dysseappenfull1
Foto: Mårten Färlin
Dyslexi

”DysseAppen” ska ge dyslektiska barn kontroll

I varje skolklass går en eller två elever med dyslexi. Nu kommer mobilappen som samlar hjälpmedel, metoder och kamplust för att ge bättre kontroll över skolgången.

FDB och appen

Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn (FDB) är en rikstäckande förening som ger råd, stöd och vägledning till familjer som har barn med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. De arbetar också för att förbättra villkoren i skolan för barn och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

DyssaAppen finns i Apples app store, och kommer snart till Android.

Källa: http://www.fdb.nu/

Den nya DysseAppen är inte ett verktyg för inlärning i sig. Istället samlar den information om många av de hjälpmedel och metoder som redan finns att använda i skolarbetet i ett lättillgängligt format. Syftet är att göra elever med dyslexi självständiga och mindre beroende vuxna som berättar vad som gäller. Och den riktar sig lika mycket till mellanstadiet som högstadiet.

– Vi vill stärka unga att hitta sina egna sätt att klara skolarbetet. När du vågar börja leta efter dina egna sätt att hantera situationen blir du starkare, och du tror på din egen förmåga. Vi tror att en dialog mellan elev och lärare är viktig, det ska inte bara vara läraren som styr. Vi hoppas att eleverna ska ta initiativet, säger Agneta Wollert Stalder, ordförande Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn (FDB) som står bakom appen.

Den sakliga informationen ges i videoklipp tillsammans med en dos kamplust av duon Gro Granqvist och Louise Lindqvist. De två unga dyslektiska tjejerna träffades i skolan och föreläser numera om dyslexi ur ett elevperspektiv. De vill ”ge makten tillbaka till eleverna”, och de påpekar i materialet att tillgång till stöd faktiskt är en rättighet.

– Det ska vara inspirerande. Den man vill lyssna på när man är ung är ju andra ungdomar. När Gro fick diagnosen skulle alla hjälpa henne, men hon själv tappade kontrollen. Den upplevelsen tycker jag man ska ta på allvar, säger Agneta Wollert Stalder.

Filmerna är uppdelade i kategorier som ”Berätta för kompisar”, ”Skriva” och ”Nationella prov”. Utifrån sina egna behov kan man sedan själv markera vilka tips man vill använda. Den resulterande listan kan man ta med till sin lärare, eller till utvecklingssamtalet, och säga ”det här vill ha pröva”.

Kan lärare ha nytta av appen?

– Ja, det tror vi. Vi vet att lärare har det tufft och har mycket att göra, men de kan absolut gå in och titta på vilka metoder som finns. Framför allt i dialog med eleverna; de kan titta och prata om innehållet och fråga ”vad skulle du vilja pröva?”

Podcasten ”DyssePodden” ingår också i appen. Där pratar Gro Granqvist och Louise Lindqvist om dyslexi ur olika perspektiv.

– En ny pod kommer ungefär en gång i månaden, det är en blandning av förebilder och erfarenheter från andra med samma diagnos. Tanken är att eleverna ska inspireras att använda de verktyg som finns. I dag används inte datorer och annat som redan finns ute på skolorna i den utsträckning som skulle behövas. Det här är den första appen som visar att ”allt det här finns – använd det!”

dysseappenfull2

Gro Granqvist och Louise Lindqvist ur en video i DysseAppen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm