Elevernas förståelse utvecklar undervisningen

Intresset för ”learning studies” i skolorna växer. Lärarna Henrik Hansson och Maria Bergqvist reser landet runt för att leda arbetet på skolor som vill använda sig av metoden:– Det är ett sätt att knyta teori och praktik lite närmare vårt yrke. Det är både en form av kompetensutveckling och forskning, säger Henrik Hansson.

De två matte- och NO-lärarna förändrade själva sin syn på undervisning och sättet att arbeta då de deltog i ett omskrivet learning study-projekt på Öjersjö skola utanför Göteborg för nio år sedan. Metoden, har hämtat inspiration från ”lesson study” i Japan.
– Det handlar om att försöka få syn på elevernas förståelse och använda det för att utveckla sin undervisning. Målet är att eleverna utvecklas och känner att nu förstår jag bättre och vill lära mig mer, säger Henrik Hansson.

I en studie träffar de lärargrupper omkring tio gånger under en termin. Först går de igenom variationsteorin, som metoden baseras på. Därefter enas gruppen om ett ”lärandeobjekt” som ska studeras under träffarna. På Gränsskolan i Haparanda blev det hur man balanserar en ekvation, men det visade sig vara för stort så det ersattes med hur man löser ut x i en ekvation.
– Metoden är jättebra för den synliggör var man måste gå mer in på djupet. Vi tar för givet att eleverna förstår saker de kanske inte gör, säger Maritta Pihlajamaa, lärare i matematik och NO i årskurs 4-9.
Först testade de elevernas kunskap
på området och skapade sen en provlektion, som en lärare höll. Allt filmades och sen testades eleverna igen och resultatet analyserades.
– Mycket går ut på att vi planerar gemensamt, säger Maritta Pihlajamaa.
– Det här är något som alla lärare borde göra hela tiden. Studierna tar tid, men att lärare får sitta ner och jobba med undervisningens utveckling på det här sättet har visat sig ge stora resultat för både lärarna i studierna och deras elever, säger Henrik Hansson.

Han tillägger att det är viktiga är att lärarna fortsätter att arbeta med variationsteorin och lärdomarna från arbetet i sin vardagliga undervisning efter studiens slut.
Maritta Pihlajamaa:
– Du kan inte genomföra alla lektioner på det här sättet eftersom det kräver mycket tid och som ensam lärare tror jag inte att du orkar arbeta så här, men tillsammans med andra lärare tror jag säkert att det är givande och gagnar eleverna.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm