kemi_dna
Nobelpriset

Eleverna: Coolt att en svensk fick nobelpris i kemi

Thomas Lindahl fick underkänt i kemi på gymnasiet – i dag tar han emot Nobelpriset. Det fick lågstadieeleverna på Rödabergsskolan att inse ämnets betydelse – både ifråga om forsknings- och yrkesmöjligheter.

Dna är inte stabilt och vår arvsmassa borde förfalla i kemiskt kaos. Livets utveckling borde därför vara omöjligt. Men anledningen till att livet ändå kan fortsätta är att dna repareras av ett enzym – och därmed hindrar dna från att kollapsa.

Det är upptäckten som gör att Thomas Lindahl och hans två forskningskollegor Paul Modrich och Aziz Sancar tilldelas årets Nobelpris i kemi.

– Eleverna tycker att det är riktig coolt att en svensk fick nobelpriset. Och eftersom det är en i sammanhanget lättförståelig upptäckt så fungerar det fint att prata om det, även med de yngre eleverna, säger Mia Kempe, som är klasslärare på lågstadiet vid Rödabergsskolan i Stockholm.

Thomas Lindahls upptäckt har bidragit till grundläggande insikter om hur celler fungerar, som bland annat kan användas för att utveckla nya cancerbehandlingar.

– Jag tror att det är viktigt att prata med eleverna om just det, vad forskningen har för betydelse. När jag berättade att hans upptäckter kan innebära lösningar på sjukdomar och miljöfrågor så jublade hela klassen. Det ger dem hopp om världen, säger Mia Kempe.

Anmärkningsvärt nog fick nobelpristagaren underkänt i kemi under gymnasietiden, enligt SvD. Det kan vara motiverande för eleverna, tror Mia Kempe.

– Han har ändå tagit sig dit han är i dag med hjälp av hårt arbete. Det är ett gott exempel på att man kommer långt om man kämpar på, trots tillfälliga motgångar.

Utmärkelse gav många elever i klassen en ny insikt: kemi kan vara ett yrke och innebära en karriär.

– Jag tror att det går upp ett ljus för många, att de ska lägga mer tid på kemi, eftersom det kan löna sig. Det tycker eleverna är häftigt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm