laslust_igen
Foto: Kalle Assbring

Dyslexikonferens i Växjö

Imorgon fredag startar dyslexikonferensen All-Eurpoean Dyslexia Conference på Linnéuniversitet i Växjö. Karin Ohlis ska presentera hur läs- och skrivhjälpmedlet Skolstil hjälper elever att förstå relationen mellan bokstäver och ljud. 

När konferensen All-Eurpoean Dyslexia conference anordnas för fjärde gången är det Linnéuniversitetet som står som värd. Forskare och experter från hela världen är på plats för att presentera det senaste inom områdena dyslexi och dyskalkyli.

Före detta läraren Karin Ohlis står bakom Skolstil, ett digitalt verktyg som ska underlätta läs- och skrivutvecklingen för elever som stöter på problem. Det är ett enkelt skrivprogram som finns för PC och går att ladda ner som en applikation till smarta telefoner.

– När du startar programmet får du fram en tom sida och ett tangentbord och när du trycker ner en tangent så hör du bokstavsljudet. Om du ska skriva ’jag’ så hör du ljuden för  j – a – g och när du sedan trycker mellanslag så läses ordet upp, säger Karin Ohlin.  

När meningen avslutats med ett skiljetecken så läses den upp. Kopplingen mellan bokstavsljudet och hur bokstaven ser ut blir på så sättet tydligt för eleven.

– En annan poäng med programmet är att bokstäverna ser ut som de bokstäver som eleverna lär sig att skriva för hand. Jag tror att det är viktigt att de känner igen bokstäverna när de håller på med inlärning och ska lära sig att läsa, säger Karin Ohlin.

Det är främst skolor och förskolor som visat sitt intresse för programmet, men även föräldrar hör av sig. Karin Ohlin fick idén till Skolstil när hon besökte en klass med sjuåringar som med hjälp av datorn skulle ’skriva sig till läsning’.

– Ungefär hälften av eleverna kunde inte bokstavsljuden så de satt bara och tyckte på måfå på tangenterna. Då insåg jag att om man lägger in bokstavsljuden så skulle alla få samma utgångsläge.

Men även äldre elever, på högstadiet och gymnasiet, har haft nytta av programmet.

– För de som inte knäckt läskoden blir det en aha-upplevelse, ’är det så här det fungerar’? Vi pratar mycket om att elever har dålig läsförståelse idag och det tror jag beror på att många elever måste lägga ner alla energi på att avkoda. Då blir det ingen energi kvar till förståelsen, säger Karin Ohlin. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm