Annons

Del 5: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 2 januari 2018

Relaterat

Del 5 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till en universitetslektor, den nya läsambassadören och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Larsson, lärare och arbetar på tankesmedjan Balans

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det är svårt att inte lyfta fram Skolkommissionens slutrapport som den enskilt viktigaste händelsen under 2017. Tyvärr innebar Skolkommissionen en besvikelse för oss som tror att bra arbetsmiljö för lärare är grunden till goda elevresultat. Skolkommissionen duckar den frågan nästan helt vilket gör det fortsatt svårt att få upp lärares arbetsbelastning på den politiska agendan. Något mycket oroande är även det som hänt i Uppsala där kommunen gjort mer undervisningstid till lönekriterium. Den testballongen måste lärarfacken göra allt för att spräcka.    

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Till våren ska SKL och lärarfacken komma överens om ett nytt läraravtal. Min önskan är att fokus flyttas från individen och lön till kollektivet och arbetsmiljö. Kommunerna har mycket begränsade resurser och de senaste åren har därför lärare fått betala för sina löneökningar med ökad arbetsbelastning. Det slår extra snett när ökningarna främst hamnar hos de som byter jobb. Så löser man inte lärarbristen. Vi behöver ett avtal som skyddar rättigheten för alla lärare att orka med sitt jobb, inte möjlighet för vissa lärare att få väldigt hög lön. Här måste lärarfacken gå före och sätta press på SKL. 

 

Johan Anderblad, läsambassadör 

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– För mig som läsambassadör har läslovet varit en fantastisk upplevelse. Många läsfrämjare utanför skolans värld var oroliga att barn och ungdomar skulle uppleva detta lov som ytterligare en pålaga från skolan; "Jaha, nu får man inte vara ledig heller fast det är lov, nu måste man läsa!" Men skolan gjorde det rätta och drog sig tillbaka från läslovet och släppte fram oanade krafter hos bland annat folkbiblioteken. Barn och familjer har strömmat till bibliotek och kulturhus som skapar fantastiskt fantasifulla bokaktiviteter för barnen. Själv besökte jag tio evenemang denna höst och överallt intygade bibliotekarierna att de sett nya grupper komma till biblioteken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– För 2018 önskar jag mig samma sak av skolan. Låt läslovet fortsätta att blomma med hjälp av alla inspiratörer som jobbar med böcker och läsning utanför skolans värld. Och njut av frukterna när barnen kommer tillbaka. Och fortsätt ert fantastiska arbete med att jobba med läsförståelse och läslust för alla i skolan. Det är ni som lägger grunden för barnens läsning. Hurra för er!

 

Robert Elg, lärare i historia och samhällskunskap och biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund i Malmö

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det var att Malmö Stad i oktober valde att slopa sina planer på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger. Efter LR:s protester och en följande debatt bestämde sig politikerna för att lägga förslaget åt sidan.
Förslaget som grundskoleförvaltningen hade tagit fram var tänkt att runda de nationella legitimationskraven och behörigheten genom att man skulle försöka övertala utbildningsdepartementet om att få göra ett lokalt undantag.
Hade förlaget gått igenom hade inte bara legitimationen och behörigheten urholkats. Med stor sannolikhet hade också likvärdigheten på Malmös grundskolor minskat ytterligare, då vissa skolor hade fått en ännu större andel av obehöriga lärare. Ingen hänsyn togs heller till de behöriga lärarnas arbetsbelastning när det gäller handledning och betygssättning vilket säger en del om förslagets syn på kvalitet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– I december 2017 har grundskoleförvaltningen åter lanserat exakt samma förslag på att tillsvidareanställa obehöriga lärare som grundskolepedagoger så frågan kommer leva under 2018. Vi får innerligt hoppas att politikerna ännu en gång spolar förslaget, annars är Malmö Stad tillbaka till 1990-talets märkliga syn på hur svensk skola ska bedrivas.
Ett annat önskemål är att lärarna i Sverige själva får bestämma över sina egna fortbildningsinsatser och att inte dessa bestäms av förvaltningstjänstemän i kommunerna eller av upphandlade företag som anser sig kunna spå i framtiden.
För övrigt i önskelistan under 2018 ligger att stora delar av Skolkommissionens förslag blir verklighet och att staten tar övergripande ansvar över svensk skola, samt att fler läser boken ”Kunskapssynen och pedagogiken”.

 

Vesna Prekopic, ledarskribent på Dagens Arena, gör podden "Jakten på den jämlika skolan"

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fokus i skoldebatten och inom politiken lagts på bristen på och behovet av en jämlik skola. Ingen kan längre med huvudet i sanden påstå att vi har en likvärdig skola. Tvärtom är det uppenbart även för dem som var med om att införa 90-talets skolreformer att det inte blev så bra. Det är utmärkt att regeringen har lyssnat på Skolkommissionen och visat att ojämlikheten är ett prioriterat område att åtgärda. Och även om det kan avfärdas som ett orealistiskt symbolförslag, är det en viktig markering att säga att man vill införa ny lagstiftning för att få bort segregationen.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag vill att alla elever oavsett familjebakgrund, boendeort och personliga förutsättningar ska få den skola de har rätt till. Skolsegregationen måste minska och jämlikheten öka. För det krävs modiga politiska beslut. Politikerna måste en gång för alla ta itu med den galna idén att skolan ska fungera som vilken annan marknad som helst. Det är barn och ungdomars framtida liv som står på spel. Jag önskar också att skolan ska sluta vara ett politiskt slagfält och att våra politiker dels slutar låtsas vara oense om frågor som de egentligen tycker lika om och dels att de tar sig i kragen och kommer överens om resten. Och inför varje beslut som ska tas ska de utgå från frågan: Är det här bra för eleverna  

 

Patricia Diaz, författare och lärare i engelska och spanska på Mikael Elias Gymnasium i Stockholm

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Trots att det av en del anses vara mest fina ord och svårt att få till i praktiken så vill jag ändå lyfta den reviderade läroplanen och den nationella IT-strategin. Jag tror att dessa dokument på sikt kommer att bidra till att fler lärare kommer att bli bättre på att kunna avgöra hur digitala verktyg kan användas för att främja elevernas kunskapsutveckling - den viktigaste meningen i den reviderade läroplanen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Mot bakgrund av föregående fråga så önskar jag att alla lärare och elever får tillgång till de digitala verktyg som krävs för att just de ska få utveckla sina kunskaper på bästa sätt. Det behövs en rejäl behovsinventering för att kunna avgöra detta och jag önskar att skolledning, IKT-pedagoger, IT-enhet och lärare får möjlighet att göra en sådan behovsinventering i nära samråd med varandra för att öka förståelsen för vad som krävs för att kunna bedriva god undervisning idag.

 

Isak Skogstad, lärare och tidigare ordförande för LR Stud

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Tyvärr har året 2017 inte präglats av några särskilt stora händelser. Det talas ofta om stora och viktiga reformer, men i praktiken händer dessvärre väldigt lite. Jag är besviken.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att politikerna vågar ta tag i skolans systemfel. Med det menar jag pseudomarknaden, de ständiga effektiviseringskraven som många lärarna tvingas hantera, den flummiga läroplanen och sist men inte minst den bristfälliga lärarutbildningen.

 

 

Mikael Bruér, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hänt är att regeringen aktivt börjat genomföra åtgärder för att minska betygsinflation och utarmningen av skolans resultat. Det beslut som togs under hösten som innebär att de nationella provens resultat ska knytas hårdare mot betygen innebär ett stort och viktigt steg i den riktningen. Min förhoppning är att det blir fler reformer i den riktningen i framtiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– För 2018 önskar jag mig ett läraravtal som inte bara fokuserar på löner utan och också utjämning av lönestrukturerna som minskar den snedfördelning som uppstått genom olika statliga satsningar och splittrat lärarkåren. Jag önskar också ett avtal som inte bara fokuserar på lön utan faktiskt också ställer rejäla krav på åtgärder för att förbättra lärares arbetsmiljö. 

 

Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det händer så mycket hela tiden! Men en reflektion är att samtalet om skolan i politiken och i media allt oftare handlar om undervisningen och om hur undervisningen kan utvecklas och förbättras. Det tycker jag är bra. Då ligger fokus på rätt saker. När samtalet domineras av frågor som handlar om till exempel förstatligande så riskerar det att ta bort fokus på det som egentligen spelar roll – hur verksamheten organiseras på enskilda skolor och vad som händer i klassrummet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att frågan om skola och utbildning på vetenskaplig grund tas på allvar. Att det skapas förutsättningar för mer forskning med direkt betydelse för utvecklingen i skolan och förskolan. Att det blir verklighet av Skolkommissionens förslag om ett nationellt professionsprogram för lärares- och skolledares kompetensutveckling. Och att vi som samhälle visar förtroende och respekt för alla som arbetar i skolan och för deras professionella kompetens. Det är bara de som kan driva kunskapsutvecklingen framåt! 

 

Helena Kvarnsell, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Under året 2017 togs äntligen beslut om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.  Den innehåller de viktigaste delarna jag kan tänka mig när det gäller skolans digitalisering: likvärdigheten, arbetsmiljön och forskning. Dessutom kom skolkommissionen med sitt slutbetänkande och det jag gillar bäst i det är att de tar upp behovet av kontinuerlig utbildning av lärare under hela den yrkesverksamma tiden.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Egentligen önskar jag mig enbart att vi följer och lever upp till den nationella digitaliseringsstrategin genom att alla elever, det vill säga inte bara elever i rika kommuner och med eldsjälar till lärare får tillgång till bra tillgång till bra digitala verktyg som gör att deras kunskaper fördjupas. Jag hoppas också att alla lärare får möjlighet att förkovra sig i hur digitala verktyg kan hjälpa eleverna nå högre och att allt detta sker utan nerdragningar i arbetsmiljön. Jag önskar också att den digitala arbetsmiljön prioriteras och blir bättre.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 3del 4 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Granskning: Klassresan

En kvarts miljon elever har missat kunskapskraven på 10 år

Granskning

Andelen elever som lämnar nian utan att nå upp till vare sig kunskapskrav eller gymnasiebehörighet varierar stort mellan skolor och bostadsområden, visar Skolvärldens granskning. Under de senaste tio åren har drygt en kvarts miljon lämnat grundskolan utan att ha uppnått kunskapskraven i alla ämnen.

Annons
Annons

Grafik: Segregerad skola i Malmö

Grafik

Först lämnar de studiemotiverade eleverna problemskolorna. Sedan lärarna.
– Det behövs radikala åtgärder för att bryta den negativa utvecklingen inom svensk skola, säger Anders Jakobsson som är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet.

Annons

Grafik: Segregerad skola i Göteborg

Klassresan 

Under de senaste tio åren har nästan 8 000 elever gått ut grundskolan i Göteborg utan att vara behöriga att studera vidare på gymnasiet.
– Det är skolsystemet som har misslyckats, inte barnen, säger Åse Hansson som är lektor i ämnes­didaktik vid Göteborgs universitet.

Grafik: Segregerad skola i Stockholm

Grafik

Genom höjda löner vill Stockholm kommun locka kvalificerade lärare till de mest utsatta skolorna.
– Vi testar det nu i ett par områden, säger Lena Holmdahl som är utbildningsdirektör Stockholms stad.

Annons
Annons

De är överens: ”Ett stort misslyckande”

Klassresan

Under de senaste tio år åren har 251 600 elever lämnat grundskolan utan att uppnå kunskapskraven.
– Det är ett stort misslyckande för det svenska skolsystemet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (M) och hans företrädare Jan Björklund (L).

Annons

Lärarnas arbetsmiljö: ”En tickande bomb”

Arbetsmiljö

Arbetstiden räcker inte till för lärarna i Uppsala, visar en ny medarbetarenkät. Lärare och fack larmar för att den dåliga arbetsmiljön riskerar öka antalet långtidssjukskrivningar. 

”Vi behöver byta perspektiv på inkludering”

Debatt

Skolan behöver byta perspektiv från att inkludering betyder ”en och samma skola för alla” till att målet ska vara ”lärande för alla – och det kan ske på olika sätt”. Det skriver oppositionsborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm (L).

Kommentera

Pedagogen om bristen: Så lyckas vi bättre med speciallärarna

Speciallärare

Det är stor brist på speciallärare i Sverige och många varnar för utvecklingen. Helena Wallberg, specialpedagog och kvalitetsutvecklare, tror inte att lärarbristen är det allvarliga i dagsläget – utan varnar för att man måste enas om andra bitar i skolan först.
 

Tony undervisar med digital slöjd

Slöjd

Tony Svensson har redan kommit långt med den digitala undervisningen i slöjdämnet inför de nya kraven till hösten.

Skolbiblioteken blir fler: ”Ska vara hjärtat i skolverksamheten”

Läsglädje

De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket.
– Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal, säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.

GDPR: Detta gäller för lärare

GDPR

Snart träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut hur det påverkar dig som lärare.

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet. 

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera

Faktorerna som får studenter att vilja bli lärare

Forskning

Hög lön och långa sommarlov är inga drivkrafter till lärarstudenters yrkesval. Det visar forskning från Luleå tekniska universitet.
– Ett perspektiv som kan vara värdefullt i den allmänna skoldebatten, säger Ulrika Bergmark, vid Luleå tekniska universitet.

Debatt: Skolan sviker lyckliga studenter utan ekonomiskt självförtroende

Debatt

Skolan ger inte eleverna tillräckliga kunskaper när det gäller privatekonomi. Alltför många elever tar snart studenten utan ett ekonomiskt självförtroende, det är ett svek från skolans sida, menar läraren och författaren Erik Wennstam.

Kommentera

Här ska lärarna skuggas av politiker

Ovanligt grepp

När kommunens uttalade vision för skolan inte rimmar med den faktiska politiken bjuder LR i Karlskrona in fullmäktige till sin verklighet för en dag. Och nu har de fått napp.

”Vi måste visa att vi är stolta över skolan”

Eleverna påverkas jättemycket av allt negativt prat om skolan. Det säger läraren Jenny Söderhjelm Larsson som fått nyinstiftade priset Pennsvärdet.
 – Vi måste visa upp det som går bra och allt vi är stolta över i skolan.

Ungas psykiska ohälsa ökar – så ska skolan jobba

Elevhälsa

Ungas psykiska ohälsa beror enligt Folkhälsomyndigheten till stor del på skolan.
– Lärare hinner inte bygga relationer med sina elever, säger specialläraren Birgitta Kimber.

”Alla lärare behöver en coach”

Utveckling

Det är genom feedback och reflektion som lärare blir bättre, och därför behöver alla lärare en coach i klassrummet, enligt Howard Pitler, doktor i pedagogik.

Ny bok ska utbilda i lärares yrkesetik

Litteratur

Antologin ”Läraren och yrkesetiken” är en guide och ett diskussionsunderlag för lärare, lärarstudenter och andra i skolans värld.
– En bra blandning av teori och praktik, säger David Lifmark, skolforskare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.

Regeringen: Ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg

Utbildningspolitk

Dagens betygssystem har flera brister, menar regeringen. Nu tillsätts en betygsutredning som ska föreslå en modell för ämnesbetyg i gymnasieskolan.

Läckta prov

Skolverket efter kritiken: Läckorna sker på skolorna

Läckta prov

Nationella prov sprids på sociala medier och lärare är kritiska till Skolverkets hantering. Nu svarar Skolverket på kritiken:
– Det är rektors ansvar att garantera säkerheten för proven på skolan.

Lärarna rasar mot Skolverkets hantering av de läckta proven

Fusk

Facit till nationella proven sprids just nu på sociala medier. Från lärarhåll är kritiken stor mot hur Skolverket hanterar problemet.
– Varför ska jag sitta i två dagar och bedöma texter som jag inte kan använda till något? säger engelskläraren Sara Bruun.

Skolvärlden möter läraren Kenth – 32 år senare

Lärarliv

I en intervju med Skolvärlden 1986 berättade den nyexaminerade läraren Kenth Rohlén om sitt arbete som kombinationslärare. 
En hel yrkeskarriär och 32 år senare är det pensionsdags. Skolvärlden sökte upp honom för en ny intervju.

Här öppnas skyltfönstret för yrkesutbildningen

Yrkesutbildning

Hundratals elever tävlar i yrkes-SM. Arrangemanget ska öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.

– Det här är en jättebra möjlighet att locka elever, säger yrkesläraren Anders Göransson.

Fler med NPF sitter hemma: ”Skolan bryter mot lagen”

NPF

Brister i både kompetens och anpassning av skolmiljön gör att frånvaron hos elever med autism har ökat de senaste åren, enlig en ny undersökning.
– Det är ett systemfel, säger NPF-pedagogen Kenth Hedevåg.

Sveriges högst betalde förstelärare är – en vd

Granskning

Sveriges högst avlönade förstelärare är – en vd. Det visar Skolvärldens granskning av Sveriges samtliga förstelärares löner.
– De här pengarna är avsedda för lärare som inte är lönesättande chefer, säger Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.

Lista: De har högst lön i Sverige

Statistik

Här listar vi de högsta förstelärar- och lektorslönerna i landet.

Mest granskad i offentlig sektor: Skolan

Granskning

Skolan är den offentliga verksamhet som granskas allra mest och det handlar om allt från statlig tillsyn till rankinglistor och skoljämförelser. Företagsekonomen Anders Ivarsson Westerberg har tittat närmare på ett skolväsende som tycks ha allas ögon på sig.

”SFI:s problem har kvarstått i decennier”

SFI-kritik

SFI-undervisningen brister i hänsyn till elevernas olika bakgrund, och elever hoppar av – på grund av leda.
– Man måste börja se SFI som den investering det är, säger läraren och universitetslektorn Aina Bigestans.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons
Annons
Annons
Annons