corona_stadsmuseet

Eleverna Verina Attalla och Julia Isaksson är två av alla som har skrivit berättelser till Stadsmuseets insamling.

| Foto: Magnus Glans
Corona

”Det är berättelser om corona som måste samlas in”

Sofia Dahlquist är utställningsproducent på Stadsmuseet i Stockholm och initiativtagare till Stockholmskällans lektionsförslag med insamlingen av coronaberättelser. 

Eleverna skriver historien om pandemin 

Stockholmskällan innehåller mer än 30 000 bilder, kartor, dokument och litteraturtips och är till för att göra Stockholms kulturarv tillgängligt för stadens skolor. Webbsidan innehåller en rad lektions-förslag från förskolan till gymnasiet som utgår från skolans styrdokument. Syftet är att materialet ska kunna användas i historia- och svenskundervisning, men även i andra samhällsorienterade eller estetiska ämnen. Stockholmskällan är ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen, Stadsarkivet och kulturförvaltningen i Stockholms stad.

Källa: Stockholmskällan.se

Frågorna de fick svara på:

  • Berätta om en vanlig dag, eller delar av en vanlig dag under pandemin?
  • Hur planerar du för firandet av din student?
  • Hur tänker du om framtiden?
  • Om du tänker på covid-19 – finns det någon särskild sak eller en bild, som du förknippar med det?

Varför kändes det viktigt att samla in ungdomars vittnesmål? 

– Stadsmuseet höll på att göra en insamling av stockholmares coronaerfarenheter den här våren, men jag kände att vi missade de ungas berättelser. Det här är en grupp som är väldigt, väldigt berörd och har enorma inskränkningar i sina liv. Det finns ingen annan studentkull som har haft det på det här sättet och just för att det inte har hänt något liknande i modern tid, kände jag att det var berättelser som måste samlas in. När man gör det här via skolan så får man också in fler och andra röster, det blir ett mer demokratiskt urval i svaren än om vi bara lägger ut en enkät på vår hemsida, förklarar Sofia Dahlquist.

Sofia Dahlquist.

Sofia Dahlquist.

Vad är syftet med lektionsförslaget? 

– Det här blir ett sätt för skolan att lyfta frågor kring hur historia skapas och vilka röster som finns med. Unga personers berättelser saknas ofta i museers samlingar och detta var ett sätt få in fler röster och perspektiv för framtidens historieskrivning.

Var det något du förvånades över i berättelserna? 

– De har verkligen tagit det här på allvar och många har gett väldigt fylliga och detaljerade svar som känns personliga. Vissa elever tycker att den här tiden har varit ganska skön för att man inte har samma press på sig och att det blir ett annat tempo. Man många andra tycker att det är väldigt orättvist och man är en grupp som egentligen inte blir särskilt drabbad, utan får göra en uppoffring för att det är andra som drabbas. Det är vissa som förhåller sig till det, att det finns en dubbelhet i att både känna att det är orättvist, att de också vill fira studenten, samtidigt som de kan få dåligt samvete för att de känner så när människor dör. Så det är många gånger ganska analytiska svar där man både reflekterar utifrån sig själv och utifrån omgivningen.

Vad händer med insamlingen? 

– Tanken är att den ska finnas att ta del av om man till exempel vill göra utställningar i framtiden eller forska. Om 50 år kanske museet kommer ha en utställning om coronapandemin i Stockholm och intervjua just de här 193 personerna igen, säger Sofia Dahlquist.

Delar av elevernas berättelser

”Just nu så studerar jag från mitt rum där hemma, jag går knappt upp på morgonen utan första lektionen startar jag via mobilen i sängen. Alla mina rutiner är i stort sett borta. Jag äter inte frukost längre. Lunch, ja kanske om jag ens lämnar sängen. Man blir inte lika trött och hungrig av att ligga i sängen halva dagen. Lektionerna ger oss inte så mycket längre men en massa uppgifter som jag hamnar efter med.”

* * *

”Kvaliteten på mina arbeten har nog ökat då jag överlag mår bättre och orkar studera hårdare /…/ Skiljer på skola och fritid genom att följa mitt eget schema. Mina sociala kontakter har inte påverkats personligen. Är en ensamvarg som njuter av att vara ifred, inget har förändrats för mig.”

* * *

”Jag vet att människor dör, jag vet att det är en pandemi, jag vet att corona inte är något man skämtar bort! Men jag ser inte anledningen till att barerna på Söder, restauranger i centrum, Ica-butikerna och kommunaltrafiken får flockas av människor /…/ De har tagit tre års slit ifrån mig & jag är trött på att höra att ”vi förstår att ni tycker det är tråkigt” för nej, ni förstår inte ett skit av det! Ni tog studenten, ni fick fira, era yngre barn kommer få ta studenten, era äldre barn fick ta studenten, 01orna får ingenting. Tack för absolut ingenting alls.”

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm