bahare_foto

Bahare Razekh Ahmadi

Utanförskap

Föreställning som får saker att hända

”Personnummer XXXX” lyfter ett svårt och tungt ämne – ensamhet och utanförskap.  Men för besökarna har den varit ett uppvaknande som gett konkreta verktyg.

Det låter en hel del när 8:orna från Västbergaskolan och Svanbergaskolan i Stockholm tar plats i bänkarna på Unga Klara. Men så snart föreställningen är igång blir det tyst, budskapet engagerar.

På scenen står Bahare Razekh Ahmadi och framför monologen ”Personnummer XXXX”. Den handlar om en ung människas flykt och första tid i sitt nya land. Föreställningen och den efterföljande föreläsningen av Helene Halling från Friends handlar om ensamhet och vad det betyder när någon till slut bryr sig genom att hälsa eller sätta sig bredvid i matsalen.

– Vi vill förmedla hur vi kan skapa ett inkluderande samhälle genom att ta upp ganska enkla frågor som hur det kan vara att komma som ny och hur man kan vara en välkomnande person. Syftet är samtidigt att öka kunskapen om vad det innebär att fly från sitt land och om flyktingars situation. Vår önskan är att skapa en trygg skolmiljö för alla, oavsett bakgrund berättar Helene Halling, utbildare på antimobbningsorganisationen Friends.

Det är Friends tillsammans med FN:s flyktingorgan UNHCR som står bakom projektet ”Hej Sverige” där föreställningen ingår som en del. Man vänder sig till elever i årskurs 8 och förutom föreställningen får skolan material i form av ett seriealbum om en ung pojkes flykt från Afghanistan, en film och en lärarhandledning med teman och övningar.

Hittills har man framfört drygt 70 föreställningar på 66 skolor i landet. 20 november spelades den sista för den här gången.

– Responsen har varit helt fantastisk. Lärarna säger att det har varit ett uppvaknande för eleverna och att både eleverna och de själva har lärt sig mycket. De flesta verkar jobba vidare med materialet på något sätt. Några har sagt att de kommer att använda materialet varje år när det kommer nya sjuor, som ett sätt att skapa trygghet direkt, när alla är nya, säger Helene Halling.

Bahare Razekh Ahmadi säger att hon tror att många känner igen sig i föreställningen, det finns barn som är utanför på alla skolor.

– Det är ett tungt ämne att jobba med. Barn är så utsatta och jag ser ju, från scenen, vilka grupperingar som kan finnas i en klass till exempel. Men samtidigt känner jag hopp för vi har träffat så många fantastiska lärare. Lärare som lägger ner sin tid och sin själ i arbetet med eleverna och som verkligen vill veta hur man kan arbeta med de här frågorna. De är ofta tacksamma för att det kommer någon utifrån och hjälper till.

Både Bahare Razekh Ahmadi och Helene Halling berättar att lärare har hört av sig om berättat om att projektet gett konkreta effekter.

– På en av de första skolorna vi besökte fanns två nyanlända elever som nästan inte kunde någon svenska. Efter vårt besök vågade andra elever sig fram, de började hälsa och nu har de kommit in jättebra i klassen. Sådana historier är fantasiska att höra. Och nu i veckan berättade en lärare att dagen efter förställningen hade skolans tuffa kille gått och satt sig bredvid en elev som satt ensam i matsalen. Det är små tecken, men vi hoppas att projektet väcker tankar hos elever som gör att det händer saker, säger Helene Halling.

Det finns en ny chans att se ”Personnummer xxxx” i vår. Anmälan görs snarast på www.hejsverige.nu, där det också finns information och material.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm