Uppsala vill höja kvaliteten på gymnasieskolan genom att anställa fler lektorer.De ska bidra med modern forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt både i klassrummet och bland kollegor.
Arbeta forskningsbaserat
Uppsala har mångdubblat antalet lektorer i kommunen de senaste åren. Här räcker inte en licentiatexamen för titeln, utan målet är att ha disputerade lektorer så långt det är möjligt. Mot högre lön ska lektorerna hålla sig uppdaterade om den senaste ämnesrelaterade forskningen och sprida kunskapen till kollegorna. De uppmuntras även att forska på deltid, men det är rektor som bestämmer hur tjänsten ska utformas.
Mia Pontoppidan är disputerad i bioteknik och lektor i biologi på Katedralskolan sedan drygt tre år.
– Skolan får en summa pengar för lektorn, som ska gå till både ökad lön för lektorn och tid till forskning. Jag har samma undervisningsskyldighet, men har fler arbetsuppgifter, till exempel utvecklingsarbete inom mitt ämnesområde. Det kan handla om utveckling av praktiska moment eller andra undervisningsrelaterade frågor.
Mia Pontoppidan forskar inte på deltid, men hon håller koll på den senaste forskningen i vetenskapliga tidskrifter och är ansvarig för skolans ”biospetsutbildning”. Hon har även kontakt med universitet och företag för skolans räkning.
Björn Sundin på Lärarnas Riksförbund i Uppsala är positiv till kommunpolitikernas arbete för fler lektorer, men upplever att lärarna inte alltid får tid att utföra sitt lektorsuppdrag.
– Vi arbetar för att få till tjänstebeskrivningar, som förmodligen måste vara individuella eftersom de beror på person, ämne och de uppgifter lektorn vill åta sig.
Regeringens nya satsning på lektorer och förstelärarare lär ge Uppsalas ambitioner en rejäl skjuts. Om förslaget går igenom blir det på sikt 10 000 nya karriärtjänster i hela landet där lektorer får 10 000 kronor mer i månaden och förstelärare 5000 kronor mer i månaden.