Handledning

Ett verktyg för lärarvardagen

För mycket stress och känslan av att aldrig räcka till. Genom handledning får lärare ett verktyg för att hantera sin yrkesvardag.
– Det gynnar inte eleverna att läraren inte orkar och slutar, säger handledaren Liselotte Sandman. 

Liselotte Sandman är verksam inom Skolhandledarföreningen, en ideell intresseförening för handledare. Hon är handledare och gymnasielärare med specialpedagogisk kompetens och handleder lärare på deltid, framförallt på gymnasiet.

Hur ser intresset för handledning ut?

– Det är stort i förskolan, de är vana sedan länge. På gymnasiet däremot är kunskapen om handledning väldigt låg. En vanlig reaktion är: ”skulle jag inte vara tillräckligt bra?” men det handlar inte om det. Det handlar om att skapa ett rum för att reflektera över sitt jobb, ta del av andras berättelser, känna igen sig och lära av varandra.

Alla som jobbar med människor och relationer har nytta av handledning, menar Liselotte Sandman.

– Som lärare behöver man reflektera över sitt förhållningssätt, för man räcker aldrig riktigt till. Det handlar om att få lärare att orka stanna i yrket. Det handlar om ”good enough”, att kunna lägga ifrån sig jobbet och gå hem, vila och komma tillbaka med nya tag. Det gynnar inte eleverna att läraren blir sjukskriven eller väljer att sluta.

Vid grupphandledning ges tid till reflekterade samtal. Lärarna väcker de frågor de behöver få perspektiv på, många berättar om ett dilemma de står inför.

– Kanske är det så att man inte tycker sig nå fram till eleverna. Ofta handlar det om elever med särskilda behov: hur möter jag eleven där den är? Det kan vara både didaktiska och relationella frågor, säger Liselotte Sandman.

Vid varje handledningstillfälle bestämmer gruppen tillsammans vad de ska fokusera på. Är det något som skaver eller något man inte kan sluta tänka på? Handledarens roll är att lyssna och ge gruppen metoder och verktyg att komma vidare. Allt sker under sekretess.

– Helst vill vi jobba förebyggande, men många gånger tar rektorerna kontakt när det redan har kraschat, säger Liselotte Sandman. 

Hon menar att det är viktigt att göra skillnad på coachning och handledning och säger att coachning snarare är en metod, ett coachsamtal kan äga rum på en timma. Handledning sker alltid över tid.

– I Skolhandledarföreningen har vi krav på att handledarna ska ha en processinriktad handledarutbildning. Det är en gedigen utbildning och blir en slags kvalitetssäkring av vårt arbete. Det är jätteviktigt att handledaren kan skilja på sina egna behov och lärarens till exempel, säger Liselotte Sandman.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm