”Enormt stort ansvar”

Ansvarsfullt - och tidskrävande.
Att sätta betyg är en stor och viktig del i lärarrollen.
- Genom att använda betygsmatriser och ha ofta återkommande betygsdiskussioner i kollegiet så hålls inslaget av godtycklighet nere, säger Uppsalaläraren Marcus Kjellberg.

Jan-Eric Renström, lärare i matematik, naturkunskap, biologi och miljöteknik, Fyrisskolan Uppsala:
– Läraren har ett stort ansvar när betyg sätts. Lärarens huvuduppgift är ju att genom olika examinationsformer få ett bra underlag för att kunna sätta ett rättvist betyg. För detta krävs att vi får tid och möjlighet att samtala med eleven på ett bra sätt, om betygen, och att vi har enkla och begripliga betygskriterier. Mer tid till samarbete i sektorerna (ämneslagen) för att på så sätt kunna få likvärdiga bedömningar är också något som skulle öka rättvisan i betygsättningen.

Sari Lähteenmäki Lahnalampi, lärare i matematik, fysik och teknik, Gränbyskolan i Uppsala och biträdande kommunombud, LR:
– Det är ett enormt stort ansvar som vilar på läraren vid betygsättning. Målen som ska nås är många och omfattande. Det är heller inte alltid man hinner arbeta igenom alla arbetsområden som är omnämnda i kursplanerna. Fortfarande efter tolv år som yrkesverksam tycker jag att det ibland är svårt att sätta betyg. Det är viktigt att man gör en objektiv bedömning av varje elevs kunnande. Förhoppningsvis kommer de nya kursplanerna och det nya betygssystemet att bidra till en mer likvärdig bedömning oavsett lärare, skola eller kommun.

Marcus Kjellberg, lärare i svenska och samhällskunskap, Ekebygymnasiet, Uppsala:
– De flesta betygen sätter jag utan större svårighet. Genom att använda betygsmatriser och ha ofta återkommande betygsdiskussioner i kollegiet så hålls inslaget av godtycklighet nere, även om jag tror att ett visst inslag av godtycklighet alltid finns när man sätter betyg. Vidare så lägger vi upp A-kursen i samhällskunskap gemensamt och vi har samma prov och uppgifter. På så vis blir vi tvungna att definiera vilket innehåll som är viktigt och vilka uppgifter som ska vara betygsgrundande. I de fall där elever ligger på gränsen mellan två betygssteg tar jag oftast hjälp av kollegor som får gå igenom betygsunderlaget och komma med sina bedömningar. Jag upplever det som att jag och mina kollegor håller betygen på en riktig nivå inom skolan genom att vi har gemensamt upplägg, vi jämför rättning och ofta diskuterar betyg. Det är svårare att bedöma hur betygssättningen står sig mellan olika skolor.
 
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm