orattvis712
Foto: Gustav Karlsson

Forskare: Så undviker man orättvisa betyg

Lärare sätter orättvisa betyg.Baserat på forskning över hur lärare själva uppfattar att de blivit orättvist behandlade under sin skolgång höll Fredrik Alm, forskare och lärarutbildare vid Linköpings universitet, en föreläsning på Bokmässan i Göteborg.– Man ska ju lära av sina misstag. Men varför inte också lära oss av varandras misstag? säger han.

Forskningen genomfördes genom en enkät som skickades ut till 411 olika lärare i nio olika kommuner. 374 svarade på frågor om hur de själva under sin skolgång upplevt att de blivit orättvist behandlade i samband med betygssättning.
Underlaget gav gott om exempel, som Fredrik Alm visade upp på skärmen.
Han har utefter resultat kommit fram till fyra olika fällor som lärare kan risker att gå i:

Systemproblem – Att läraren har förstått läroplanen eller förutsättningarna fel. Ett exempel från undersökningen var en lärare som sagt ”Egentligen skulle du ha fått en fyra eller en femma, men de betygen är slut”.

Otillförlitligt underlag – Att läraren till exempel har tappat bort inlämnade uppgifter eller blandat ihop namn på elever.

Otillbörligt inverkan – Läraren låter fel faktorer spela in i betygssättningen. Ett exempel var en lärare som (enligt eleven) gav ett sämre betyg på grund av att en äldre bror varit stökig.

Oklara premisser – Eleven har exempelvis uppfattat att den blivit lovat ett visst betyg som den inte får, eller att läraren inte kan förklara bedömningen.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm