sebastiensihr
Foto: Suliane Favennec
Frankrike

Föräldrar rasar mot lärarfackets kamp för jämställdhet

Ny jämställdhetsundervisning får franska föräldrar att hålla sina barn hemma från skolan. Enligt rykten får små elever till exempel praktisk övning i onani.
– Det är förstås helt fel! Men konservativa grupper försöker skada oss, säger lärarfacken.

Franska skolor har börjat testa ett nytt ”jämställdhets-alfabet”. Målet är att få de yngre barnen att ifrågasätta könsrollsstereotyper.

Lärarfacken har länge efterfrågat material för att kunna arbeta med ämnet.

Men under den senaste tiden har det nya programmet skapat en näst intill tumultartad stämning, och oroliga föräldrar har hållit sina barn hemma från skolan.

Via SMS och sociala medier sprids rykten om att barnen ska påtvingas ”genusteorin”.

Det skulle bland annat betyda att förskolebarn får praktiskt undervisning i onani, flickor ska kläs ut till pojkar och homosexuella ska lära barnen hur de kan ha sex med någon av samma kön.

– Jämställdhetsprogrammet innehåller förstås inte några sådana övningar, men de falska påståendena har ändå gjort att hundratals skolor, framförallt i utsatta kvarter, har drabbats av frånvarovågen, säger Sébastien Sihr.

Han är generalsekreterare för SNUipp-FSU, som organiserar lärare på förskolor, låg- och mellanstadier.

Bakom de falska ryktena står både delar av den politiska extremhögern, och fundamentalistiska katolska och muslimska rörelser.

Även om det handlar om marginella grupper, tar lärarfacken historien på stort allvar. Idéer om att skolorna, tillsammans med vänsterregeringen, deltar i en ”homokonspiration” som vill förstöra den traditionella kärnfamiljen, florerade redan förra året.

Då lyckades delvis samma rörelser samla miljontals personer till protester mot att Frankrike skulle tillåta samkönade äktenskap. När Parlamentet antog den nya äktenskapslagstiftningen lovade rörelserna att fortsätta strida mot något som de kallar för ”genusteorin”, vilket i korthet skulle handla om att könet helt ska utplånas, vilket i sin tur kommer att leda till vår civilisations undergång.

Gång efter annan har utbildningsministern Vincent Peillon meddelat att det inte förekommer någon undervisning i ”genusteori”, men att det är skolornas uppdrag att verka för ökad jämställdhet mellan könen.

Att situationen har ställts på sin spets under den senaste tiden kan delvis förklaras med att Parlamentet håller på att anta ett omfattande jämställdhetspaket.

Sébastien Sihr säger att lärarna nu med enkla medel måste förklara för föräldrarna att det nya jämställdhets-alfabetet bara handlar om att flickor och pojkar ska lära sig att respektera varandra.

– Det är ingen idé att tala i termer som genus. Det är någonting som ofta är obegripligt för föräldrarna. När vi berättar att det handlar om att flickor och pojkar ska ha samma chanser i livet, är de flesta nöjda, säger han. 

Men han döljer inte att han är orolig. För två månader sedan vandaliserades SNUipp:s huvudkontor i Paris, med motivet att facket kämpar för jämställdhet och mot diskriminering av homosexuella.

– Tiderna är oroliga. Extrema grupper vill skada de offentliga skolorna, för att förstöra det förtroende som föräldrarna har för oss, säger Sébastien Sihr.

Här finns information om jämställdhets-alfabetet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm