kornhall_fahlen_politik
Skolpolitik

Efter politiska röran: Så påverkas skolan med nya regeringen

Sverige har en ny statsminister i Stefan Löfven.
Det innebär att Januariavtalet blir verklighet.
Men vad innebär en ny regering för lärarna och syvarna? 

Efter en historiskt lång regeringsbildning har Stefan Löfven godkänts som Sveriges statsminister och arbetet med den reformagenda som tagits fram tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kan påbörjas. 

Skolexperten Per Kornhall framhåller Liberalernas stora roll i överenskommelsen – och trycker på att det har gått snabbt.

– Det är påfallande slarvigt skrivet och mycket tyckande och opinionsbildning i den här texten. Det är Liberalernas skolpolitik rakt igenom. Det finns till och med formuleringar som kan hämtas direkt ifrån debattartiklar.

Bland de nio punkter som behandlar skolan har förslaget om att utreda ett återförstatligande av skolan fått mest uppmärksamhet.

Per Kornhall är osäker på vad det innebär i praktiken. 

– Gäller det här bara de kommunala skolorna? Vad är det som ska förstatligas i så fall? Menar man själva kommunaliseringsreformen som egentligen bara innebar en överföring av arbetsgivaransvaret? Eller menar man någonting annat? 

Han välkomnar ändå beskedet om att frågan ska utredas.

– Nu har vi haft det här experimentet med kommunaliseringen i 25 år och vi ser ju att det nuvarande systemet inte svarar på den jättestora problematik som vi har. Därför måste staten kliva in och säkerställa likvärdigheten och lärarförsörjningen i Sverige. Istället för att 290 kommuner förhandlar med lärarfacken skulle en statlig aktör kunna gå in och säga att vi måste lägga oss på en viss nivå. Därmed kan man förbättra arbetstidsavtalen och lärares arbetssituation på ett sätt som inte sker i normala förhandlingar. 

Lärarnas Riksförbund med ordförande Åsa Fahlén i spetsen har länge drivit frågan om ett förstatligande av skolan och ser beskedet som en seger. 

– Sedan är det förmodligen så att det kommer att ta lång tid. Men jag tycker ändå att det är ett viktigt steg – och ska man göra detta så är det klart att man behöver utreda det ordentligt.
 
Är du orolig för att frågan kan försvinna i utredningsprocessen?
 

– Jag är lite rädd för det. Även om vi idag har fått en regering så står det klart att detta är ett exceptionellt läge i svensk politik där vi inte kan säga att vi har en stark och tydlig regering. Egentligen är det bara Liberalerna som har varit riktigt tydliga med att det är det här man vill, säger Åsa Fahlén. 

Förutom att utreda frågan om en statligt styrd skola vill regeringen bland annat ta fram ett lagförslag för att införa en tioårig grundskola, vilket Åsa Fahlén också välkomnar. 

– Vi tror att det är viktigt att gå i den riktningen. Vi tror att skolan vinner på att man har en och samma läroplan från en ny årskurs 1 och hela vägen upp. För då kan man börja jobba tidigare med särskilt stöd och anpassningar. Det blir en tydlighet som vi tror är bra, säger Åsa Fahlén. 

Det som framförallt saknas i uppgörelsen är kraftfulla åtgärder mot lärarbristen, menar hon. 

– Jag tycker inte riktigt att man tar tag i det i överenskommelsen. Samtidigt så är det en svår fråga. Men när vi på LR pratar om ett ökat statligt ansvarstagande för skolan, alltså att man tar ansvar för finansiering och styrning, då ser vi det som att man ger staten möjligheter att skapa löner och arbetsvillkor som blir mer attraktiva än vad de är i dag, säger Åsa Fahlén.

Per Kornhall håller med om att lärarbristen får för lite plats i överenskommelsen. 

– Jag kan inte se att det någonstans finns något som kan lösa den här väldigt allvarliga lärarbristen.

Men han saknar även andra reformer i uppgörelsen.

– Skolverket säger att svensk skola har tre allvarliga problem: likvärdigheten, lärarbristen och segregationen. Två av de här orden finns det i alla fall spår av. Likvärdigheten är tydligt framskriven i överenskommelsen, lärarbristen är svår att hitta men segregationen finns inte ens nämnd. Det är ett svek mot alla de lärare, rektorer och elever som dagligen kämpar i ett segregerat skolsystem. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm