Jonathan Leman, föreläsare och reporter Expo.
Foto: Expo

Fler skolor tar hjälp av Expo Utbildning

Efterfrågan från skolor som behöver stöd i arbetet mot rasism och främlingsfientlighet har ökat sedan valet i höstas, enligt stiftelsen Expo.
– Jag tror inte att det betyder att främlingsfientligheten bland eleverna har ökat dramatiskt, utan snarare att åsikter som tidigare varit tabubelagda numera anses rumsrena, säger Jonathan Leman, skolsamordnare på Expo Utbildning.

För snart ett år sedan valdes Sverigedemokraterna in i riksdagen. I Skolval 2010 blev Sverigedemokraterna fjärde största parti och dessutom vågmästare. Sedan dess har allt fler skolor tagit hjälp av Expo Utbildning i hur de ska bemöta – för dem – nya, stora frågor.
– Jag försöker att ha en ödmjuk inställning och framtoning när jag är ute i skolorna. Självklart bemöter jag fantasisiffror och rena myter med fakta, men främlingsfientlig argumentation handlar ofta om förenklingar. Jag försöker sätta till exempel utlandsföddas överrepresentation i brottsstatistiken i ett sammanhang, men jag eftersträvar dialog, hellre än debatt, där olika parter bara försvarar sina åsikter.

Granskar sanningshalten

Expo tillhandahåller faktakunskaper och granskar sanningshalten i olika argument som intoleranta organisationer sprider, men har också förslag på hur man som lärare pedagogiskt kan utmana rasistiska och intoleranta idéer.
Jonathan Leman håller själv föredrag på olika teman: en föreläsning – anpassad för elever – vänder och vrider på de vanligaste främlingsfientliga argumenten: pågår det en massinvandring? Får man inte vara stolt över att vara svensk? En annan föreläsning tar upp strategier och metoder för att arbeta mot intolerans i skolan. Ytterligare ett helt föredrag ägnas åt hur extremhögern använder sig av internet i sin propagandaföring.
– Jag anpassar mina föreläsningar efter åldern. I årskurs fem-sex inleder jag ofta med att prata allmänt om fördomar. Vad har vi för färdiga föreställningar om killar och tjejer, ”08:or” och ”lantisar”? I en niondeklass kan man synliggöra långa historiska linjer från början av 1900-talet till dagens sätt att sortera människor.

Mer kontinuerligt

Den ökade efterfrågan från skolorna hänger inte bara samman med valen, tror Jonathan Leman, utan också med att skolorna har börjat arbeta mer kontinuerligt med intolerans. Främlingsfientlighet är inte längre något man tema-arbetar med en dag om året.
Jonathan Leman ser en ny trend: att främlingsfientlighet och intolerans har blivit mer accepterat och normaliserat:
– Tabun som tidigare har funnits på många håll har blivit vilka åsikter som helst. Många elever talar till exempel väldigt generaliserande om muslimer, men också motståndet har ökat. De som inte går med på en främlingsfientlig verklighetsbeskrivning gör också sina röster hörda. Det har blivit mer polariserat helt enkelt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm