Replik

”Förfärande att använda fastspänning som pedagogisk metod”

Nu kommenterar Autism- och Aspergerförbundets ordförande Eva Nordin-Olson särskolans yttrande till Skolinspektionen angående bältning.

– Det är förfärande att en skola använder fysiskt tvång och fastspänning i särskolan som metod istället för att arbeta med mer pedagogiska strategier, säger Autism- och Aspergerförbundets ordförande Eva Nordin-Olson i ett pressmeddelande.

Som Skolvärlden tidigare rapporterat om har en skola, som anmälts till Skolinspektionen för att spänna fast elever, nu har kommit med sitt yttrande till Skolinspektionen. Där bekräftar skolan att man använder fastspänning som pedagogisk metod. Skolan anser sig finna lagligt stöd för detta i skollagen.

Företräderade för Autism- och Aspergerförbundet reagerar nu på yttrandet.

– Det finns en oerhörd risk att de här fysiska tvångsåtgärderna får legitimitet om inte Skolinspektionen starkt kritiserar dem.  Om skolor kan använda fastspänningar med motiveringen att det görs med hänsyn till barnets bästa kan det få spridning till fler skolor. Fastspänningar som en pedagogisk metod strider mot såväl skollagen som barnkonventionen, säger Eva Nordin-Olson.

Hon menar att när en särskola använder fastspänning för att tvinga en elev att utföra ett moment som denne inte har förmåga att klara av så är det fullt jämförbart med att spänna fast dagisbarn som inte klarar av att sitta still på morgonsamlingen.

– Det naturliga måste vara att ha ett annat förhållningssätt där skolan anpassar kraven på skoluppgifterna till elevernas utvecklingsnivå och förmåga, säger Eva Nordin- Olson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm