Pisa-debatt

”Elevernas inställning största problemet”

Det har väl inte gått någon förbi att den svenska skolan tappar i jämförelse med länder som Finland, Holland men framförallt Japan, Sydkorea och Kina. Ytterligare ett bevis på det fick vi när PISA-undersökningen kom ut. Allmänheten skyller på lärarna och på kommuner och kommunpolitiker som inte satsar pengar på skolan. Visst skulle skolorna få det bättre ekonomiskt om skolan blev statlig igen, men frågan är om det verkligen är pengarna det hänger på. Lärarna jobbar med de medel de får och gör ett fantastiskt jobb utifrån förutsättningarna. Lärarna har under de senaste åren jobbat med att integrera en ny läroplan med nya kunskapskrav, vilket har tagit tid att sätta sig in i.

Nu till problemet. Göran Svanelid har gett oss ”The Big 5”, fem förmågor som återkommer i samtliga kursplaner och därmed har han satt namn på det som lärarna redan har gjort. Lärarna har jobbat med analysförmågan förr, men det som Göran har gjort är att han har förklarat för lärarna vad det egentligen är som de gör. Om alla skolor från årskurs 1 till sista året på gymnasiet jobbade med dessa fem förmågor skulle den svenska skolan få den ”röda tråd” den aldrig har haft, ett tankesätt som är liknande genom hela skolgången.

Nu är det så att vissa lärare inte ser det positiva med detta utan avfärdar det som en fluga vilket skapar klyftor i landets lärarkår. Jag menar dock inte att ”The Big 5” är lösningen på den svenska skolans problem men jag menar att de kan hjälpa den att nå större framgång, det finns dock fler aspekter som spelar in. En av dessa är att många lärare hyser stor skräck för vår nya läroplan och har den därför som bokstöd i bokhyllan istället för att den är med till klassrummet under lektionerna. För att återigen komma tillbaka till Göran Svanelid så menar han att man ska använda läroplanerna, med centralt innehåll och kunskapskrav, som en metodbok där man hittar uppgifter och modeller till eleverna istället för att den ska samla damm i bokhyllan. Läroplanerna är välskrivna och i dem kan man hitta tips på hur man kan lägga upp ett arbetsområde så man får med det väsentliga och inte lär ut som man alltid har gjort, ”det var bättre förr tänket”, för gör man det så bidrar det till att eleverna inte når målen i slutändan.

Men nu till det största problemet med svensk skola och det är elevernas inställning till skolan, den bidrar till att eleverna inte når de mål Skolverket satt upp. Visst, det är lärarnas och skolans uppgift att ge eleverna lust att lära men det är inte lätt när man jobbar i motvind. Med det menar jag att föräldrarna spelar en stor roll i hur skolan framställs. Om föräldrarna talar väl om skolan och hjälper sina barn genom att ställa krav på dem och ha insyn i skolans verksamhet kommer fler att nå målen. Det kommunerna borde erbjuda är utbildning för föräldrarna likt den utbildning man nu för tiden kräver för att få övningsköra med sitt barn. Utbildningen skulle då vara inriktad på att lära ut vad läroplanerna säger och hur skolan jobbar med dem, detta för att föräldrarna ska få insikt i skolans verksamhet och kunna hjälpa sina barn i skolarbetet på ett riktigt sätt. Detta är naturligtvis en utopi, att alla föräldrar ska engagera sig i skolan, men deras föräldraskap är fullt av förpliktelser och i föräldrabalken står följande: ”Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till dess ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning” (föräldrabalken 6 kap 2§).

Jag jobbar själv som SO-lärare på en högstadieskola i en värmländsk bruksort som domineras av några företag där många invånare jobbar. Vi har alla de problem som jag beskriver här ovan och måste därför jobba hårt med att förändra synen på skolan och förbättra studieresultaten. Vi har kommit en bit på väg, men har en lång bit kvar. Det vi dock inte har gjort är att ge föräldrarna större ansvar men de har full insyn i vår verksamhet och bara det har bidragit till att fler elever når målen eftersom föräldrarna kan följa sina barn i deras utveckling och se deras resultat.    

David Johansson
Lärare 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm