svenne

Författarbesök väcker läsglädje

Barn och unga läser allt mindre. Samtidigt pågår många projekt för att väcka lusten att läsa, det vittnade flera av Bokmässans programpunkter om. Att bjuda in en författare till klassrummet kan vara ett sätt.

Lotta Bergman och Magnus Persson, lektor respektiver professor inom didaktik vid Malmö högskola, har följt författaren Per Nilsson under några klassrumsbesök på högstadiet. Under besöken har han berättat om sina böcker och om rollen som författare.

På Bokmässan samtalade trion om författarbesök som läsfrämjande projekt.

– Vi har intervjuat klassernas lärare om hur de ser på författarbesöket. Lärarna menade att besöken motiverade eleverna till läsning, att de engagerades, och att boken de läst inför besöket blir en gemensam referensram att återvända till många gånger och att besöket även kan påverka framtida läsning, berättade Lotta Bergman.

Varje år sker ungefär 2 500 författarbesök på skolor runt om i landet, framförallt i grundskolan. Per Nilsson menar att ett författarbesök fungerar bra som läsfrämjande projekt. Men han lyfte också fram möjligheten att diskutera politiska frågor med eleverna utifrån boken de läst.

– Jag upplever att det är ganska främmande för ungdomar att prata om politik. I alla fall när det gäller de stora frågorna; hur världen ser ut och om den måste se ut så. Jag tycker att det är jättespännande att få komma in i ett klassrum och prata om det.

Skolvärlden passade på att fråga de båda forskarna från Malmö Högskola varför man ska bjuda in en författare till sitt klassrum.

– Eleverna blir väldigt engagerande. Boken Svenne, som det handlade om i det här fallet, är en bok som innehåller många ämnen för diskussioner, men eleverna blir också engagerade i själva författarbesöket. Det leder till att de blir motiverande att läsa, säger Lotta Bergman.

Både hon och kollegan Magnus Persson menar att eleverna, vår digitala tidsålder till trots, fascineras av författaryrket. Det finns en aura av mystik kring författaren som fortfarande är aktiv hos eleverna.

– Sen kan förstås författarbesök se extremt olika ut. Bilden vi får är att det är ganska vanligt att författarbesöket blir en separat engångsföreteelse. Men i en av de klasser vi följde så jobbade man i flera månader utifrån besöket. Kärnan var Per Nilssons besök, men någon månad innan besöket började eleverna läsa boken och efteråt fortsatte man att jobba med relaterade uppgifter. Jobbar man så får läraren och klassen en gemensam erfarenhet och referensram och det tror vi kan ha effekt på sikt, säger Magnus Persson.

Forskningsprojektet ”Författaren i klassrummet” har genomförts vid Malmö högskola. Magnus Persson är professor i Litteraturvetenskap med didaktisk inriktning och Lotta Bergman är lektor och Fil Dr i Svenska med didaktisk inriktning. Per Nilsson är författare och har bland annat skrivit boken Svenne för vilken han tilldelades Augustpriset 2006 i kategorin Barn & Ungdom.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm