Annons
Foto: Kalle Assbring

”En rektor ska ha järnkoll, mod – och kärlek”

Publicerad 30 april 2015

Alla är rörande överens om vikten av att rektorer får vara pedagogiska ledare. Men vad innebär egentligen pedagogiskt ledarskap? Fullt fokus på kunskapsuppdraget, svarar de rektorer Skolvärlden bjöd in till ett rektorsrum.

Fakta

Tre rektorer

Helena Lindqvist
Rektor på: Vittra Telefonplan, fristående F–9-skola i södra Stockholm.
Jobbat som rektor: Sedan 1991.
Bakgrund: Fritidspedagogexamen i botten.

Anna Magnusson
Rektor på: Tullgårdsskolan, kommunal F–6-skola på Södermalm i Stockholm.
Jobbat som rektor: 10 år.
Bakgrund: 1–7-lärare i svenska/SO.

Johan Kant
Rektor på: Vikingaskolan, kommunal F–6-skola i Haninge.
Jobbat som rektor: 6 år.
Bakgrund: SO-lärare på högstadiet.

Relaterat

En genomsnittlig rektor lägger drygt hälften av sin tid på administration. 18 procent av tiden ägnas åt pedagogiskt ledarskap. Det visar en studie från Skolverket. Samtidigt pekar Skolverket på betydelsen av rektorns pedagogiska uppdrag och säger att det bör prioriteras. 

De tre rektorer som Skolvärlden sammanfört på Vittra Telefonplan i södra Stockholm håller med. Ju mer tid de får ägna åt det pedagogiska ledarskapet desto bättre. 

Vad lägger ni in i begreppet pedagogiskt ledarskap? 

Helena Lindqvist: För mig är pedagogiskt ledarskap att ha fullt fokus på kunskapsuppdraget. Det handlar om kunskapsuppföljning. I vilka ämnen kommer skolan till korta? Varför gör vi det? Nu är matematikresultaten inte så bra, vad kan det beror på? Och därifrån driva de pedagogiska utvecklingsfrågorna. 

Johan Kant: Det handlar också om att styra upp verksamheten och få med sig alla så att vi drar åt samma håll. Och det handlar om all personal: vaktmästare, kökspersonal och lärare. Man måste skapa vi-känsla, att vi ska göra det här tillsammans. 

Anna Magnusson: Det är också viktigt att vara nyfiken. Som rektor måste man vara intresserad av vad som pågår – hela tiden – i korridoren, i fikarummet, i klassrummen. Oavsett om jag kommer in i en lärmiljö som jag sen följer upp genom samtal eller om jag träffar personal ute i verksamheten och frågar: Hur tänker du om detta eller detta? så är det pedagogiskt ledarskap. Det är där jag snappar upp vad personalen tänker, vilka önskningar de har, vad
de ser som svårigheter och vad som behöver utvecklas.

Johan: Sen ska man ha klart för sig att även om det pratas mycket om att man ska vara pedagogisk ledare så är problemet många gånger att fokus hamnar på annat. Budget är prio ett, sen personalfrågor och organisationsfrågor. För att inte tala om all administration som ligger på rektor. Pedagogiskt ledarskap får man ofta ägna väldigt lite tid åt. 

Fokus på kunskapsuppdraget, säger ni. Hur gör ni det i praktiken?

Anna: Grunden är att ha en plan för arbetet. Nu besöker vi de här klassrummen, det här vill vi titta på och diskutera, man bokar in
efterföljningssamtal och följer hela tiden upp.

Johan: Man måste vara jättetydlig med målsättningen och hur man ska nå dit och, som Anna säger, följa upp, hela tiden, och på något sätt hitta åtgärder för att man ska lyckas. För vi kan aldrig skylla på eleverna. Jag brukar vara lite hård och säga att det är ju inte ett gäng babianer som sitter i klassrummet. Om man har en klass i tre år på lågstadiet, så är det klart att man kan lära dem läsa, skriva och räkna. Jag tror att alla lärare håller med om det och ändå lyckas vi inte. Vad beror det på? Det är jätteviktigt att ha ett sådant klimat att man kan diskutera de här frågorna. 

Anna: Och märker man att lärare behöver stöd, följer man upp med fler möten. Jag gillar uttrycket att ”ligga nära”. Så att man kan stötta lärarna i deras utveckling, men också så att man kan säga: Det är inte okej att du inte fixar fler barn i matten, vad behöver du? Hur ska vi tänka tillsammans? Det handlar inte om att såga någon utan om att stötta. Och det kräver tillitsfulla relationer, något jag skulle säga är grunden i ett pedagogiskt ledarskap.  

Helena: Inför mitterminskonferenser markerar jag elevernas resultat med rött och grönt. Det blir så lätt en massa tyckande, men här ser man svart på vitt: så här många har rött. Sen försöker jag lyfta det till en ämnesfråga eller arbetslagsfråga: Hur tänker vi kring det här? Men det är ingen quick fix. 

Johan: När man fokuserar på kunskapsuppdraget skapar man förväntningar på lärare. Jag förväntar mig att du ser till att eleverna lär sig, det är grunduppdraget. Om då tio elever är rödmarkerade, så vet lärarna att de ska ta upp med Helena vad det är som brister, varför och hur man kan komma till rätta med det. Lärarna blir pedagogiskt ansvariga.

Ni nämnde också vikten av att få alla att dra åt samma håll. 

Johan: Alla måste förstå att det här är en organisation där vi hjälps åt. Man kan inte köra sitt eget race utan det ska det vara fullt fokus på elevernas kunskapsutveckling. En sak jag har gjort är att ta kontroll över fortbildningen så att den blir något vi gör genom kollegialt lärande. Om man lär sig tillsammans får man en samhörighet och även en samsyn. Det blir ett kollektivt pedagogiskt grupptryck som är positivt.

När skolan misslyckas med kunskapsuppdraget, vad beror det då på? 

Johan: Det kokar ner till det här med pedagogiskt ledarskap, hela tiden. För om rektor bara är administratör och sitter på sitt kontor då har du ingen som leder – ditåt ska vi! Det är där problemet ligger i svensk skola. Hur kan man år ut och år in acceptera att en skola underpresterar? Det kan inte vara så att det är alla ungar det är fel på. Det är vuxna som har abdikerat. Kanske handlar det om rektorer som inte pallar och som stänger in sig på kontoret i stället för att gå ut och bygga relationer. 

Helena: Sen ska vi inte glömma att det är olika förutsättningar för olika skolor. En svårighet är att kringfunktioner skärs bort så att det som borde tas om hand av socialen eller BUP hamnar på rektors bord. 

Anna: Här måste politiker och tjänstemän ge skolan förutsättningar utifrån de behov som skolan har. 

Johan: Absolut. I områden med dåliga förutsättningar måste man ha de bästa lärarna och de skickligaste rektorerna. Rektorer som är ute i verksamheten. Ekonomin kan någon annan sköta.

Vilka förutsättningar behöver ni för att vara pedagogiska ledare? 

Helena: Man behöver fler yrkestitlar i skolan. Jag vill göra det jag är bra på och jag är pedagog. Jag har en intendent som hjälper till med ekonomi och administration till exempel. 

Anna: Vi har intendenter allihop, men det kan vara jättesvårt på mindre orter. Jag vet rektorer som är med om att deras behov ställs mot elevernas. Om jag anställer någon för min skull – för allas skull på sikt – då får inte eleverna det de ska ha. Den konflikten finns. 

Helena: Jag tror att man måste argumentera för varför man tar in en ny yrkesidentitet i skolan, det måste ges legitimitet, ibland måste man jobba emot skolans traditioner. Nu har jag anställt tre socialpedagoger vars uppdrag är att skapa trygghet och studiero. Det handlar ju också i förlängningen om kunskapsuppdraget.

Man lyfter ofta vikten av bra lärare. Vad krävs av en bra rektor?

Johan: Mod … tydlighet.

Anna: Du får vara hur rädd som helst, men du måste våga. Vara tydlig, strategisk, kommunikativ, nyfiken. Och kärleksfull!

Johan: Ja, det handlar mycket om kärlek.

Helena: Sa ni prestigelös?

Kunskaper om skolan då?

Anna: Ja, självklart. Vi måste ha kunskaper om uppdraget och vara insatta i styrdokumenten. Vi måste ha järnkoll, vi kan inte stå och snacka om vi inte vet vad vi snackar om. Det är en grundförutsättning som rektor. 

Johan: Sen är frågan vem som blir rektor. Är det de bästa lärarna som blir rektorer? Om vi ska vara ärliga har det inte sett ut så. Och hur ska man kunna vara pedagogisk ledare då? I genomsnitt är det 1,5 sökande på varje rektorsjobb! Det ser bättre ut i Stockholm, men jag vet att när vi sökte rektorer till Haninge fick man ta det en gång till, de sökande var inte tillräckligt kvalificerade. Det är ett jätteproblem.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Etikforskaren: Värdegrunden en ”IKEA-moral” för eleverna

Kritik

En värdegrund för skolan som dikterar vad som är rätt och fel duger inte. Istället behöver eleverna få testa sina värderingar i öppna samtal – inte minst elever med ”problematiska” värderingar. Det menar David Kronlid, lektor vid Uppsala Universitet.

Annons
Annons

Regeringen utreder statligt finansierad skola

Nytt uppdrag

En statlig utredning ska följa upp Skolkommissionens förslag på ökad statlig finansiering av grundskolan, meddelar regeringen på torsdagen.
– Ett första och viktigt steg mot en statligt finansierad skola, säger Svante Tideman, 1:e vice ordförande för LR.

Annons

Tävla och vinn!

Tävling

Hur ser din sommar som lärare ut? Skriv och berätta vad du gör för att ha något att minnas när höstterminen går in i mörka november. Som belöning lottar vi ut fem exemplar av Danny Wattins succéroman ”Historiegeneratorn”.

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Annons
Annons

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

Annons

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Almedalen 2018

”Lärare kan för lite om dyslexi”

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons