lararassistenter

Nina Morgin (t.v.) och Sofia Karlsson är kursansvariga för utbildningen på Munka Folkhögskola.

Lärarassistenter

Första kullen lärarassistenter snart klara

På Munka folkhögskola blir snart de första eleverna som går utbildningen till lärarassistent färdigutbildade.
– Det behövs fler vuxna på skolorna, och lärarassistenter är en bra lösning, säger Nina Morgin, kursansvarig på skolan.

För drygt ett år sedan började diskussionen om lärarassistenter på allvar ta fart i skolsverige. Yrkesgruppen togs fram som en lösning på hur lärare i framtiden ska avlastas med olika sysslor i skolan.

På kort tid har de blivit en efterfrågad grupp. I juni 2016 gick Munka folkhögskola, i Ängelholms kommun, ut med att man skulle starta en utbildning för lärarassistenter, som då var skolan först med upplägget i landet.

Om några veckor blir de första 16 eleverna som gått utbildningen till lärarassistent på Munka folkhögskola klara.

– Det har gått jättebra under utbildningen och vi har fullt upp. Dessutom är ansökan för den kommande terminen öppen nu. Det ringer personer dagligen som frågar och visar intresse för lärarassistentutbildningen. Det känns som att det är väldigt efterfrågat, säger Nina Morgin, som är kursansvarig på skolan.

Över hundra personer sökte till utbildningen i somras. 18 stycken personer blev antagna och 16 av dessa är nu snart färdigutbildade. Den 2 juni är det skolavslutning. Behovet av lärarassistenter i skolan verkar växa, enligt Nina Morgin.

– Vi får samtal hela tiden från lärare som pekar på att arbetsbelastningen ökar och att man upplever att hot och våld i skolorna ökar. Det verkar bli mer påtagligt och går ner i åldrarna. Då brukar det komma upp att man saknar fler vuxna ute i skolvärlden, säger hon.

– Sedan saknar många en resurs som skulle kunna hjälpa till på olika sätt och vis. En extra hand i klassrummet, men även någon ute på skolgården för att fånga upp eventuella konflikter.

Vi lärarassistenter kommer att avlasta lärarna jättemycket

Utbildningen är en distanskurs på två terminer och började under hösten i fjol. Eleverna träffas totalt vid åtta tillfällen under två dagar på skolan, i övrigt sker kursen på distans.

I utbildningen får de blivande lärarassistenterna lära sig om olika lärandeteorier, genuspedagogik, socialpsykologi, samtalsmetodik, det svenska skolsystemet, värdegrunder, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, ledarskap, och en hel del annat.

Hur känns det att snart få skicka ut den första kullen till verkligenheten?

– Det känns jätteroligt. Vi är så himla stolta. Det behövs fler vuxna på skolorna, och lärarassistenter är en bra lösning på många platser. Jag är själv lärare och tror att om vi är fler vuxna så kan undvika många situationer som uppstår i dag – som till exempel våldet som finns på många skolor.

Nina Morgin påpekar och förtydligar att lärarassistenterna inte ska gå in och vikariera på skolorna.

– Utan det handlar om att hitta en symbios mellan lärare och lärarassistent. Läraren ska kunna säga till att: ”nu behöver jag hjälp här med den här gruppen, under tiden jag undervisar de andra barnen i klassen och ser till att de får med sig kunskaperna som jag förväntar mig”. Då kan lärarassistenten hålla i någon annan aktivitet så länge, beroende på vad det är för elever. 

Linda Sandén går lärarassistentutbildningen och ser fram emot att börja jobba som lärarassistent när hon klar med utbildningen på Munka folkhögskola.

– Det har varit jättelärorikt. Utbildningen har gett mig jättemycket. Det är fantastiska lärare och kursdeltagare som delar med sig av sina erfarenheter, vilket har förberett mig inför att arbeta som lärarassistent, säger hon och tillägger:

– Jag känner att jag har fått mycket mer kött på benen och jag kan förstå den sociala biten. Framförallt att se barnen som olika individer och att alla barn behöver hjälp med olika saker. Man har fått lära sig otroligt mycket.

Samtliga på utbildningen är överens om att det behövs fler vuxna i landets skolor.

– Verkligen. Vi lärarassistenter kommer att avlasta lärarna jättemycket. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm