torbjorn_korsell
Foto: Peter Käll

”Den goda skolan startar i ledarskapet”

"Det är oerhört viktigt inte bara med samsyn mellan medarbetarna i skolan utan också med ett solitt kollegialt stöd i alla sammanhang då yrket till sin art alltid kommer att vara utsatt för omgivningens tyckande och tänkande", skriver musikläraren Torbjörn Korssell i ett inlägg om skolans ledarskap.

Jag har, under hela mitt liv haft anledning att reflektera över min ledarroll och andras ledarroll. En mycket viktig egenskap hos en ledare är förmågan till reflektion över sitt eget agerande och sitt eget ledarskap. Ledare som jag på olika sätt har kommit i kontakt med och som saknat den förmågan har visat sig inte fungera som bra ledare. Jag eftersträvar hela tiden att vara en god ledare, även om jag självfallet misslyckas hela tiden, men det är ändå ett strävansmål. Felfria människor existerar självklart inte och de skulle göra livet oerhört trist.

Hur är en god ledare? En god lyssnare, en aktiv lyssnare, en lyssnare som är beredd att ta till sig andras synpunkter och därefter komma med genomtänkta, bra förslag och fatta goda, genomtänkta beslut. Ledarskapet i skolan har väldigt speciella förutsättningar då ju eleverna inte själva valt sitt sammanhang eller sina ledare. Detta innebär ytterligare en påfrestning för ledarskapet i skolan och det blir därför oerhört viktigt inte bara med samsyn mellan medarbetarna i skolan utan också med ett solitt kollegialt stöd i alla sammanhang då yrket till sin art alltid kommer att vara utsatt för omgivningens tyckande och tänkande.

En klok människa sa till mig ”Omge dig med människor som ger dig energi och undvik människor som bara tar din energi”.

Vi måste ge varandra energi och inte ta energi av varandra det är essentiellt för verksamheten i skolan. Alla vi som jobbar i skolan ska känna ett kompakt stöd i varandra i alla tänkbara situationer där omvärlden vill attackera oss.

Hur åstadkommer man detta i skolan, med så många olika människor, med så många olika tankar, idéer, bakgrunder och förutsättningar? Jag vill påstå att det börjar i det goda ledarskapet. Ett gott ledarskap sprider sig i organisationen och följaktligen sprider sig också det dåliga ledarskapet. Om vi utstrålar värme, omtanke och intelligens sinsemellan och gentemot elever och föräldrar så kommer detta att föra med sig ett arbetsklimat som är varmt. Ett sammanhållet medarbetarkollektiv med tillit till varandras förmågor och överseende med allas våra brister kommer att kunna förmedla värme och energi till eleverna och ingjuta framtidstro i kommande generationer.

Jag anser att rektorer och skolchefer är de allra viktigaste kuggarna i detta maskineri. Den goda ledaren anger tonen, inspirerar, visar vägen, tar de svåra besluten och får ut det bästa av varje medarbetare. Det är viktigt att rektor står för ett tydligt ledarskap även gentemot politiker av olika färg som vill ge skolan en bit av sina egna värderingar. Skolan ska styras av välutbildade, kunniga lärare, rektorer och skolchefer, skolan ska styras av professionen och inte bli del i ett kommunpolitiskt rävspel och då är den starka ledaren oerhört väsentlig för att hävda professionens makt över besluten i skolan. Rektor är självfallet anställd av en arbetsgivare som vill kunna styra över verksamheten, men en stor och viktig del av rektors arbete är också att föra professionens talan. I varje organisation ska en chef ha rätt att fatta egna beslut och kunna stå för dom.

Lärarna måste hålla samman och ha ett enat ansikte utåt. Lärarna måste ha en gemensam värdegrund att stå på och vi måste kunna lita på varandra. Lärarna måste kunna vakna på morgonen och känna lust inför den kommande dagen och inte vakna med en klump i magen. Alltför många lärare har vaknat med en klump i magen. Det är på grund av detta som nästan 40 000 välutbildade lärare jobbar inom andra yrken.

Läraryrket är på ett sätt ett ensamarbete mitt i mängden av människor. En viktig del av alla människors egenvärde och självuppfattning är den uppskattning och den positiva input man kan få. Ingen människa kan leva utan en klapp på axeln. Det är så lätt och samtidigt så svårt. Vi måste bli bättre på att ge varandra stöd och en klapp på ryggen varje dag.

Medarbetarna i skolan är skolans egentliga kapital. Det är viktigt att lärarna och alla andra medarbetare i skolan står rakryggade och stolta inför det omgivande samhället och visar sin sammanhållning och sin styrka.

Kärnverksamheten i skolan är läraren i klassrummet med eleverna, men en mycket viktig del av skolans verksamhet är alla andra medarbetare som finns runt kärnverksamheten. Det är konstaterat att unga idag mår sämre och sämre, med mobbning över nätet såväl som i själva skolan. Det är därför oerhört viktigt att det finns kompetent personal som kan handskas med dessa svåra frågor på skolan och det ligger verkligen inte inom ramen för lärarnas kompetens att ta hand om elever som av olika anledning inte mår bra. Det måste den profession som är utbildad för detta göra.

Kan vi lärare få tillbaka vår stolthet och vår kreativitet i ett yrke som arbetar med framtidens människor? Ja, självklart men vi måste vara beredda att ta dom strider som det kräver och vi måste vara beredda att stå upp för oss själva i en enad front mot en omgivning som inte alltid vill oss väl.

Torbjörn Korssell
Musiklärare på Centralskolan i Malung och kommunombud i Malung-Sälen

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm