol om Skolverket bryter mot lagen genom att inte tillåta hjälpmedel för elever med funktionsnedsättningar under nationella proven.
– Bra att det blir klarhet i frågan, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Annons
Annons
Annons

Läsexperterna: Så ska Sverige fortsätta vara bäst i klassen

Läsförmåga

Svenska elever var bäst i klassen och är åter på väg mot toppskiktet vad gäller läsförmåga internationellt. Men vad ligger bakom det nya resultatet och ska vi vara nöjda med det? 
Skolvärlden har pratat med fyra framstående profiler inom läsförståelse.

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Hälsa

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018. Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.

Annons
Annons

Forskare: Samma bråk på låg- och högstadiet

Matematik

Det innehåll eleverna möter i bråkundervisningen är väldig snarlikt varandra – oavsett om eleverna går på lågstadiet eller högstadiet. Den slutsatsen drar Caroline Nagy i sin licentiatuppsats.
– Det kan leda till att elevernas förståelse inte utvecklas, säger hon.

Annons

Ovanligt grepp för att rekrytera syv

Syv

Konkurrensen om att anställa studie- och yrkesvägledare är stenhård just nu. Marknaden har lett till att regionerna måste hitta på kreativa lösningar för att finna anställda. I Göteborgs stad är det syvarna själva som ska vägleda potentiella kollegor.

Våld i skolan: Lärare borde omfattas av Blåljusutredningen

Våld mot lärare

En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.

Skolinspektionen bekräftar: Högpresterande elever glöms bort

Undervisning

Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.

Specialpedagogen Anna: Jag jobbar för eleven

Specialpedagogik

Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus:
– Jag jobbar för eleven, säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.

SPSM: Börja med specialpedagogik i rätt ände

NPF

Specialpedagogiska insatser börjar ofta i fel ände, menar Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärarna med dödssjuka elever

Sjukhusskolan

Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning.
Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.

Hård kritik mot Karolinskas lokaler för sjukhusskolan

Ett litet rum för både undervisning och administration, där två elever med rullstol inte får plats samtidigt. Kritiken är hård mot sjukhusskolans lokaler på Nya Karolinska sjukhuset. Skolinspektionens granskning visar på bristen på anpassade lokaler. 

Pax

Pax-metoden hjälper lärarna till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Många lärare kämpar dagligen med dålig arbetsmiljö, stress och tidsbrist. Maria Lychnell på Gärdesskolan har lyckats skapa en bättre studiero och arbetsmiljö med hjälp av den nya arbetsmetoden Pax.
– Vi har ett otroligt lugn i klassrummet och det är mindre stress för mig som lärare, säger hon.

Psykologen: ”Sjukskrivningarna hos lärare skulle minska”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har redan skapat studiero i de svenska klassrummen och en bättre arbetsmiljö för lärarna som använder modellen. Skolvärlden har pratat med Gustav Nilsson, leg. psykolog och verksamhetsledare för Pax i Sverige. 

LO: Vinstjakten kostar hundratals lärarjobb

Rapport

En ny rapport från LO beskriver vinstdrivande friskolor som ett hot mot kvalitet och mångfald.

Miljonsatsning mot psykisk ohälsa hos unga

Psykisk ohälsa

Lärarnas Riksförbund ska tillsammans andra aktörer storsatsa på en ny webbplats om psykisk ohälsa hos unga.

Lärarmanifestation mot Academedia

Facklig protest

LR Stockholm demonstrerar mot skolledningen och Academedia utanför Sjölins gymnasium.
– Att ge sig på ett skyddsombud som protesterar är som att kasta sten på blåljuspersonal, säger Ragnar Sjölander på LR Stockholm.

Studie visar: Därför kritiserar lärarna karriärtjänster

Studie

I en studie om större svenska skolförändringar uppvisas stark kritik mot förstelärarreformen.
– De tycker framförallt att systemet är orättvist och de vantrivs med det individuella och konkurrensfixerade systemet, säger Mikael R Karlsson.

Stöd till högpresterande elever granskas: ”Fantastiskt”

Undervisning

Skolinspektionen ska granska hur skolor klarar att ge utmanande undervisning till högpresterande elever.
– Kunskapen om att alla elever är olika börjar sjunka in, säger specialpedagogen Mona Liljedahl.

Enkät: Hur ser DU på Skolsverige 2017/2018?

Delta

I sex delar har Skolvärlden de senaste veckorna publicerat röster från Skolsverige som svarat på frågorna vad som var viktigast under 2017 och vad de hoppas på under 2018. 
Nu har du chansen – hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Var med och dela med dig av dina tankar och få dem publicerade på Skolvärlden.se

NPF

Efter kritiken: Modellen hjälper lärare att bli NPF-kompetenta

NPF

Skolverket har fått svidande kritik för sin specialpedagogiska satsning. Ann Lindgren, projektledare för ”Danderydsmodellen”, ställer sig bakom kritiken.
 

Svidande NPF-kritik mot Skolverket

Specialpedagogik

Skolverkets kompetenslyft inom specialpedagogik får svidande kritik av föräldrar till barn med funktionsnedsättning.
– Ge lärarna konkreta verktyg, inte moraliserande idéer om relationsskapande, säger Malin Holm på ”Barn i behov”.

Skolverket om NPF-kritiken: Lärarna är nöjda

Specialpedagogik

Skolverket svarar på kritiken från Barn i behov.
– Det är svårt att säga utifrån kritiken om de har förstått hur insatsen är uppbyggd. Vi vill gärna ha en dialog med dem, säger Helena Elwin, enhetschef på Skolverket.

Niclas: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Här berättar Niclas Sjöström i Norrköping varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Lärare om EU-utbildningen: ”Bästa fortbildningen jag gått”

Fortbildning 

Utbildningen om EU-frågor skall öka på skolorna. Nu ska fler av landets lärare utbildas till skolambassadör för EU, med uppdraget att inspirera och stötta kollegor i arbetet med att integrera EU-kunskap i undervisningen.

Forskare: Förstelärarna har stärkt lärarkåren

Forskning

Lärarprofessionen har stärkts av karriärlärarreformen. Det menar Johan Alvehus som i ett forskningsprojekt följt upp vilka effekter reformen haft.
– Lärarprofessionen har fått större makt över frågor som rör det egna arbetet, säger han.

Nya skollagar 2018: Detta gäller

Lagändringar 2018

Nytt år innebär nya lagar. En rad förändringar rör skolans värld.
Till exempel blir de nationella proven mer styrande och det blir tydligare hur skolan ska agera när man bjuder in politiska partier.

”Ge läsningen större utrymme i klassrummet”

Debatt

”Läsningen är för viktig för att ses som enbart en läxa eller ett eget ansvar. Om vi inte har tid att läsa i klassrummet, vad har vi då tid med?”, skriver Karin Herlitz, lärare på Värmdö.

Kommentera

Här hjälper universitetet lärarna med programmering

Programmering

I Uppsala kickstartar man den snart obligatoriska programmeringen i matematiken genom ett samarbete mellan universitet och skola.
– Vi försöker möta osäkerheten många känner när det kommer till digital kompetens, säger universitetslektor Lars-Åke Nordén.

Här är de 15 mest lästa artiklarna 2017

Lista

Ingångslöner, Twitterstorm och norska forskartips. Här är listan på de 15 mest lästa artiklarna på Skolvärldens webbplats under 2017.

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Enkät

Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018? Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld.

Elever upprörs av ojämställda läroböcker

Läromedel

På Enskede skola fick eleverna gå igenom sina böcker och räkna antalet bilder av män respektive kvinnor.
– Resultaten är helt sjuka. I två historieböcker är det 59 bilder på män och fyra på kvinnor, säger förstelärare Mikael Bodin.

Hon lär eleverna svenska genom sång

SFI

Chantal Kågströms SFI-elever lär sig korrekt uttal, betoning och det svenska språkets rytm genom att sjunga.

Nationella prov

Regeringen: Antalet nationella prov halveras

Nationella prov

Nu halveras antalet nationella prov i gymnasiet – för att minska stressen för lärare och elever. LR:s ordförande Åsa Fahlén är positivt inställd till regeringens beslut.
– Vi tycker det är bra att man ser över mängden prov, säger hon. 

Läraren: Fel beslut att halvera antalet nationella prov

Debatt

Regeringen har beslutat att halvera antalet nationella prov på gymnasiet nästa år. Läraren Emma Köster tycker att det är ett kliv i fel riktning om man vill stärka likvärdigheten och att eleverna får rätt betyg.

Kommentera

13 stunder: Du vet att du är lärare när…

Lärare

Höstterminen var fylld av stunder som framkallade känslor av alla de slag. Känner du igen dig själv i de här?

TVÅLÄRARSYSTEM

Nytt tvålärarsystem höjer arbetsmiljön

Tvålärarsystem

På Mimerskolan undervisar man med två lärare i varje klassrum och med mindre undervisningsgrupper. Tvålärarsystemets effektivitet syns i elevresultaten samtidigt som lärarnas arbetsmiljö har blivit betydligt bättre.

Rektorn: Så gynnas lärarna av vårt tvålärarsystem

Tvålärarsystemet på Mimerskolan har lett till strålande elevresultat och bättre arbetsmiljö. Skolledaren Johan Edelsvärd tycker att det är en satsning som ligger rätt i tiden.

Miljonsatsning ska ge fler behöriga elever

Gymnasiet

I Uppsala kommun satsar man miljoner för att fler elever ska få gymnasiebehörighet. Pengarna ska främst gå till skolor som i dag har de svagaste resultaten.

Digitala betygssystemen har blivit en tidstjuv

Dokumentation

Digitala verktyg är tänkta att hjälpa läraren. Men så här i betygssättningstider upplever många lärare att det är precis tvärt om.
– Vi har redan tidstjuvar så det räcker. Vi behöver inte fler, menar SO-läraren Mikael Bruér.
– Dokumentation är ett oreglerat område, säger Skolverkets undervisningsråd Pernilla Lundgren.

Nu ska lärarnas arbetsmiljö bli bättre

Avtal

Nu går lärarfacken in i avtalsförhandling med SKL om hur man ska lösa skolans utmaningar och förbättra arbetssituationen. Åsa Fahlén är kritisk till SKL:s yrkande om vad de vill med svensk skola.

Lärarbristen

”Sänk inte kraven för att mota lärarbristen”

Kris

Lärarbristen växer, enligt nya siffror. Det gäller att rädda den situationen utan att samtidigt sänka yrkets status igen, resonerar LR:s Ingrid Pihl.
– Att skapa undantag kring legitimation är jättefarligt, säger hon.”Sänk inte kraven för att mota lärarbristen”

Statistik: Ämnena där flest lärare fattas

Nya siffror

Så spås lärarbristen se ut fram till och med år 2031.

Skolverkets nya siffror: 77 000 lärare saknas om fem år

Lärarbristen

De kommande fem åren måste skolor och förskolor rekrytera 77 000 heltidstjänster – drygt lika många som det totala antalet lärare i den kommunala grundskolan idag.
– Det är inte möjligt, och det är en insikt som man måste ta till sig, säger Fredrik Svensson på UKÄ.

Så ska lärare bli bättre på inkluderande undervisning

Forskning

Många lärare är positiva till inkluderande undervisning, men anser att det är ett svårt uppdrag att genomföra. Det visar en färsk avhandling på Malmö högskola.

Alliansen: ”Välfärden står på spel”

Debatt

Alliansen i Stockholms stad kräver en utredning av konsekvenserna gällande vinstförbud i välfärden – någonting som enligt dem har avfärdats av Socialdemokraterna.

Kommentera

Hård press på lärare i svenska som andraspråk

Lärarbrist

Det går fler utlandsfödda elever i svenska skolan än tidigare, och nya siffror från SCB visar dessutom att en större andel av dem läser svenska som andraspråk än för 10 år sedan.
– Vi har en gigantisk brist på lärare i ämnet, säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Debatt om ”Vit makt-läraren”: Kan inte arbeta som lärare

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige.  
– Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.

Skolverket: Vit Makt-sympatisör skulle kunna jobba kvar i skolan

Värdegrund

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. Är det ens möjligt i skolans värld?
– Det är inte helt klart vad som är konsekvensen av det, säger Skolverkets rättschef, Jonas Nordström till Skolvärlden.

Bristande stöd till obehöriga lärare slår hårt mot elever

Granskning

Skolor brister i sitt stöd till obehöriga lärare, visar en rapport från Skolinspektionen.
– Eleverna drabbas när de obehöriga lärarna inte får en bra introduktion, säger Heléne Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.

Så stöttas lärarna efter knivmordet på skolan

Knivmord

En 17-årig pojke knivhöggs till döds på en skola i Stockholm på onsdagen. Flera lärare bevittnade händelsen.
– Nu är det viktigt att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, säger John Nilsson, ombud på LR.

Facket: Academedias agerande befäster en farlig tystnadskultur

Kontroversiellt

Historien med två lärare inom Academediasfären som avskedats, avstängts och omplacerats av till synes politiska skäl väcker vrede och oro bland lärarna i landets största skolkoncern.
– Det finns många ombud som är rädda att uttala sig, säger Andrés Jerez, LR:s koncernombud inom Academedia.

Lärare: Så vill vi gå vidare med #MeToo

#MeToo

Stödmaterial för elevsamtal, tid för reflektion och uppdaterad sex-och samlevnadsundervisning ligger högt på lärarnas önskelista efter vittnesmålen om sexuella övergrepp i skolan.

UKÄ: Bättre VFU med övningsskolorna

VFU

Försöket med övningsskolorna har bidragit till högre kvalitet på lärarutbildningens VFU, visar Universitetskanslersämbetes utvärdering.
– Men vi skulle hellre se att man gjorde VFU bättre för alla, säger LR Stud-ordförande Mimmi Rönnqvist.

Öppet brev #metoo

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Debatt

”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons