tangentbord-dator-712

Elever med ADHD har sämre tillgång till dator

Elever med ADHD har sämre tillgång till datorer.Det slår en färsk undersökning från Linköpings universitet fast.

Totalt har man gjort en enkät bland 102 högstadie- och gymnasieelever med ADHD om deras användning av datorer i samband med skolan.
Resultaten har sedan jämförts med datoranvändningen hos elever utan ADHD och elever med funktionshinder.

Mindre än hälften av eleverna med ADHD svarade att de använder datorn för att söka information på internet. Det kan jämföras med att hälften av dem med rörelsehinder och två tredjedelar av övriga elever använder datorn för att söka information på internet, skriver Linköpings universitet i ett pressmeddelande.
– Det är oroväckande. För elever med ADHD är datorn ett viktigt hjälpmedel som gör det lättare att fokusera på uppgiften och arbeta i sin egen takt. Den kan underlätta lärandet i både läsning och matematik, säger Vedrana Bolic, doktorerande i arbetsterapi och en av forskarna bakom rapporten.

Även när det gäller att skriva på datorn och ha kontakt med lärare via e-post är mindre vanligt hos elever med ADHD.

Dessutom visar studien att de elever med ADHD som svarat inte är nöjda, utan vill använda datorn mer.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm