bruun

Sara Bruun pratade om sin nya bok, ”Klassrummet möter världen” på Bokmässan i Göteborg.

| Foto: Emma Olsson
Feedback

Eleverna möter världen i Saras klassrum

Ämnesspanaren och läraren Sara Bruun låter sin klass möta världen under lektionerna. Och hon läser in sin feedback till elevernas individuella texter.
– Jag hinner säga mycket på en minut, säger hon.

Sara Bruuns tips
  • Screencastify– program som gör det möjligt att göra videor av det som händer på skärmen.
  • Låna av andra, det finns ingen anledning att återuppfinna hjulet varje gång.
  • Quizlet ­– ett program med lyssningsstöd för att lära eleverna nya språk.
  • Canva – ett basprogram för mjukvarudesign, eleverna lär sig medan de designar sina uppgifter.
  • Utgå från skönlitteratur.

Missa inte Sara Bruuns blogg på skolvärlden.se. Du hittar den här.

Lyssna. Pausa. Skriva om. Sara Bruun har hittat ett sätt att ge eleverna feedback på texter, som samtidigt inte kostar henne för mycket tid. 

Hon läser in sina kommentarer till elevernas texter, så att de kan lyssna på henne när hon rättar stavning och kommenterar upplägg – till skillnad från klassiska kommentarer som sker skriftligt. Eleverna kan titta på sin text, se markeringar, men lyssna på hennes feedback och rättningar på en video med en bild av texten och ljud på det.

– Jag gillar att använda saker som inte tar för mycket tid, sådant som är fritt att låna, till exempel Quizlet. Det är så man överlever som lärare. Och jag har sett att elevernas skrivande utvecklas enormt, säger hon.

Sara Bruun finns på plats på Bokmässan för att prata om sin nya bok, ”Klassrummet möter världen”. Än finns den inte i pappersform, men landar på bokdiskarna i november.

De digitala verktyg hon använder hjälper henne att arbeta ämnesövergripande och tematiskt i klassrummet.

Men navet är skönlitteratur.

– Vi jobbar med tema som byggs mycket runt en bok. Sen arbetar jag med strukturerad undervisning där jag som lärare leder eleven hela tiden, säger hon.

Sara Bruun arbetar med en blogg, där tema presenteras och undervisningen finns planerad lång tid framöver.

– Det är läskigt för mig, för vem som helst kan gå in och titta ’vad gör den där Bruun egentligen?’ Men det gör att min undervisning håller högre kvalitet, säger hon.

Tillsammans bestämmer lärarna ett ämne. Förra året var det ”Never Give Up”. Sara Bruun ville göra eleverna medvetna om flyktingsituationen efter kriget i Syrien.
De läste ”At least once” om en pojke under andra världskriget. Men sedan vävde hon in bilden på den döde Alan Kurdi, den tvåårige syriske pojke som dog på en strand i Europa. Sara Bruun visade nyhetsklipp från tågstationen i Budapest, där flyktingarna trängdes.

– Sedan kunde eleverna gå till historielektionen och säga ’det är samma i dag, som i boken. Hur kan det vara samma?’. Men eleverna får aldrig lämnas ensamma i läsningen och upplevelsen. Strukturerade textsamtal är A och O, säger hon.

Hon jobbar med genrepedagogik. Eleverna läser, talar, lyssnar och skriver sedan själva. Och det är de skrivna uppgifterna som hon sedan ger muntlig feedback.

– Men man får skilja mellan övningsuppgifter och bedömning. Bedömningsuppgifterna gör eleverna här i klassrummet, med mig.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm