Annons

Del 5: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 2 januari 2018

Relaterat

Del 5 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till en universitetslektor, den nya läsambassadören och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Larsson, lärare och arbetar på tankesmedjan Balans

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det är svårt att inte lyfta fram Skolkommissionens slutrapport som den enskilt viktigaste händelsen under 2017. Tyvärr innebar Skolkommissionen en besvikelse för oss som tror att bra arbetsmiljö för lärare är grunden till goda elevresultat. Skolkommissionen duckar den frågan nästan helt vilket gör det fortsatt svårt att få upp lärares arbetsbelastning på den politiska agendan. Något mycket oroande är även det som hänt i Uppsala där kommunen gjort mer undervisningstid till lönekriterium. Den testballongen måste lärarfacken göra allt för att spräcka.    

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Till våren ska SKL och lärarfacken komma överens om ett nytt läraravtal. Min önskan är att fokus flyttas från individen och lön till kollektivet och arbetsmiljö. Kommunerna har mycket begränsade resurser och de senaste åren har därför lärare fått betala för sina löneökningar med ökad arbetsbelastning. Det slår extra snett när ökningarna främst hamnar hos de som byter jobb. Så löser man inte lärarbristen. Vi behöver ett avtal som skyddar rättigheten för alla lärare att orka med sitt jobb, inte möjlighet för vissa lärare att få väldigt hög lön. Här måste lärarfacken gå före och sätta press på SKL. 

 

Johan Anderblad, läsambassadör 

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– För mig som läsambassadör har läslovet varit en fantastisk upplevelse. Många läsfrämjare utanför skolans värld var oroliga att barn och ungdomar skulle uppleva detta lov som ytterligare en pålaga från skolan; "Jaha, nu får man inte vara ledig heller fast det är lov, nu måste man läsa!" Men skolan gjorde det rätta och drog sig tillbaka från läslovet och släppte fram oanade krafter hos bland annat folkbiblioteken. Barn och familjer har strömmat till bibliotek och kulturhus som skapar fantastiskt fantasifulla bokaktiviteter för barnen. Själv besökte jag tio evenemang denna höst och överallt intygade bibliotekarierna att de sett nya grupper komma till biblioteken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– För 2018 önskar jag mig samma sak av skolan. Låt läslovet fortsätta att blomma med hjälp av alla inspiratörer som jobbar med böcker och läsning utanför skolans värld. Och njut av frukterna när barnen kommer tillbaka. Och fortsätt ert fantastiska arbete med att jobba med läsförståelse och läslust för alla i skolan. Det är ni som lägger grunden för barnens läsning. Hurra för er!

 

Robert Elg, lärare i historia och samhällskunskap och biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund i Malmö

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det var att Malmö Stad i oktober valde att slopa sina planer på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger. Efter LR:s protester och en följande debatt bestämde sig politikerna för att lägga förslaget åt sidan.
Förslaget som grundskoleförvaltningen hade tagit fram var tänkt att runda de nationella legitimationskraven och behörigheten genom att man skulle försöka övertala utbildningsdepartementet om att få göra ett lokalt undantag.
Hade förlaget gått igenom hade inte bara legitimationen och behörigheten urholkats. Med stor sannolikhet hade också likvärdigheten på Malmös grundskolor minskat ytterligare, då vissa skolor hade fått en ännu större andel av obehöriga lärare. Ingen hänsyn togs heller till de behöriga lärarnas arbetsbelastning när det gäller handledning och betygssättning vilket säger en del om förslagets syn på kvalitet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– I december 2017 har grundskoleförvaltningen åter lanserat exakt samma förslag på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger så frågan kommer leva under 2018. Vi får innerligt hoppas att politikerna ännu en gång spolar förslaget, annars är Malmö Stad tillbaka till 1990-talets märkliga syn på hur svensk skola ska bedrivas.
Ett annat önskemål är att lärarna i Sverige själva får bestämma över sina egna fortbildningsinsatser och att inte dessa bestäms av förvaltningstjänstemän i kommunerna eller av upphandlade företag som anser sig kunna spå i framtiden.
För övrigt i önskelistan under 2018 ligger att stora delar av Skolkommissionens förslag blir verklighet och att staten tar övergripande ansvar över svensk skola, samt att fler läser boken ”Kunskapssynen och pedagogiken”.

 

Vesna Prekopic, ledarskribent på Dagens Arena, gör podden "Jakten på den jämlika skolan"

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fokus i skoldebatten och inom politiken lagts på bristen på och behovet av en jämlik skola. Ingen kan längre med huvudet i sanden påstå att vi har en likvärdig skola. Tvärtom är det uppenbart även för dem som var med om att införa 90-talets skolreformer att det inte blev så bra. Det är utmärkt att regeringen har lyssnat på Skolkommissionen och visat att ojämlikheten är ett prioriterat område att åtgärda. Och även om det kan avfärdas som ett orealistiskt symbolförslag, är det en viktig markering att säga att man vill införa ny lagstiftning för att få bort segregationen.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag vill att alla elever oavsett familjebakgrund, boendeort och personliga förutsättningar ska få den skola de har rätt till. Skolsegregationen måste minska och jämlikheten öka. För det krävs modiga politiska beslut. Politikerna måste en gång för alla ta itu med den galna idén att skolan ska fungera som vilken annan marknad som helst. Det är barn och ungdomars framtida liv som står på spel. Jag önskar också att skolan ska sluta vara ett politiskt slagfält och att våra politiker dels slutar låtsas vara oense om frågor som de egentligen tycker lika om och dels att de tar sig i kragen och kommer överens om resten. Och inför varje beslut som ska tas ska de utgå från frågan: Är det här bra för eleverna  

 

Patricia Diaz, författare och lärare i engelska och spanska på Mikael Elias Gymnasium i Stockholm

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Trots att det av en del anses vara mest fina ord och svårt att få till i praktiken så vill jag ändå lyfta den reviderade läroplanen och den nationella IT-strategin. Jag tror att dessa dokument på sikt kommer att bidra till att fler lärare kommer att bli bättre på att kunna avgöra hur digitala verktyg kan användas för att främja elevernas kunskapsutveckling - den viktigaste meningen i den reviderade läroplanen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Mot bakgrund av föregående fråga så önskar jag att alla lärare och elever får tillgång till de digitala verktyg som krävs för att just de ska få utveckla sina kunskaper på bästa sätt. Det behövs en rejäl behovsinventering för att kunna avgöra detta och jag önskar att skolledning, IKT-pedagoger, IT-enhet och lärare får möjlighet att göra en sådan behovsinventering i nära samråd med varandra för att öka förståelsen för vad som krävs för att kunna bedriva god undervisning idag.

 

Isak Skogstad, lärare och tidigare ordförande för LR Stud

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Tyvärr har året 2017 inte präglats av några särskilt stora händelser. Det talas ofta om stora och viktiga reformer, men i praktiken händer dessvärre väldigt lite. Jag är besviken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att politikerna vågar ta tag i skolans systemfel. Med det menar jag pseudomarknaden, de ständiga effektiviseringskraven som många lärarna tvingas hantera, den flummiga läroplanen och sist men inte minst den bristfälliga lärarutbildningen.

 

 

Mikael Bruér, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hänt är att regeringen aktivt börjat genomföra åtgärder för att minska betygsinflation och utarmningen av skolans resultat. Det beslut som togs under hösten som innebär att de nationella provens resultat ska knytas hårdare mot betygen innebär ett stort och viktigt steg i den riktningen. Min förhoppning är att det blir fler reformer i den riktningen i framtiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– För 2018 önskar jag mig ett läraravtal som inte bara fokuserar på löner utan och också utjämning av lönestrukturerna som minskar den snedfördelning som uppstått genom olika statliga satsningar och splittrat lärarkåren. Jag önskar också ett avtal som inte bara fokuserar på lön utan faktiskt också ställer rejäla krav på åtgärder för att förbättra lärares arbetsmiljö. 

 

Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det händer så mycket hela tiden! Men en reflektion är att samtalet om skolan i politiken och i media allt oftare handlar om undervisningen och om hur undervisningen kan utvecklas och förbättras. Det tycker jag är bra. Då ligger fokus på rätt saker. När samtalet domineras av frågor som handlar om till exempel förstatligande så riskerar det att ta bort fokus på det som egentligen spelar roll – hur verksamheten organiseras på enskilda skolor och vad som händer i klassrummet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att frågan om skola och utbildning på vetenskaplig grund tas på allvar. Att det skapas förutsättningar för mer forskning med direkt betydelse för utvecklingen i skolan och förskolan. Att det blir verklighet av Skolkommissionens förslag om ett nationellt professionsprogram för lärares- och skolledares kompetensutveckling. Och att vi som samhälle visar förtroende och respekt för alla som arbetar i skolan och för deras professionella kompetens. Det är bara de som kan driva kunskapsutvecklingen framåt! 

 

Helena Kvarnsell, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Under året 2017 togs äntligen beslut om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.  Den innehåller de viktigaste delarna jag kan tänka mig när det gäller skolans digitalisering: likvärdigheten, arbetsmiljön och forskning. Dessutom kom skolkommissionen med sitt slutbetänkande och det jag gillar bäst i det är att de tar upp behovet av kontinuerlig utbildning av lärare under hela den yrkesverksamma tiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Egentligen önskar jag mig enbart att vi följer och lever upp till den nationella digitaliseringsstrategin genom att alla elever, det vill säga inte bara elever i rika kommuner och med eldsjälar till lärare får tillgång till bra tillgång till bra digitala verktyg som gör att deras kunskaper fördjupas. Jag hoppas också att alla lärare får möjlighet att förkovra sig i hur digitala verktyg kan hjälpa eleverna nå högre och att allt detta sker utan nerdragningar i arbetsmiljön. Jag önskar också att den digitala arbetsmiljön prioriteras och blir bättre.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 3del 4 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons