tangentbord-dator-712
Datorn i utbildningen

Elever visar upp sina digitala kunskaper

Gymnasieelever från Skara och Lund reser till Paris för att visa forskare hur de arbetar med digitala verktyg. Detta som en del av ett OECD-projekt om innovativa lärmiljöer. 

Innovative Learning Environments

OECDs projekt Innovative Learning Environments har under en rad år studerat innovativa pedagogiska miljöer 

Medverkar vid seminiaret gör också David Istance ledare för projektet  ”Innovative Learning Environments”, Thomas Fürth, forskningsledare på Kairos Future, professor Tomas Kroksmark, högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping och professor Ola Erstad, Institutt for pedagogikk, Oslo universitet. 

Stiftelsen DIU (Datorn i Utbildningen) verkar för att stärka ställningen för lärande med stöd av IT. 

Det är med anledning av OECD-projektet ”Innovative Learning Environments” som en grupp gymnasieelever från Sverige, Norge och Damark nu reser till Paris. 

– Eleverna kommer att presentera hur de arbetar med digitala verktyg i sin skolvardag under ett seminarium. Tanken är att skapa ett möte mellan forskarna i OECD och eleverna och deras praktik. Det blir en slags input för forskarna, säger Peter Becker.
 
Han är ordförande för stiftelsen Datorn i Utbildningen (DIU) som arrangerar seminariet i Paris tillsammans med norska Senter for IKT i Utdanningen och OECD. Inom ramen för OECD-projektet tittar man bland annat på lärandet, innovativa lärmiljöer och hur god skolutveckling kan komma till stånd.
 
Från Sverige deltar elever och lärare från gymnasieskolan Spyken i Lund och Katedralskolan i Skara.
 
Exakt vad eleverna ska presentera i Paris vill Peter Becker inte avslöja men han ger ett exempel från Katedralskolan. Där har esteteleverna under flera år jobbat med att skriva och producera texter för Wikipedia.
 
– Plötsligt skriver eleverna för en publik, en del har miljonpublik. De får feedback och kritik från läsarna. Det skapar mening åt undervisningen, det lägger en hög ribba och det utmanar och engagerar eleverna eftersom det de jobbar med har en relevans för omvärlden, säger Peter Becker.
 
Och han tycker att den svenska skolan har kommit långt när det gäller arbetet med digitala verktyg.

–Det finns många väldigt goda exempel i våra Skandinaviska länder. Det är intressant med tanke på Pisa-debatten. Det görs mycket bra saker och det finns många duktiga elever och lärare. Det vill vi gärna visa upp för OECD. 

Seminariet äger rum 21-22 januari. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm